بانک و بیمه

فاصله گیری قابل توجه از ابرتورم

بازار؛ گروه بانک و بیمه: انتشار گزارش‌های مثبت از شاخص‌های کلان اقتصادی از جمله کاهش تورم و نقدینگی امیدوارکننده است، اما مردم در شرایطی چنین اخباری را اعلام می‌کنند که هنوز هزینه‌های زندگی بالاست و هیچ اقدامی برای کاهش قیمت‌ها در بازار یا کاهش قیمت‌ها انجام نشده است. توقف خیلی باور نمی کنید، زیرا ملاک افزایش یا کاهش نرخ تورم، دیدگاه افراد، کیف پول آنها یا نوسانات هزینه ای است که در طول ماه برای رفع نیازهای ضروری زندگی احساس می کنند. با این حال، اگر یک قاعده کلی تخمین بزند که هزینه تهیه اقلام ضروری کاهش یافته یا قیمت ها به شدت در بازار افزایش نیافته است، می پذیرند که اقداماتی برای کاهش نرخ تورم انجام شده است.

البته بارها اعلام شده که کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت نیست، بلکه نرخ افزایش قیمت ها کندتر و با سرعت کمتری افزایش می یابد. در این بین اقدامات افزایش یافته است اقداماتی برای کاهش نرخ تورم و نقدینگی انجام شده است اما مردم هنوز تاثیر آن را در زندگی خود ندیده اند اما به طور غیرمستقیم می توان گفت که بیشتر نقدینگی بازار زیرزمینی از سوی مقامات رسمی تامین می شود. بازارها با اجرای برخی اقدامات بانک مرکزی از جمله حراج سکه و طلا و فروش اوراق بهادار و غیره جذب شدند و از یک سو افزایش قیمت ها ناشی از حرکت نزولی تورم کالاهایی مانند ارزها و سکه ها احساس نمی شود که قیمت آنها پس از رشد هیجانی ثابت بماند، اگرچه قیمت این کالاها در حال حاضر واقعی نیست.

درآمدهای ارزی دولت به دلیل افزایش فروش نفت و پویایی بخش صادرات افزایش یافته است، که کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که تقاضای واقعی ارز به اندازه کافی توسط بازارهای رسمی پوشش داده می شود، زیرا در صورت افزایش تقاضا، منابع ارزی محدود است. قیمت این ارز افزایش می یابد. اجناس در بازار افزایش می یابد

افزایش درآمدهای ارزی از طریق فروش نفت و کالاهای صادراتی

در خصوص اثربخشی کاهش نرخ تورم بر اقتصاد کشور نظرات متفاوتی از سوی کارشناسان اقتصادی وجود دارد. برخی کارشناسان اجرای اقدامات بانک مرکزی از جمله کاهش رشد نقدینگی به عنوان مثال کنترل اضافه برداشت بانکی را مهم ارزیابی می کنند. توقف استقراض دولت از بانک مرکزی، اجرای قانون، حساب واحد خزانه و تمرکز بر منابع نقدی بخش عمومی در بانک مرکزی و همچنین ساماندهی بازار ارز ثابت می کند که این رویکرد منجر به تورم پایه پولی در سرزمین تا حدودی کاهش می یابد و پس از آن تورم در مسیر نزولی قرار می گیرد. برخی دیگر معتقدند؛ تا زمانی که مخارج دولت کاهش نیافته و کسری بودجه سالانه ایجاد نشود، نمی توان این را گفت. نقدینگی باید به وضوح کنترل شود.

علاوه بر این، درآمدهای ارزی دولت با افزایش فروش نفت به قیمت قابل توجه و افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی افزایش یافته است که این امر کمک می کند تا تقاضای واقعی ارز در بازارهای رسمی به خوبی تامین شود. زیرا در صورت محدود بودن منابع ارزی، در صورت افزایش تقاضا، قیمت این محصول در بازار افزایش می یابد و این امر تاثیر مستقیمی بر رشد قیمت تمامی کالاها و خدمات در بازار خواهد داشت. تولید ارز و تقویت پایه ذخایر ارزی کشور تامین کننده نیازهای متقاضیان نسبت به ارزهای واقعی بوده و اصولاً با استفاده از این ارز تا حدودی از ایجاد تنش در این بازار جلوگیری می کند.

از آنجایی که تورم در دو سه سال اخیر به سمت ابرتورم حرکت کرده است، معکوس شدن این شاخص مانع از چنین وضعیت وخیم شده ای شده است، دستاوردی که البته می تواند به عنوان یک دستاورد مثبت از سوی سیاست گذاران تلقی شود.

این کشور به وضوح در حال فاصله گرفتن از ابر تورم است

امیر احمد ذوالفقاری کارشناس بانکی در گفت و گو با خبرگزاری “بازار” بیانیه: اگر بخواهیم تاثیر کاهش اعلام شده در نرخ تورم را ارزیابی کنیم، خواهیم دید که کاهش نرخ رشد نقدینگی و متعاقب آن کاهش نرخ تورم احتمالاً منجر به بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواهد شد. و معیشت خانوارها، از آنجایی که تورم در ۳ سال گذشته به سمت تورم ابر تورم حرکت کرده است، اما تغییر این شاخص منجر به جلوگیری از چنین وضعیت ناگواری شده است، دستاوردی که البته می توان آن را دستاورد مثبت سیاست گذاران دانست. .

وی با بیان اینکه در کاهش نرخ تورم و نقدینگی، سیاستگذاران با برنامه ریزی کارشناسانه توانستند از شدت این شاخص مهم اقتصادی جلوگیری کنند، زیرا تورم کشور به سمت نرخ تورم نیجریه حرکت می کند، افزود: در شرایطی که تورم کاهش می یابد، نرخ ارز کاهش می یابد. . رشد نقدینگی کاهش یافته است، اما از سوی دیگر، متأسفانه نرخ ارز در دو سه سال اخیر با سرعت بالایی در حال رشد بوده که به دلیل افزایش چشمگیر ارز، کاهش نرخ تورم را تحت تأثیر قرار داده است. نرخ تورم را مردم در حال حاضر احساس نمی کنند، زیرا ارز در سال های اخیر ۲۰۰ درصد رشد کرده است.

چند برابر شدن نرخ ارز سیگنالی را به بازار آزاد این کالا ارسال می کند. از آنجایی که در حال حاضر سه نوع نرخ ارز در کشور وجود دارد، ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، ارز نرخی در کنار ارز بازار آزاد که سهم بازار کمی دارد اما نفوذ زیادی دارد، سردرگمی در بازار ارز ایجاد کرده است.

چند نرخ ارز بازار را مختل می کند؟

این کارشناس بانکی خاطرنشان کرد: نکته اصلی این است که ارز در کشور مشمول سیاست پولی درستی نمی شود، زیرا برای چنین کالایی در کشور نرخ های متعددی وجود دارد و هر کدام از این نرخ های چندگانه سیگنالی به ارز آزاد می دهد. بازار. خب از آنجایی که در حال حاضر سه نوع نرخ در کشور وجود دارد: ۲۸۰۰۰ ۵۰۰ تومان و نیم، ارز مبادله ای که عمده تجارت کشور با این نوع ارز انجام می شود به همراه ارز بازار آزاد که وجود دارد. از آنجایی که سهم بازار کمی دارند اما تاثیر زیادی بر رشد قیمت یا کاهش قیمت دارند، باعث آشفتگی در بازار ارز شده اند. بنابراین لازم است سیاستگذاران پولی و تصمیم گیران اقتصادی برای ساماندهی بازار ارز بر نرخ ارز واحد تمرکز کنند.

وی ادامه داد: اما در شرایطی که واقعا نقدینگی در کشور وجود دارد و بازار ثبات خاصی ندارد، با بروز برخی تحولات سیاسی، اجتماعی و بین المللی، قیمت ارز نیز با توجه به رشد تقاضا تغییر می کند. از سوی دیگر اگر کالاهایی با نرخ ارز یا مجموعه ای از کالاهای اساسی با قیمت نسبتا ارزان تری وارد کشور شود، انتظار می رود قیمت این کالاها در بازار با نرخ بازار آزاد مطابقت نداشته باشد. همچنین از آنجایی که حجم قابل توجهی از نقدینگی در اقتصاد وجود دارد، این نقدینگی عظیم زمینه ساز رشد تقاضا است و رشد تقاضا منجر به افزایش قیمت ها می شود. در چنین شرایطی ساماندهی بازار ارز و روی آوردن به نرخ ارز یکسان ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا