ترندهای روز

فراتر از شنیدن؛ ۱۲ واقعیت عجیب و شگفت انگیز درباره گوش‌های شما

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

گوش‌های شما اندام‌های حسی مهم و پیچیده‌ای هستند که بیش از شنیدن انجام می‌دهند. آنها در تعادل، بیماری حرکت (بیماری حرکت) و حتی نحوه تجربه ما از غذا نقش دارند. در اینجا ۱۲ حقیقت جالب در مورد گوش شما وجود دارد که پیچیدگی و اهمیت آنها را برجسته می کند.

۱. آیا گوش های ما تا آخر عمر رشد می کنند؟

برخلاف تصور رایج، گوش های شما در طول زندگی به رشد خود ادامه نمی دهند. با این حال، به دلیل افتادگی ظاهری ناشی از سن و جاذبه، می توانند بزرگتر به نظر برسند. این افتادگی، همراه با از بین رفتن پری صورت، می تواند این تصور را ایجاد کند که گوش ها در حال رشد هستند.

۲. برخی افراد می توانند گوش های خود را حرکت دهند

برخی از افراد می توانند گوش های خود را تکان دهند. این توانایی مربوط به زمانی است که انسان نیاز داشت بدون حرکت دادن سر خود بر صداها تمرکز کند.

گوش خارجی امواج صوتی را جمع آوری می کند و آنها را به داخل کانال گوش هدایت می کند و به یافتن منبع صداها کمک می کند.

داشتن دو گوش به شما کمک می کند بفهمید صداها از کجا می آیند.

۳. گوش شما واقعا نمی شنود

گوش ها امواج صوتی را جمع آوری می کنند، اما این مغز است که این امواج را به صدا تبدیل می کند. امواج صوتی از طریق مجرای گوش به پرده گوش می رسد و باعث ارتعاش آن می شود. این ارتعاشات استخوان های ریز گوش میانی را حرکت می دهد و سپس امواج صوتی را به حلزون گوش می فرستد.

حلزون حلزون مانند حلزون است و حاوی هزاران سلول موی ریز است که با امواج صوتی به ارتعاش در می آیند و اطلاعات را در امتداد عصب دهلیزی به مرکز شنوایی در مغز می فرستند و در آنجا به صدایی که می شنوید تبدیل می شود.

۴. کوچکترین استخوان های بدن انسان در گوش قرار دارند

کوچکترین استخوان های بدن شما در گوش میانی شما قرار دارند: مَلئوس (چکش)، اینکوس (سندان) و رکاب. این استخوان ها که در مجموع به عنوان استخوانچه شناخته می شوند، برای انتقال صدا از پرده گوش به گوش داخلی بسیار مهم هستند. آنها فوق العاده کوچک هستند و استخوان چکشی آن تنها ۸ میلی متر است.

۵. صدا را کم کنید

گوش انسان می تواند صداهایی را در محدوده ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز تشخیص دهد. آسیب شنوایی در هر سنی به دلیل قرار گرفتن در معرض صداهای بلند ممکن است اتفاق بیفتد و برای اینکه گوش شما برای همیشه آسیب ببیند کافی است یک بار در معرض صدای بسیار بلند بیش از ۱۲۰ دسی بل قرار بگیرید.

محافظت از گوش های خود در برابر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صداهای بلند، مانند موسیقی یا ماشین آلات، برای حفظ سلامت شنوایی مهم است.

زنگ زدن در گوش بعد از یک کنسرت یا رویداد ورزشی، نشانه این است که گوش های خود آسیب دیده اند.

۶. چیزی کوچکتر از آرنج خود را وارد گوش خود نکنید

این ضرب المثل پزشکی تاکید می کند که نباید اشیایی را وارد مجرای گوش خود کنید. گوش ها خود تمیز شونده هستند و استفاده از وسایلی مانند گوش پاک کن می تواند اشیا را بیشتر به داخل فشار دهد و باعث انسداد شود. کافی است فقط کثیفی های قابل مشاهده را از گوش بیرونی پاک کنید.

۷. جرم گوش کثیف نیست

مجرای گوش دارای غده هایی است که ماده مومی شکلی به نام سرومن تولید می کنند که به آن سرومن نیز می گویند.

جرم گوش کثیف نیست، بخشی از نحوه تمیز کردن گوش است و گرد و غبار و سایر اشکال کثیفی، باکتری ها و غیره را به دام می اندازد تا به گوش آسیب نرسانند.

جرم گوش همچنین در هنگام غوطه ور شدن در آب به محافظت از مجرای گوش کمک می کند زیرا آب وارد کانال های گوش می شود.

جرم گوش بیش از حد می تواند مشکل ساز باشد زیرا می تواند خشک و سفت شود و مجرای گوش را مسدود کند و شنوایی را تحت تأثیر قرار دهد.

۸. جرم گوش رنگ ها و بافت های مختلفی دارد

جرم گوش به دلیل عوامل ژنتیکی رنگ و قوام متفاوتی دارد. توده زرد و چسبنده در قفقازی ها و آفریقایی ها شایع تر است، در حالی که توده خاکستری و پوسته پوسته در شرق آسیا شایع تر است.

این تنوع حتی در مطالعات مردم شناسی برای ردیابی الگوهای مهاجرت انسان مورد استفاده قرار گرفته است.

۹. گوش ها در تعادل نقش دارند

عصب دهلیزی، بخشی از عصب هشتم جمجمه ای، شنوایی و تعادل را کنترل می کند. سیستم دهلیزی که در گوش داخلی قرار دارد از سه کانال نیم دایره ای پر از مایع تشکیل شده است. حرکات این مایع سیگنال هایی را در مورد موقعیت سر به مغز ارسال می کند و به حفظ تعادل کمک می کند.

تعادل همچنین به بینایی و حس عمقی بستگی دارد که به احساس حرکت در پوست، مفاصل و ماهیچه ها مربوط می شود.

۱۰. «بیماری حرکت» گوش ها را درگیر می کند

بیماری حرکت یا بیماری حرکت زمانی اتفاق می‌افتد که بین سیگنال‌های سیستم دهلیزی، بینایی و حس عمقی ناهماهنگی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، نشستن در یک قایق در حال حرکت می تواند مغز را گیج کند زیرا گوش داخلی حرکت را حس می کند در حالی که چشم ها و بدن ممکن است علامت سکون باشند و منجر به حالت تهوع شود.

۱۱. گوش ها هرگز نمی خوابند

حتی زمانی که می خوابید، گوش های شما به شنیدن ادامه می دهند. مغز معمولاً اکثر صداها را فیلتر می کند تا بتواند استراحت کند، اما نسبت به صداهای غیرمعمول یا بلندی که می تواند شما را از خواب بیدار کند، هوشیار باقی می ماند. به همین دلیل است که وزوز گوش، یا صدای زنگ در گوش، می تواند در شب زمانی که صدای محیط کاهش می یابد، بلندتر به نظر برسد.

۱۲. می توانید غذا را بشنوید

تجربه غذا خوردن شامل حواس متعدد از جمله شنوایی است. تردی سیب هنگام گاز گرفتن یا صدای تکه های یخ در یک نوشیدنی گازدار به درک تازگی و کیفیت آن کمک می کند.

مطالعات نشان می دهد که صداهای خاص حتی می توانند طعم غذا را تغییر دهند و اهمیت ورودی شنیداری را در تجربه کلی غذا خوردن برجسته کنند.

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا