ترندهای روز

فرمول دقیق افزایش ۹۰درصدی حقوق بازنشستگان

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

چند سالی است که معیشت، درمان، رفاه و آبروی بازنشستگان گرفتار کشمکش دولت، مجلس و قوانین و برنامه های منتشر شده از سوی آنها شده است. این گروه دغدغه بزرگی دارند و آن این است که با وجود تامین منابع لازم برای اجرای قانونی همسان سازی از خردادماه امسال طبق آنچه در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ پیش بینی شده بود، هنوز خبری از اجرای آن نیست. این نگرانی ها منجر به تشکیل این ستاد شد اما مسئولان اقتصادی می گویند بازنشستگان نگران نباشند.

فرمول دقیق افزایش 90 درصدی حقوق بازنشستگان

ماجرای یکسان سازی حقوق بازنشستگان به سال گذشته بازمی گردد. زمانی که نمایندگان مجلس از تصویب و رای گیری کلیات لایحه بودجه به دلیل تامین نشدن منابع لازم برای این موضوع خودداری کردند و آن را به دولت ابراهیم رئیسی بازگرداندند; این موضوع به قدری برای مجلس اهمیت داشت که دولت به ناچار منبعی برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان در لایحه اصلاح شده قرار داد و از این طریق توانست نظر نمایندگان مجلس را برای ورود به بررسی این لایحه جلب کند. جزئیات برنامه مالی کشور برای سال ۱۴۰۳.

اما چندی پیش مسئولان دولتی از جمله علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی در تشریح عملکرد دولت در این زمینه به فضای مجازی پناه بردند و گفتند بر اساس آیین نامه اجرای یکسان سازی حقوق بازنشستگان مبلغی به عنوان علی الحساب برای بازنشستگان پرداخت می شود.

وی ادامه داد: میزان دقیق افزایش حقوق هر بازنشسته پس از نهایی شدن قانون برنامه و صدور احکام جدید مشخص می شود.

آنچه بهادری جهرمی بیان کرد مربوط به واریز «سه میلیون تومان علی الحساب عیدی و تناسب بازنشستگان» است که بر اساس ابلاغیه دولت به همه بازنشستگان واریز شده و بیش از ۱۲.۶ هزار میلیارد تومان برای سازمان تامین اجتماعی هزینه شده است. تنها. از صندوق بازنشستگی کشوری و مجموع پرداختی های این صندوق به بازنشستگان کشوری آماری وجود ندارد. میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره پرداخت علی الحساب ماه ها فروردین تا خرداد ماه بازنشستگان بالا رفته بود.

نقد بازنشستگان به ماجرای همسان سازی چیست؟

اما همه بازنشستگان از این موضوع انتقاد دارند. می گویند چرا باید مبلغ سه میلیون تومان علی الحساب دقیقاً از یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده که از جیب خودمان برداشته شد دوباره به صورت علی الحساب به ما پرداخت شود؟

پیش از وی داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تدوین آئین نامه ای که جهرمی اعلام کرده بود، صحبت کرده بود. البته بعداً از سوی یکی از نمایندگان مجلس اعلام شد که منظور رئیس سازمان از یکسان سازی حقوق بازنشستگان، مستمری بگیران تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری بوده است نه تامین اجتماعی؛ موضوعی که به نگرانی بازنشستگان تامین اجتماعی دامن زد.

منظور البته به این نگرانی پاسخ داده است: «در قانون بودجه امسال پیش بینی شده است که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود به تامین اجتماعی را برای این موضوع پرداخت کند تا همسان سازی انجام شود و در حال برگزاری هستیم. جلسات با تامین اجتماعی برای تعیین نحوه پرداخت.” این مبلغ باید نهایی شود.

در بخشی دیگر از سخنان منظور به برنامه هفتم اشاره شده است. به گفته وی، «در برنامه هفتم دیده شده است که همسان سازی باید ظرف سه سال اجرا شود؛ به طوری که در سال اول اجرای برنامه (۱۴۰۳) ۴۰ درصد و در دو سال آینده (۱۴۰۴ و ۱۴۰۵). ) ۳۰ درصد در هر سال.

فعالان بازنشستگی به این گفته انتقاد دارند؛ این سوال مهم را مطرح کرده اند که چرا در برنامه هفتم توسعه با مدل ۳۰-۳۰-۴۰ و با نصف اعتبارات لازم و حتی همین مقدار ناچیز ۴۰ درصدی سال اول جذب به سه سال آینده موکول شده است. هنوز اجرایی نشده است. آیا در هاله ای از عدم قطعیت است؟

نگاهی اجمالی به همسان سازی در برنامه های هفتم و ششم توسعه

اگرچه گفته می شود منابع برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ پیش بینی شده است، اما یک ماه از اجرای این مهم می گذرد و اکنون اخبار پراکنده ای از ودیعه علی الحساب به گوش می رسد. این در حالی است که مصوبات سی ام دی ماه ۱۴۰۲ مجلس حاکی از آن است که با تصویب بند الحاقی ۱ ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه; نمایندگان با تناسب حقوق بازنشستگان در اجرای برنامه هفتم توسعه موافقت کردند که بر اساس آن حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق مستمر و پاداش مشروط به کسر کارکنان مشابه و همتراز می رسد.

جست و جو در قانون برنامه هفتم توسعه که اخیراً توسط محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری ابلاغ شده است، ما را به فصل پنجم با عنوان «اصلاح صندوق های بازنشستگی» می رساند که در بند «ر» آمده است که «به منظور برقراری عدالت». در پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان و همچنین تناسب حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و پاداش مستمر مشروط به کسر کارکنان مشابه و همتراز، دولت موظف است تا پایان روز سوم نسبت به انجام اقدامات لازم اقدام نماید. این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال های دوم و سوم ۳۰ درصد خواهد بود که این تفاوت تا ۹۰ درصد خواهد بود.

در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ بودجه ای بالغ بر ۳۰ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۹۳۰ ریال برای کمک به پرداخت حقوق بازنشستگان پیش بینی شده است.

همچنین در برنامه ششم توسعه، سازمان تامین اجتماعی موظف شد در اجرای قانون برنامه، حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را بر اساس قوانین مربوطه تعدیل کند. از جمله بندهای برنامه ششم می توان نتیجه گرفت که برای این منظور باید سالانه حداقل ۱۰ درصد از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی تسویه شود.

در ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه نیز به این نکته اشاره شده است که حقوق بازنشستگان در هر صنف/گروه شغلی یا درجه/رتبه مصوب و نظایر آن صرف نظر از سال بازنشستگی متناسب با سنوات خدمت آنان از ۹۰ درصد می باشد. متوسط ​​حقوق کسر بازنشستگی برای کارکنان با ۳۰ سال سابقه کار مساوی در همان صندوق نباید کمتر باشد. این افزایش حقوق باید جداگانه در فیش حقوقی مستمری بگیران درج شود.

اما ظاهراً چنین بحثی فقط در قالب ماده، بند و تبصره مطرح می شود و بازنشستگان یک صدا این سوال را مطرح می کنند که چرا ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه به عنوان تکلیف قانونی اجرا نشده است؟ موضوعی که باعث شده موضوع عدالت در پرداخت حقوق بازنشستگان با آن مواجه شود اما و اگر و بازنشستگان از آن به عنوان عامل افزایش تبعیض و فاصله بین حقوق بازنشستگان و کارگران برابر تعبیر می کنند. با این حال به نظر می رسد این ماجرا همچنان ادامه دارد و حالا باید دید دولت چهاردهم که سکاندار آن در مناظره های افق میهناتی بر رفع سوء مدیریت در صندوق ها تاکید داشت، به کدام سمت پیش می رود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا