اخبار اقتصاد ایران

فرمول جدید برای تعیین قیمت خودرو :: ایران تحلیل

شورای رقابت دستورالعمل اصلاح شده تنظیم بازار خودروهای سواری را به وزارت ایمنی ابلاغ کرد تا خودروسازان بر اساس آن اقدام به فروش کنند.

به گزارش ایران تحلیل، شورای رقابت در شصت و سی و سومین جلسه آیین نامه بازار خودروهای سواری (مصوب پانصد و چهل و سومین جلسه شورای رقابت) را بررسی و بازنگری کرد.

در اصلاحیه جدید تصویب شد؛ مبنای تعیین قیمت خودرو بر اساس ضوابط قیمت گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت است که توسط سازمان حمایت محاسبه و به وزارت حراست اعلام می شود. وزارت حریم خصوصی قیمت ها را مطابق با مفاد این بخشنامه به اطلاع خودروسازان می رساند و این قیمت ها برای عرضه کننده خودرو الزام آور است.

همچنین بند ۳ مصوبه قبلی به این شرح اصلاح شد: با هدف نهادینه سازی فضای رقابتی برای هر خودرو، بر اساس قیمت حداقل ۳ خودرو خارجی هم کلاس، کیفیت و استاندارد، قیمتی استخراج و به عنوان قیمت پایه رقابتی توسط وزات سمت اعلام شد. وزارت مذکور می تواند از ظرفیت موسسات تخصصی داخلی و حسب مورد از مراجع معتبر خارجی برای تعیین معیارهای مقایسه استفاده کند.

بر اساس مصوبه اصلاحی، عرضه‌کننده خودرو می‌تواند خودروهای هم‌رده محصولات خود را در بازار جهانی به وزارت امنیت عرضه کند و وزارت امنیت نیز برچسب رقابت‌پذیری هر خودرو را طبق موارد فوق به‌صراحت اعلام خواهد کرد. روش ذکر شده

همچنین در خصوص خودروهای جدید ضوابط و ضوابط آن توسط وزارت حراست تعریف، مشخص و به سازمان پشتیبانی اعلام می شود.

خودروسازان (اعم از تولید داخل و مونتاژ) موظفند در ابتدای هر سال برنامه تولید را ماهانه به شورای رقابت و وزارت ایمنی اعلام کنند. رفع مشکلات و چالش های تحقق طرح تولید را به اطلاع شورای رقابت می رساند.

سازمان حمایت به طور مستمر وضعیت عرضه و تعهدات خودروسازان را رصد و گزارش خود را به شورای رقابت ارائه می کند. به منظور ارتقای رقابت پذیری و تنظیم عرضه خودرو، شورای رقابت با همکاری وزارت امنیت، سالانه میزان و نوع واردات خودرو را به مراجع ذیربط پیشنهاد می کند.

هرگونه تغییر قیمت خودرو به دلیل نصب امکانات (آپشن) یا قطعات غیر اجباری (و بر اساس الزامات قانونی) باید پس از تایید وزارت امنیت و تاثیر قیمت آن به سازمان پشتیبانی اعلام شود. باید برای تایید و ابلاغ به وزارت امنیت اعلام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا