ترندهای روز

فرود «اودیسئوس» روی ماه؛ آمریکا پس از نیم قرن بار دیگر به ماه بازگشت

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

کاوشگر Odysseus متعلق به یک شرکت خصوصی مستقر در تگزاس، روز پنجشنبه در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود آمد و اولین حضور ایالات متحده در سطح ماه در بیش از نیم قرن گذشته بود.

ناسا با داشتن چندین ابزار تحقیقاتی از فرود به عنوان یک دستاورد بزرگ در هدف خود برای بازگرداندن فضانوردان به ماه در اواخر این دهه استقبال کرد.

اما مشکلات برقراری ارتباط اولیه با کاوشگر پس از فرود، سؤالاتی را در مورد اینکه آیا دستگاه ممکن است آسیب دیده باشد ایجاد کرد.

مریخ نورد بدون سرنشین شش پا که به نام اودیسه شناخته می شود حدود ساعت ۶:۳۳ بعد از ظهر به وقت شرقی بر روی سطح ماه فرود آمد.

این فرود یک لحظه تاریخی برای شرکت خصوصی آمریکایی “Intuitive Machines” بود که اولین شرکت خصوصی بود که این کار را انجام داد.

تیم کربن، مدیر مأموریت پس از فرود کاوشگر گفت: «آنچه می‌توانیم بدون شک تأیید کنیم این است که تجهیزات ما روی سطح ماه هستند.

خوشحالی کارکنان شرکت «ماشین های شهودی» از فرود روی ماه

به گفته این شرکت، اگرچه سیگنال‌های اولیه ضعیف بودند، اما کاوشگر در نهایت دو ساعت پس از سقوط داده‌ها را ارسال کرد.

Strobic Technology، یک شرکت خصوصی دیگر نیز تلاش کرد تا به ماه برسد، اما فرودگر آن به زمین افتاد. با این حال، این شرکت جزو اولین کسانی بود که به رقیب خود تبریک گفت: “این یک دستاورد باورنکردنی است. ما مشتاقانه منتظر هستیم تا در آینده نزدیک به شما در سطح ماه بپیوندیم.”

چند ساعت گذشته قبل از فرود آمدن روی ماه، زمانی که سیستم ناوبری لیزری فرودگر از کار افتاد، استرس زا بود. تیم کنترل پرواز این شرکت مجبور شد از یک سیستم لیزری آزمایشی ناسا استفاده کند و فرودگر یک دور اضافی در اطراف ماه انجام دهد و در نهایت با این تغییر، “اودیسه” از مدار ماه فرود آمد و خود را به سطح آن هدایت کرد و سپس یک مکان نسبتا صاف برای فرود در میان سنگ ها و دهانه های نزدیک قطب جنوبی ماه پیدا کرد.

با فرا رسیدن زمان تعیین شده برای فرود، کنترلرهای مرکز فرماندهی این شرکت با نگرانی منتظر سیگنالی از فضاپیما در فاصله ۴۰۰۰۰۰ کیلومتری بودند. پس از نزدیک به ۱۵ دقیقه، شرکت اعلام کرد که سیگنال ضعیفی از فرودگر دریافت کرده است.

این فرودگر با ارتفاع ۴.۳ متر هفته گذشته به فضا پرتاب شد و قرار است ۶ آزمایش برای ناسا انجام دهد. آژانس فضایی آمریکا ۱۱۸ میلیون دلار برای ساخت و بهره برداری از فرودگر به این شرکت کمک کرده است.

ورود شرکت خصوصی «ماشین‌های شهودی» آخرین مورد از مجموعه تلاش‌های کشورها و شرکت‌های خصوصی برای پا گذاشتن روی ماه و در صورت امکان سرمایه‌گذاری بر روی آن است. ژاپن ماه گذشته موفق به فرود بر ماه شد و به چهار کشور روسیه، آمریکا، چین و هند پیوست که پیش از این موفق به فرود روی ماه شده بودند.

در سال ۱۹۷۲ پس از اینکه برنامه آپولو ناسا ۱۲ فضانورد را روی سطح ماه قرار داد، ایالات متحده در رقابت برای اکتشاف ماه کوتاه آمد.

اکنون اودیسه اولین اکتشاف خود را در ماه با انرژی خورشیدی در هفت روز دیگر انجام می دهد. این اتفاق یک هفته قبل از شروع شب ماه رخ می دهد، زیرا شب ماه یک دوره تاریک و سرد ۱۴ روزه است و فرودگر در آن زمان از کار افتاده و مأموریتش به پایان می رسد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا