فرهنگ و هنر

فرصت‌های فصل مجامع برای سهامداران در بورس

فصل مونتاژ به طور سنتی تأثیر مثبتی بر جو حاکم بر بازار دارد و روندهای کوتاه مدت را در بسیاری از صنایع شکل می دهد. این روندها باعث می شود که از یک سو سرمایه گذاران ترکیب پرتفوی خود را تغییر دهند و از سوی دیگر با چشم پوشی از سود مورد انتظار اقدام به خرید یا فروش سهام در مجامع کنند.


افق میهنی –

در چند روز اخیر با انتشار فراخوان مجامع عادی سالانه تعدادی از بانک ها و شرکت های بزرگ فعال بورسی و غیر بورسی، شور و هیجان فصل مجامع به اوج خود رسیده است.

بررسی های آماری نشان می دهد که بیش از دو سوم شرکت های فعال در بازار سرمایه در ۴ ماهه اول هر سال مجامع سالانه خود را برگزار می کنند، اما اکثر شرکت ها و هلدینگ های بزرگ پذیرفته شده در تابلوهای معاملاتی بازار سرمایه به شرکت ها مراجعه می کنند. نشست در ۴۰ روز منتهی به پایان ژوئیه.

توزیع سود نقدی و همچنین انتشار اطلاعات جدید از زبان مدیران در مجامع شرکت ها عموما باعث می شود تا بازار سهام در این بازه ۴۰ روزه با فضای متفاوتی نسبت به روزهای دیگر سال مواجه شود.

فصل مونتاژ به طور سنتی تأثیر مثبتی بر اذهان عمومی و جو حاکم بر بازار دارد و روندهای کوتاه مدت را در بسیاری از صنایع شکل می دهد. این روندها باعث می شود که سرمایه گذاران از یک سو ترکیب پرتفوی خود را در بازار تغییر دهند و از سوی دیگر با چشم پوشی از سود مورد انتظار اقدام به خرید یا فروش سهام در مجامع کنند. در این شرایط خریداران به دلایل دیگری غیر از تمایل به دریافت سود مجمع اقدام به خرید سهام می کنند. اولاً، رقیق شدن قیمت سهام پس از تقسیم سود، در نهایت می تواند شامل رشد قیمت سهام به سطوح قبلی باشد، در حالی که P/E سهام نیز پس از تقسیم سود و تعدیل قیمت، جذاب تر از قبل خواهد بود.

همه این عوامل باعث شده است که طبق سنت هر ساله در فصل مجامع، رویکردها و تاکتیک های سرمایه گذاری فعالان بورس با توجه به برگزاری مجامع سالانه با تغییراتی مواجه شود. به خصوص در دوره هایی که کسب سود از سرمایه گذاری برای فعالان بازار دشوارتر می شود، بسیاری از سرمایه گذاران در طول ماه ها خرداد و تیر هر ساله که مجامع سالانه به اوج خود می رسد، سعی می کنند در پرتفوی خود حرکت کنند و وارد مجامع شرکت هایی شوند که سود نقدی بالاتری تقسیم می کنند تا بازده سرمایه گذاری خود را از سود نقدی مطمئن شرکت ها افزایش دهند. به ویژه اینکه در سال های اخیر سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار توانسته است با ایجاد زیرساخت های مناسب، پرداخت و تقسیم سود شرکت های بورسی و فرابورسی را به سیستمی مناسب تبدیل کند. بررسی سنت هر ساله بورس حاکی از آن است که موج در بورس در برخی موارد ناشی از تمایل به کسب سود از سوی مردم است. ; روندی که تجربه نشان داده موقتی است و طبیعتا پایدار نخواهد بود.




آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا