بانک و بیمه

فتیله نور در دل بانک ملی خاموش شد| تکلیف مدیران نالایق و ابربدهکاران چه می شود؟

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از انحلال و تغییر ساختار موسسات مالی و اعتباری مانند موسسه کاسپین، سامان، تجربه، حکمت ایرانیان، مهراختاز، قوامین، انصارو… اکنون و در زمان دولت جدید بانک مرکزی اقدامات قابل توجهی در این راستا انجام شده است. اصلاح نظام بانکی و ساماندهی بازار پول، زیرا در حال حاضر مدیریت موسسات مالی اعتباری و بانک های مشکل دار در حال اجراست.
به عنوان مثال، تشکیل بانک آینده تحت نظارت وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین انحلال موسسه اعتباری توسعه بر اساس مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی و در حال حاضر واگذاری شعب و سپرده ها از نور. موسسه اعتباری به بانک ملی تغییر در نظام ارزی و مالی را با مدیریت صحیح و حفاظت و امنیت سپرده‌های مردم و نیز نظم در عملیات پولی و بانکی سایر کشورها نشان می‌دهد که مانند سال‌های گذشته چنین حوادثی رخ نمی‌دهد. در این منطقه. با این حال آنچه در فضای مجازی بیش از همه مورد سوال و انتقاد قرار گرفته این است که چرا برای این کسری ها و اقدامات پرهزینه کسب و کار هیچ گونه اتهامی اعلام نمی شود و چرا به بدهکاران کلان رسیدگی نمی شود؟ چرا باید هزینه هزاران میلیارد تومانی یا از مالیاتی که مردم می پردازند پرداخت شود یا از تورم ناشی از این اقدامات؟

سوال دیگری که امروزه بیشتر مطرح می شود این است که چرا بانک مرکزی نباید به وقوع معوقات هزاران میلیارد تومانی توجه کند و به جای هضم یک موسسه معوق در بانکی دیگر، آن را بکشد؟

موسسات مالی و اعتباری و بانک های خصوصی که در دو سه دهه اخیر به صورت قارچ گونه رشد کردند و به دلیل نداشتن ساختار اولیه و مقررات خاص، عامل سردرگمی ارز باز و ناکارآمدی نظام بانکی شدند. البته اکثر این موسسات در دولت قبل ساماندهی شدند و با ادغام آنها در بانک سپه، اصولاً مدیریت و عملکرد آنها به یک کاسه تبدیل شد، بدون اینکه مشکلی برای مشتریانشان ایجاد شود.

با ابلاغ قانون جدید مجلس، دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و بانکی، ساماندهی بانک های مستضعف، ادغام و انحلال آنها در صورت عدم توجه به قوانین و مقررات تعریف شده یا ضعیف باز شد. عملکرد بدون رضایت انجام خواهد شد.

دست باز بانک مرکزی برای انحلال و ادغام بانک ها و موسسات مالی و اعتباری ناکارآمد

با ابلاغ قانون جدید مجلس، اکنون دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و بانکی باز شده است تا پس از ساماندهی بازار ارز و برقراری ثبات قیمت، این بانک از افزایش و کاهش غیرمنطقی نیز جلوگیری کند. نرخ سود در این بازار مهم اقتصادی و در حال حاضر راه را برای تحولی خاص در نظام بانکی با ساختاری جدید هموار می کند. به گفته مسئولان بانک مرکزی در صورت عدم رعایت ضوابط و مقررات تعریف شده و یا عملکرد ضعیف با جدیت و قانونی برخورد خواهد شد.

اقدام بانک مرکزی برای جلوگیری از بروز مشکلات در نظام پولی و بانکی کشور، از آنجایی که سیاست پولی و نظام بانکی کشور در دو سه دهه گذشته کارکرد قابل توجهی نداشته است، اقدامی کاملاً منطقی است و این مشکل باعث شده است که شاخص های کلان اقتصادی به وجود بیاید. عواملی مانند نرخ تورم، نقدینگی، رشد اقتصادی و معیشت مردم و… متاثر از این شرایط هستند، اما توجه ویژه به موضوع نظام‌مندی و ساماندهی وضعیت نظام پولی و بانکی کشور بدون شک می‌تواند تأثیر مثبتی بر آن داشته باشد. اقتصاد. نتیجه ساماندهی و جلوگیری از فعالیت موسسات مالی یا بانک های بی نامی است که سال ها به نفع خود و به ضرر اقتصاد و بودجه کشور کار می کنند.

گاهی تصمیم به انحلال یا ادغام یک بانک یا موسسه مالی گرفته می شود و تصمیم گیرندگان اگرچه می دانند که چنین تصمیماتی عواقب دارد، اما مجبور به انجام آن هستند زیرا می دانند جلوگیری از ضرر همیشه یک مزیت است اما برای اقتصاد کشور و ایجاد هزینه های دولتی قطعاً بدون عارضه نیست

ناکارآمدی های مدیریتی که دولت باید به نفع مردم هزینه کند

سید حسین رضوی پور کارشناس مسائل مالی بانکی در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص اقدامات اخیر بانک مرکزی پس از اجرای مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی در خصوص ساماندهی وضعیت بانک ها و موسسات مالی و اعتباری گفت: سیاست واگذاری شعب و سپرده های موسسه اعتباری نور به بانک ملی تداوم تصمیمات دشوار با هدف ساماندهی موسسات مالی و وام از گذشته، شکل اجرایی به خود گرفته است، اقدامی که اگرچه نظام بانکی را روان می کند، اما بی شک برای اقتصاد کشور و کشور بدون عارضه نیست. هزینه های دولت

وی خاطرنشان کرد: گاهی تصمیم به انحلال یا ادغام بانک یا مؤسسه مالی گرفته می شود و تصمیم گیرندگان اگرچه می دانند که چنین تصمیماتی عواقب دارد، اما ناگزیر به این کار هستند زیرا می دانند هر لحظه می توانند جلوی ضرر را بگیرند. این یک مزیت است.
در چنین شرایطی ادغام مؤسسه اعتباری نور با بانک ملی به عنوان یک مؤسسه دولتی شناخته شده با پشتوانه قوی ضروری بود تا منابع و مصارف این مؤسسه زیر نظر بانک ملی به گونه ای مدیریت شود که اعمال شود. کمترین هزینه برای اقتصاد و سپرده گذاران کشور است، زیرا زمانی که یک موسسه مالی و بانکی به سمت بحران می رود، قبل از وقوع بحران باید به دنبال راه حل بود. به عنوان نمونه می توان به بانک آینده اشاره کرد که برای مقابله با بحران چنین بانکی، حق رای ۶۰ درصد از سهام مازاد این بانک را به وزارت اقتصاد و دارایی واگذار کرد.

تصمیم اولیه مبنی بر واگذاری شعب و سپرده های موسسه اعتباری نور کاملاً مناسب و صحیح است، اما همانطور که قبلاً گفته شد، باید علت بحران را شناخت و برطرف کرد و تا زمانی که این موضوع حل نشود، باید علت آن احتمالا چندین سال طول می کشد. بیایید به موارد مشابه مانند این نگاه کنیم

لزوم اصلاح ساختار نظام بانکی برای جلوگیری از بروز بحران در برخی بانک های مضطرب

این کارشناس پولی و بانکی توضیح داد که البته توجه به چرایی و چگونگی وضعیت برخی بانک ها و موسسات مالی تا به امروز بسیار مهم است. در برخی بانک ها و موسسات مالی این موضوعی است که دولت باید به آن پرداخت کند و این هزینه ها سهم تک تک مردم ایران است که برای جلوگیری از بروز بحران پرداخت می شود زیرا در چنین شرایطی سپرده گذاران نباید با کوچکترین مشکلی مواجه شوند و دولت باید حمایت کند. آنها آنها مجبورند پول خرج کنند تا با بحران بانک ها یا مؤسسات مالی مواجه نشوند.

به گفته رضوی پور، هزینه چنین ادغام یا انتقال سپرده‌های مردمی از بانک‌ها یا مؤسسات مالی و اعتباری به بانک‌های قوی، ناشی از ناسالم بودن و ناکارآمدی نظام پولی و اعتباری کشور است که به ضرر اقتصاد تمام شده است. سالهای نظام پولی و بانکی. کشور کار کرد. در چنین شرایطی تصمیم اولیه برای واگذاری شعب و سپرده های موسسه اعتباری نور کاملا بجا و صحیح است، اما همانطور که گفتم باید علت بحران را شناخت و رفع کرد نه اینکه ریشه این امر. مشکل به درستی حل شده است، مهم نیست که چند سال است که موارد مشابهی از این قبیل ببینیم.

هماهنگی موسسه اعتباری نور برای انتقال شعب به بانک ملی انجام شده و سپرده گذاران این موسسه می توانند به راحتی خدمات بانکی خود را از همان شعب گذشته اما زیر نظر بانک ملی دریافت کنند.

استفاده از خدمات سپرده گذاران موسسه اعتباری نور از بانک ملی

بر اساس این گزارش، کار ساماندهی موسسه اعتباری نور برای انتقال شعب به بانک ملی به پایان رسیده است و سپرده گذاران این موسسه می توانند به راحتی خدمات بانکی خود را مانند گذشته اما زیر نظر بانک ملی از شعبه های قبلی دریافت کنند. این واگذاری سپرده ها و شعب موسسه اعتباری نور به بانک ملی در راستای استراتژی و سیاست بانک مرکزی در راستای اصلاح نظام بانکی، ساماندهی بازار پول و حفظ حقوق سپرده گذاران بر اساس مصوبات بانک مرکزی است. بانک بوده است شورای عالی هماهنگی اقتصادی (سران سه قوه)، شورای پول و اعتبار و همچنین کمیته فنی اصلاح نظام بانکی تشکیل شد.

این تصمیم همچنین برای اطمینان خاطر مشتریان، سپرده گذاران، کارکنان و سایر ذینفعان موسسه اعتباری نور اتخاذ شد که هم اکنون با هدایت و راهنمایی بانک ملی ایران به کلیه مشتریان این موسسه اعم از سپرده گذاران و تسهیلات گیرندگان خدمات بانکی ارائه می کند. در چارچوب ضوابط و مقررات ادامه خواهد یافت و مشتریان از این پس می توانند خدمات مذکور را طبق روال موجود در قراردادهای سپرده و تسهیلات دریافت کنند.

به گزارش ایران تحلیل، اگرچه مشتریان این موسسه مالی می توانند خدمات خود را از بانک ملی دریافت کنند، اما همچنان مشکلاتی در سیستم بانکی وجود دارد که باید هرچه سریعتر برطرف شود و مهمترین آنها بانک دی است که در واقع در بورس فروخته می شود. بیرون انداخته شده اگرچه اقدامات اخیر با هدف جلوگیری از زیان بیشتر به مردم از زاویه ای متفاوت انجام شده است، اما باید توجه داشت که تعیین نقش بانک های ورشکسته و ورشکسته باید برای افکار عمومی قانع کننده باشد و ممکن است نیاز به ارتباط رسانه ای داشته باشد که در آن مردم درباره سوال اصلی سرنوشت اطلاع رسانی خواهد شد. مدیران متخلف و موسسات دسترسی مشکوک باید توضیح داده شوند و مجازات متناسب با جرایم یا سوء مدیریت برای آنها در نظر گرفته شود و در غیر این صورت مدیر ناراضی به جایگاه بهتری منصوب می شود و بدهکاران حرفه ای به استفاده از شگردهای غیرقانونی و قانونی ادامه می دهند. و در معرض خلأها قرار گیرد. آیا استفاده از مقررات هنوز کار می کند؟

۲-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا