اقتصاد جهان

فرار مالیاتی 17.5 میلیون دلاری شرکت های چندملیتی در ایران

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، یک موسسه تحقیقاتی بین المللی به نام «شبکه عدالت مالیاتی» گزارشی از نحوه اجتناب شرکت ها و افراد بین المللی از پرداخت مالیات به دولت ها با سوء استفاده از خلأهای بین المللی در این حوزه منتشر کرده است.

بررسی‌های این موسسه نشان می‌دهد که در صورت عدم توافق جامعه بین‌المللی برای بستن کانال‌های فرار مالیاتی در سطح بین‌المللی، طی ۱۰ سال آینده، ۴۸۰۰ میلیارد دلار درآمد مالیاتی از جیب دولت‌ها خارج می‌شود. افراد واقعی و به ویژه شرکت های چند ملیتی از عدم هماهنگی و همکاری برای اجتناب از پرداخت ۴۸۰ میلیارد دلار مالیات در سال به دولت هایی که در آن فعالیت می کنند سوء استفاده می کنند.

افراد واقعی و شرکت‌های چند ملیتی با بهره‌برداری از شکاف‌های اطلاعاتی فرامرزی و پنهان کردن جریان‌های درآمدی خود در این شکاف‌ها، سالانه از پرداخت میلیاردها دلار مالیات طفره می‌روند و مردم را از درآمدهای مالیاتی غنی در کشورهای مختلف محروم می‌کنند. میزان فرار مالیاتی فرامرزی در سال ۲۰۲۳ حدود ۴۸۰ میلیارد دلار برآورد شده است و اگر رشد اقتصاد جهانی در سطح سال ۲۰۲۳ باقی بماند، انتظار می‌رود ارزش کل فرار مالیاتی فرامرزی در ۱۰ سال آینده به ۴.۸ تریلیون دلار برسد.

این گزارش همچنین توصیه می کند که مقررات و استانداردهایی در سطح جهانی تحت کنوانسیون مالیاتی سازمان ملل برای جلوگیری از فرار مالیاتی فرامرزی تدوین شود. در این راستا باید یک نهاد مالیاتی ویژه در ساختار سازمان ملل ایجاد شود.

بر اساس این گزارش، کشورهای توسعه‌یافته و پردرآمد بیشترین ضرر را در این زمینه متحمل می‌شوند، اما کشورهای کم‌درآمد نسبت به کل درآمدهای مالیاتی خود زیان بیشتری متحمل می‌شوند.

شرکت های چند ملیتی مقصر اصلی این ماجرا هستند. این شرکت ها حدود یک سوم تولید اقتصادی جهانی، نیمی از صادرات جهانی و تقریباً یک چهارم اشتغال جهانی را تشکیل می دهند. بنابراین موضوع فرار مالیاتی توسط این شرکت ها باید در اولویت برنامه های اقتصادی بین المللی قرار گیرد.

این شرکت ها سالانه ۱.۱۵ تریلیون دلار سود را پنهان می کنند و در نتیجه از پرداخت ۳۱۱ میلیارد دلار مالیات مستقیم به دولت هایی که در آن فعالیت می کنند اجتناب می کنند. ۱۶۹ میلیارد دلار فرار مالیاتی فرامرزی نیز ناشی از افراد ثروتمند است.

*۴ کشور اروپایی کانون فرار مالیاتی در سراسر جهان هستند

شرکت های چندملیتی ثبت شده در بریتانیا و مناطق وابسته به آن نقطه شروع فرار مالیاتی فرامرزی هستند. میزان فرار مالیاتی این شرکت ها ۲۷ درصد از کل فرار مالیاتی فرامرزی در سراسر جهان را تشکیل می دهد. کشورهای انگلستان و قلمروهای اقماری آن، هلند، لوکزامبورگ و سوئیس نیز از محورهای فرار مالیاتی محسوب می شوند، به طوری که ۵۲ درصد از کل فرارهای مالیاتی فرامرزی در سراسر جهان را می توان به شرکت های ثبت شده در این کشورها نسبت داد.

* فرار مالیاتی ۱۷.۵ میلیون دلاری توسط شرکت های چند ملیتی در ایران

در این گزارش همچنین برآوردی از میزان زیان کشورهای مختلف از جمله ایران به دلیل فرار مالیاتی شرکت های چند ملیتی ارائه شده است. طبق محاسبات، فرار مالیاتی این شرکت ها در ایران سالانه بالغ بر ۱۷.۵ میلیون دلار است. این شرکت ها با پنهان کردن حدود ۷۰ میلیون دلار از سود فعالیت های خود در ایران با بهره برداری از خلاءهای مالیاتی در اقتصاد جهانی، دولت ایران را از درآمد مالیاتی ۱۷.۵ میلیون دلاری محروم می کنند.

میزان فرار مالیاتی فرامرزی در برخی دیگر از کشورها عبارت است از: الجزایر ۸.۶ میلیون دلار، مصر ۲۶۲ میلیون دلار، هند ۳۱ میلیارد دلار، عراق ۴۸.۸ میلیون دلار، کویت ۳۲.۹ میلیون دلار، عمان ۱۳۲.۶ میلیون دلار، قطر ۱۰۱ میلیون دلار، عربستان سعودی و امارات متحده عربی صفر، کره جنوبی ۲۶۴ میلیون دلار، فرانسه ۲۷.۷ میلیارد دلار، آلمان ۱۶.۲ میلیارد دلار، ایتالیا ۵.۵ میلیارد دلار، روسیه ۹۶۵ میلیارد دلار و ایالات متحده ۱۳۹ میلیارد دلار آمریکا.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا