فناوری

فرزندان ماندلا و میراث آرمان فلسطین

به گزارش خبرگزاری میهن تجارت، آفریقای جنوبی، کشوری که در تاریخ پرفراز و نشیب خود بر آپارتاید غلبه کرد، این روزها به دلیل رویکرد آزادیخواهانه و حقوق خواهانه به فلسطین، قهرمان وجدان های بیدار و آزاد جهان شده است. تداوم این رویکرد باعث شده تا رژیم صهیونیستی برای اولین بار به دلیل شکایت آفریقای جنوبی به جرم «نسل کشی» پای میز محاکمه یک مجمع بین المللی کشیده شود.

آفریقای جنوبی که دولت پس از آپارتاید آن همواره از آرمان فلسطین حمایت کرده است، رژیم صهیونیستی را به اقداماتی در غزه متهم کرد که با هدف نسل کشی انجام شد. در بیانیه دولت پرتوریا آمده است: رژیم صهیونیستی غیرنظامیان فلسطینی را کشته، صدمات جسمی و روحی شدیدی به آنها وارد کرده و برای ساکنان غزه «شرایط زندگی که منجر به تخریب فیزیکی آنها می شود» ایجاد کرده است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، پرونده ضد صهیونیستی آفریقای جنوبی در واقع محکومیت علنی اقدامات جنگی رژیم صهیونیستی در میان بسیاری از کشورهای در حال توسعه جهان و ارجاع آن به دادگاه مردمی است. همچنین این کار آفریقای جنوبی باعث شد گروهی از فلسطینی ها در کنار مجسمه نلسون ماندلا در میدانی به همین نام در رام الله جمع شوند و از حمایت آفریقای جنوبی و آوردن اسرائیل به دیوان بین المللی دادگستری تشکر کنند. متهم به نسل کشی

اتهام “نسل کشی” علیه اسرائیل که از سوی رسانه ها، نهادهای حقوق بشری و نهادهای مدنی مطرح شده بود، این بار به صورت رسمی در یک سند معتبر قانونی در بالاترین مقام قضایی بین المللی به ثبت رسیده است. طبیعتاً پاسخ اسرائیل به این اتهام نمی تواند مانند گذشته صرفاً از طریق دستگاه تبلیغاتی-رسانه ای خود انجام شود. پرونده نسل کشی اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری – به ویژه پس از صدور احتمالی دستور موقت – هزینه حمایت از اسرائیل را به میزان بی سابقه ای برای دولت های غربی افزایش خواهد داد.

از این پس حمایت سیاسی و حقوقی از اسرائیل – مانند وتو کردن قطعنامه های شورای امنیت به نفع اسرائیل – را می توان همدستی و مشارکت در ارتکاب نسل کشی و نقض کنوانسیون نسل کشی دانست. پرونده نسل کشی اسرائیل در دادگاه احتمالا افکار عمومی جهان را نسبت به “زرادخانه و برنامه هسته ای اسرائیل” حساس خواهد کرد. طبیعتاً رژیمی که توسط بالاترین مقام قضایی جهان متهم به نسل کشی می شود، نمی تواند برنامه هسته ای خود و توانایی خود در استفاده از سلاح های کشتار جمعی را با درجه مصونیتی که تاکنون داشته است، پنهان کند.

همچنین دادگاه بین المللی لاهه این اختیار را دارد که اسرائیل را به پرداخت غرامت به قربانیان، عقب نشینی از سرزمین های اشغالی و مواردی از این دست با صدور رای قطعی و مجرم دانستن رژیم صهیونیستی ملزم کند، اما نکته مهم در مورد این شکایت استفاده از ظرفیت حقوقی بین المللی برای محکومیت بیشتر و انزوای بیشتر رژیم کودک کش اسراییل در نظام بین الملل، محکومیتی که اگرچه به هیچ وجه جبران خون بیگناهی که پس از بیش از ۱۰۰ روز جنگ غزه ریخته شده نیست. این وسیله ای است که می تواند از ریختن خون جلوگیری کند. بیشتر اجتناب کنید

فرزندان ماندلا و میراث آرمان فلسطین

در این راستا ابعاد و روند شکایت آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه بررسی شود نیلوفر مقدمی، معاون زنان و خانواده اندیشکده حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق (ع) گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

به گزارش میهن تجارت: روند رسیدگی به جنایات رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه چگونه است؟

معرفی: گمانه زنی ها درباره آغاز روندی در دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) برای بررسی جنایات اسرائیل در غزه وجود دارد. از جمله اینکه دادگاه در سال ۲۰۰۴ سابقه رسیدگی به جنایات رژیم صهیونیستی را دارد که به نظریه مشورتی مربوط به پرونده دیوار حائل برمی گردد. مجمع جهانی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۳ سؤالی را در رابطه با اقدامات اسرائیل در سرزمین های اشغالی به ویژه ساخت دیوار حائل به دادگاه ارائه کرد که طی آن اسرائیل ساخت این دیوار را سند حق دفاع مشروع خود در برابر آن دانست. آی تی. اقدامات مسلحانه علیه گروه های مقاومت فلسطین. پس از بررسی این پرنده، دیوان بین المللی دادگستری در نهایت اعلام کرد که اسرائیل نه تنها به این دلیل که خارج از قلمرو سرزمینی خود را هدف قرار نداده است، بلکه بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، حق دفاع از خود را ندارد. دفاع شخصی. و ساخت دیوار ممنوع است. باید متوقف شود و مقدار ساخته شده باید از بین برود.

دیوان بین المللی دادگستری در همین نظر مشورتی اسرائیل را به نمونه های بسیاری از نقض حقوق بشردوستانه ارجاع داد. به عنوان مثال دادگاه به موضوع زمین های کشاورزی برای ساخت و ساز و شهرک سازی بدون مجوز قانونی و برخلاف تعهدات بین المللی رژیم اشغالگر اشاره کرد و از همه کشورهای عضو سازمان ملل خواست که مواضع قانونی ناشی از اقدامات اسرائیل را به رسمیت نشناسند. نظریه مشورتی دیوان، مبنای جدیدی برای نظریه پردازی و مقابله با اقدامات رژیم اشغالگر در نظام سازمان ملل ایجاد کرد. پس از تصمیم مشورتی دادگاه، قطعنامه های مختلفی را در مجمع عمومی مشاهده می کنید که در آن اسراییل محکوم شده و حتی گزارشگر ویژه فلسطین در سازوکار شورای حقوق بشر دیده می شود تا اقدامات اسرائیل در حقوق بشر مذکور. گزارش ها در نظر گرفته می شود. بنابراین به نظر می‌رسد در مجموع ظرفیت‌های حقوقی بین‌المللی از جمله ارجاع موضوع به دیوان کیفری بین‌المللی، پنج کشور در دو ماه اخیر به دادسرا این دیوان شکایت کرده‌اند و در حقوق بشر چه اتفاقی افتاده است. بررسی قدرت وتوی ایالات متحده برای جلوگیری از تهدیدات اسرائیل نشان می‌دهد که حداقل در میان مکانیسم‌های دادگاه موجود، امیدوارکننده‌ترین و در دسترس‌ترین مکانیسم الزام‌آور، مکانیزم قضایی است که می‌تواند از جنایات بیش از حد اسرائیل جلوگیری کند.

فرزندان ماندلا و میراث آرمان فلسطینفرزندان ماندلا و میراث آرمان فلسطین

به گزارش میهن تجارت: نقش آفریقای جنوبی در رسیدگی به این پرونده حقوق بشری چه بود؟ و چرا جمهوری اسلامی ایران که مهمترین حامی فلسطین است به دادگاه لاهه شکایت نکرد؟

معرفی: علاوه بر ادعاهای حقوقی مبنی بر نقض کنوانسیون نسل کشی ۱۹۴۸، آفریقای جنوبی در جلسات دادگاه خواستار صدور دستور موقت برای توقف جنایات اسرائیل در غزه و توقف عملیات نظامی شد.

می توان امیدوار بود که آفریقای جنوبی در این امر پیشقدم شود زیرا از ۲۵ مهرماه تمامی ظرفیت های حقوقی کشورمان بررسی شد و یکی از ظرفیت هایی که اساتید حقوق بر آن تاکید داشتند جزو کشورهای عضو است. کنوانسیون منع تولید کاشی با توجه به مصالح ملی خود و با توجه به شرایط می تواند در دادگاه اقامه دعوی کند.

دولت ایران قطعا به قضات آفریقای جنوبی کمک فنی و حقوقی خواهد کرد. اما دلیل اینکه ایران خودش در این زمینه پا پیش نمی گذارد این است که ما اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی شناسیم و نتوانستیم علیه آن شکایت کنیم. برای این منظور ایران طرف هیچ یک از دعاوی اسرائیل نخواهد بود زیرا این اقدام را می توان نوعی به رسمیت شناختن تلقی کرد. اغلب اما ما همیشه این گزینه قانونی برای همکاری با کشورهایی که علیه اسرائیل اقدام می کنند، داریم.

به گزارش میهن تجارت: پس از برگزاری دو جلسه دادگاه، روند رسیدگی به این پرونده چگونه ادامه خواهد داشت؟

معرفی: زمانی که شکایتی در دیوان بین المللی دادگستری مطرح می شود، دادگاه ابتدا به دعاوی طرفین و پاسخ های متهم رسیدگی می کند و سپس وارد فرآیند رسیدگی به صلاحیت خود می شود. بر اساس ماده ۹ کنوانسیون نسل کشی، گفته می شود در صورتی که کشورهای عضو این کنوانسیون اختلاف داشته باشند و در اجرای آن اختلافی وجود داشته باشد، مرجع و رکن رسیدگی به آن دیوان بین المللی دادگستری است. پس از آن دادگاه به سرعت صلاحیت خود را تأیید می کند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که کشورهای عضو کنوانسیون حق مشروط را اعلام کرده اند یا خیر. خوشبختانه اسرائیل حق مشروط را اعمال نکرده و اساساً هیچ مانعی برای رسیدگی به این موضوع وجود ندارد. پس از مرحله صلاحیت، دادگاه وارد مرحله ماهوی می شود و طرفین باید مدارک خود را به خصوص آفریقای جنوبی و مصر و … که در اصل لایحه و دادگاه نیز طبق مقررات درج شده است، ارائه کنند. کنوانسیون، این سند به.

دادگاه باید بتواند مصادیق جرایم را با مقادیر مندرج در متن کنوانسیون، مانند وارد کردن آسیب جسمی و روانی به یک ملت، مطابقت دهد. دادگاه باید این عناصر مادی و معنوی تبیین شده در جرم نسل کشی را با مصادیق و مستندات ارائه شده مطابقت دهد. پس از آن وارد مرحله اعلام تصمیم می شود، یعنی روند تطبیق دعاوی و اتفاقات میدانی پدیده ای زمان بر است و ممکن است یک سال طول بکشد، اما احتمال تصمیم گیری دادگاه وجود دارد. حساسیت موضوع قبل از موعد مقرر به این پرونده رسیدگی کنید.

فرزندان ماندلا و میراث آرمان فلسطینفرزندان ماندلا و میراث آرمان فلسطین

به گزارش میهن تجارت: حکم و رای نهایی دادگاه تا چه اندازه می تواند جلوی رژیم صهیونیستی و توقف جنایات این رژیم در نوار غزه را بگیرد؟ و آیا آمریکا می تواند از حق وتوی خود برای اخلال در روند رسیدگی به شکایت از رژیم صهیونیستی استفاده کند یا به این حکم عمل نکند؟

معرفی: تصمیمات نهایی دادگاه ماهیت لازم الاجرا دارند. بر اساس ماده ۳۸ منشور ملل متحد، دیوان بین المللی دادگستری رکن قضایی سازمان ملل متحد است و در مواردی که وارد شود، هر گونه حکمی که صادر کند لازم الاجرا بوده و سازوکار اجرای آن در چارچوب مورد پذیرش قرار خواهد گرفت. از مقررات بین المللی مسئولیت دولت متخلف و سایر دولتها.

به هر حال دادگاه در این مورد هر تصمیمی بگیرد، خواه اسرائیل را محکوم به توقف جنایات و پرداخت خسارت به مردم غزه و بازگرداندن اوضاع به وضعیت قبلی و حتی تبرئه اسرائیل کند، برای همه کشورهای عضو الزامی است. این سازمان ملل متحد است و نباید اجرا شود. تخلفی در این زمینه وجود دارد.

اگر اسراییل به رای نهایی عمل نکند باید مکانیسم برجام فعال شود و در این صورت آمریکا و کشورهای همپیمانش نمی توانند مانع اجرای حکم دادگاه شوند، زیرا اگر بخواهند آن را نقض کرده و استفاده خواهند کرد. آن را به طور مکرر حق وتوی آنها سازوکاری تحت مجمع عمومی سازمانی به نام اتحاد برای صلح است که در قطعنامه ۷۷ مجمع آمده است. بر اساس این قطعنامه، اگر شورای امنیت از تحقق صلح و امنیت در منطقه ای جلوگیری کند، مجمع عمومی حتی می تواند وارد منطقه شود و با کمک سایر کشورها با اکثریت آرا، جنگ را متوقف کند.

به گزارش میهن تجارت : مکانیسم دستور موقت دادگاه لاهه چیست و آیا می تواند در کوتاه مدت از جنایات رژیم صهیونیستی جلوگیری کند؟

معرفی: دستور موقت این است که دولت متخلف برای مدتی اقدامات خود را که ناقض قوانین بین المللی است متوقف کند. ظاهراً نماینده اسرائیل استدلال می کرد که جنگ زمینی با حمله حماس شروع شد و ما فقط از خود دفاع کرده ایم و چاره دیگری نداریم. ما نمی خواهیم به جمعیت غیرنظامی حمله کنیم، آنها همچنان بر حق خود برای دفاع مشروع پافشاری می کنند. اما اگر دادگاه دستور موقت صادر کند، این حکم شامل همه کشورها خواهد شد و اسرائیل باید حملات خود را متوقف کند.

امیدواریم آفریقای جنوبی این جرات را داشته باشد که موضوع را در سایر کشورها و دولت ها مطرح کند تا این نظر زودتر خاتمه یابد و رژیم صهیونیستی محاکمه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا