اخبار اقتصاد ایران

فرآیند تأسیس اتحادیه مناطق آزاد كشورهای عضو كریدور شمال جنوب بررسی شد

rnدر گفتگوی مدیران عامل منطقه آزاد انزلی و لوتوس روسیه:rn

متن پیش نویس تفاهم نامه چند جانبه بین کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب برای تصویب در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران و روسیه مراحل نهایی بررسی را می گذراند.

ایران تحلیل، در ادامه رایزنی های سازمان منطقه آزاد انزلی با نهادهای ذیربط خود در کشورهای هدف برای ایفای نقش محوری در دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران؛ در گفتگوی آنلاین سرگئی میلوشکین، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس و محمد سجاد سیاهکارزاده، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل این سازمان؛ سازوکارهای عملیاتی سازی فرآیند «تشکیل اتحادیه مناطق آزاد به عنوان عضو کریدور شمال-جنوب» مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این جلسه اعضای هیأت مدیره، معاونان اقتصادی و بندری سازمان حضور داشتند; دو طرف در ارتباط با تسریع در فرآیندهای اداری، همکاری بیشتر وزارتخانه های اقتصاد و امور خارجه دو طرف، معرفی دو منطقه به عنوان نمایندگان مناطق آزاد دو کشور در این تفاهم نامه، چگونگی مناطق آزاد سایر کشورها کشورهای عضو کریدور حضور خواهند داشت، مکاتبات اداری را پیگیری می‌کنند، از فرصت کمیسیون‌های مشترک برای پیش‌نویس و تصویب موافقت‌نامه‌های دولت‌های ذی‌نفع در این گذرگاه بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌های دبیرخانه شورای عالی برای هم افزایی و هم‌افزایی استفاده می‌کنند. بهره برداری از ظرفیت ها و فرصت های همکاری حداکثری با تمامی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران. آن ها موافقند.

بنابراین گزارش مدیران عامل سازمان منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستاراخان، اهمیت تسریع در فرآیندهای حقوقی و دیپلماتیک تنظیم و تصویب تشکل بین المللی اتحادیه مناطق آزاد کریدور شمال – جنوب را اعلام کردند. کشورهای عضو؛ بهره برداری حداکثری از ظرفیت ها و مزیت های موجود در کریدور شمال-جنوب را فرصتی برای همکاری های چند جانبه بین کشورهای عضو در گرو بهره مندی فعالان اقتصادی بخش خصوصی از فعال سازی مسیر ترانزیتی-تجاری مورد نظر دانستند.

سازمان منطقه آزاد انزلی به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک در کریدورهای بین المللی، کشورهای حاشیه دریای خزر و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و بهره برداری قریب الوقوع از طرح ملی اتصال این منطقه به خط ریلی سراسری که بیشتر به نفع فعالان اقتصادی و اقتصادی است. سرمایه گذاران. از ظرفیت ها و فرصت های حمل و نقل و فرآوری ترکیبی کالا استفاده خواهد کرد. به دنبال فراهم کردن زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم برای افزایش میزان و تنوع سبد کالا و خدماتی است که از اولین منطقه آزاد شمال کشور مبادله و ترانزیت می‌شود و سازوکارهای نهادسازی و نهادسازی را دنبال می‌کند. ساختاربندی بر اساس الگوی همکاری کشورمان با بازارهای هدف. در قالبی مانند اتحادیه مناطق آزاد، کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب باید در این راستا تعریف شوند.

لازم به ذکر است متن پیش نویس تفاهم نامه چند جانبه بین کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب در حال گذراندن مراحل نهایی بررسی برای تصویب در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران و روسیه است و بر اساس آن در مورد توافقات انجام شده در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و سایر کشورها به عنوان یکی از بندهای موافقت نامه های همکاری اقتصادی به تصویب می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا