ترندهای روز

فرودگر ژاپنی ماه توانست از «شب قمری» جان سالم به در برد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

آژانس فضایی ژاپن روز دوشنبه اعلام کرد که کاوشگر این کشور که اسلیم نام دارد از “شب یخبندان قمری” جان سالم به در برده و تماس خود را با زمین دوباره برقرار کرده است.

حدود یک ماه پیش، این فرودگر که در ماه سپتامبر به فضا پرتاب شد، تنها برای چند لحظه توانست روی ماه بنشیند و به عبارتی با سطح آن «تماس» پیدا کند.

کلمه “SLIM” مخفف “Smart Lander for Investigating the Moon” است و این فرودگر موفق شد ژاپن را به پنجمین کشوری تبدیل کند که کاوشگر روی ماه فرود می آورد.

پیش از ژاپن، آمریکا، شوروی سابق، چین و هند موفق به فرود فضاپیمایی بر سطح ماه شده بودند و هفته گذشته کاوشگر آمریکایی اودیسه موفق به تکرار همین رویه شد.

با این حال، اندکی پس از فرود در سمت جنوبی ماه، کاوشگر ژاپنی “SLIM” واژگون شد و صفحات خورشیدی آن در زاویه نامناسبی نسبت به خورشید قرار گرفتند که باعث توقف جذب انرژی و در نتیجه پایان یافتن باتری‌های آن شد.

داده های بازیابی شده توسط آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (Jaxa) همچنین نشان داد که فرودگر در فاصله ۵۵ متری از سایت هدف، بین دو دهانه در منطقه ای پوشیده از سنگ های آتشفشانی فرود آمد.

پس از آن، دانشمندان این آژانس سعی کردند تا قبل از تمام شدن باتری کاوشگر، حداکثر داده های مربوط به این فرود را به زمین منتقل کنند.

اکنون آژانس فضایی ژاپن می گوید که به لطف تغییر جهت نور خورشید، این پنل ها توانسته اند دوباره فعال شده و الکتریسیته لازم برای کار کاوشگر را تولید کنند و به این ترتیب کاوشگر به حیات خود ادامه خواهد داد.

پیش از این، اپراتور آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن هشدار داده بود که این کاوشگر برای زنده ماندن در “شب قمری” طراحی نشده است.

تلاش کشورها برای فرود کاوشگر بر سطح ماه در راستای تحقیقات بین المللی برای یافتن منابع و بررسی امکان سکونت انسان در ماه انجام می شود.

آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن امیدوار است با تجزیه و تحلیل داده های مسیر فرودگر، منابع آبی احتمالی ماه را روشن کند.

اگر چنین منابعی کشف شود، می توان امیدوار بود که ماه روزی به «نقطه توقف» در مسیر سفر انسان به مریخ تبدیل شود.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا