فرهنگ و هنر

فراهم‌سازی بستر تامین مالی برای بنگاه‌های کوچک با استفاده از کرادفاندینگ‌ها

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد:

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سازوکار تامین مالی جمعی با رعایت فقه این ظرفیت را در بازار سرمایه فراهم می کند که شرکت ها و بنگاه های کوچک می توانند از این ابزار مالی برای اجرای برنامه های خود در مقایسه با سازوکارهای اوراق بهادار استفاده کنند. .


ایران تحلیلی –

مجید پیره در گفت و گو با مجلس سنا، در خصوص جزئیات آخرین جلسه کمیته فقه در خصوص تامین مالی بنگاه های تولیدی از طریق تامین مالی جمعی اظهار داشت: تامین مالی جمعی ساختاری است که در بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه هایی استفاده می شود که اغلب با صدور مقایسه می شود. اوراق صکوک هرچه کمتر نیاز داشته باشند، مفیدتر است.

وی افزود: در سازوکار تامین مالی جمعی برخلاف سازوکار انتشار اوراق، چارچوب های بسیار منعطفی داریم که می توان از آن برای مقاصد مختلف استفاده کرد، ضمن اینکه انتشار اوراق باید بر اساس یک قرارداد مشخص و محدود انجام شود که چارچوب آن به طور دقیق مشخص شده است.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه تاکید کرد: در بحث اوراق مرابحه از منابع این اوراق صرفاً برای خرید کالا یا خدمات استفاده می شود و یا بحث اوراق سفارشی است. ساخته شده است، منابع فقط باید در بحث ذکر شود. از پروژه و کالا استفاده خواهد شد.

پیره تصریح کرد: بر اساس مصوبه اخیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، فعالیت تامین مالی جمعی در صورتی که در قالب قراردادهای مشارکتی یا مبادله ای انجام شود بلامانع خواهد بود و امکان تامین مالی وجود دارد.

زمینه های بهره مندی از تامین مالی جمعی

وی در ادامه تصحیح کرد: بر اساس مصوبه اخیر شورای فقه، منابع حاصل از سرمایه گذاری جمعی می تواند در مواردی مانند خرید کالا، ساخت محصول، سرمایه گذاری در یک حوزه، توسعه نرم افزار و یا حتی انجام یک فعالیت فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد. (تدوین دایره المعارف).

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: سازوکار تامین مالی جمعی با رعایت فقه، این ظرفیت را در بازار سرمایه فراهم می کند که شرکت ها و بنگاه های کوچک بتوانند از این ابزار مالی برای اجرای طرح های خود در مقایسه با یکدیگر استفاده کنند. به مکانیسم های اوراق بهادار



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا