فرهنگ و هنر

فروش سینمای ایران در تیرماه؛ از یادگار جنوب تا مست عشق :: افق میهن

سینمای ایران در ماه تیر و با اکران ۲۰ فیلم توانست ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بیننده ثبت کند.

به گزارش افق میهن، سینماها از ساعت ۱۷ یکشنبه ۲۴ همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی خواهند بود. تیر تا سه شنبه ۲۶ تیر و در روز پنجشنبه ۲۸ تیر مصادف با شهادت امام زین العابدین (ع) تعطیل شدند. در واقع سینماها نیمه آخر هفته را تعطیل سپری کردند. ضمن اینکه از اول محرم اکران فیلم های کمدی هم محدود شد، یعنی; با توجه به روند سالیانه نمایش فیلم های غیر کمدی در دهه اول محرم، از چهارشنبه ۲۰. تیر همزمان با چهارم محرم، با توقف موقت کمدی ها، سالن ها به نمایش درام داده شد و این روند تا غروب آفتاب در ۲۴ جولای (هشتم محرم) که سینماها تعطیل شدند، ادامه یافت.

در ۵ روزی که فیلم های کمدی اکران نشد، فیلم های غیر کمدی چند مخاطب و چقدر فروش داشتند؟

قبل از پاسخ به این سوال، باید به بهار برگردیم. وقتی در اولین بازه فروردین تا ۳۱ خرداد سینمای ایران توانست ۴۹۰ میلیارد تومان بفروشد و ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تماشاگر به سینما آورد و همه مدیران از رونق سینما تعریف کردند و منتقدان هم این را نشانه رونق سینما ندانستند و گفتند فقط سینما. فروش افزایش یافته است و این به معنای رونق است. سینما نیست. مثلا رضا درسکار در پاسخ به این سوال این ارقام و تفاوت نسبت به سال گذشته و اینکه کل گیشه در دست سه فیلم بود نشان از رونق و پیشرفت سینما دارد یا خیر.برخی از مدیران سینما مدعی هستند که در زمان ما رونق داشته است. اما در پاسخ به آنها و به صورت کاملا علمی می توان گفت که اصلا چنین اتفاقی رخ نداده است. اولین نکته برای رد این فرضیه; مشکل انحطاط گسترده فیلمسازی و از بین رفتن قافیه تعدادی از فیلم های بی کیفیت و بی کیفیت به نام فیلم های طنز است که مایه شرمساری هنر سینما هستند. به عنوان مثال، صرف تبلیغ تولید گسترده این نوع آثار تخیلی و کمدی باعث تخریب نظام تولید شده است. دیگر هیچ تهیه کننده و سینمایی نمی تواند و نمی خواهد سراغ ژانرهای واقعی سینما برود. این یک فاجعه ملی است که بعداً اثر خود را بر جای خواهد گذاشت.»

این کاهش را می توان در نتایج فروش ۱۴ فیلم درام مشاهده کرد که در مجموع ۸۴ هزار بلیت به ارزش ۶ میلیارد تومان فروخت.

اما سوال اصلی اینجاست که آیا این فیلم ها توانسته اند به اندازه کمدی های برتر گیشه فروش مطلوبی کسب کنند؟ به نظر می رسد پاسخ منفی است، یعنی فیلم های درام با توجه به زمان اکران فروش خوبی را تجربه کردند و این نشان می دهد که اگر جایگاهی به آن ها داده شود قدرت برجسته شدن دارند اما شرایط شکوفایی این فیلم ها ارائه نشده است.

با این همه شرایط سینمای ایران تیر ماه (اول تا بیست و نهم) فروش نسبتا خوبی (۱۰۶ میلیارد تومان) با مخاطب میلیونی را تجربه کرد.

در این میان شش فیلم در صدر جدول فروش قرار دارند که ۴ فیلم کمدی و ۲ فیلم درام هستند. رتبه های اول تا ششم فیلم ها «تگزاس ۳» به کارگردانی مسعود اطیابی و فروش ۵۰ میلیارد تومانی، «خجالت نکش ۲» به کارگردانی رضا مقصودی و فروش ۲۶ میلیارد تومانی، «عشق مست» به کارگردانی حسن هستند. فتحی و فروش ۹ میلیارد تومانی، «تمساح خونین» به کارگردانی جواد عزتی با فروش ۷ میلیارد تومانی، «سال گربه» به کارگردانی مصطفی تقی زاده و فروش ۴ میلیارد تومانی و «بنای جنوبی» به کارگردانی حسین دوماری و پدرام پور. امیری که حدود دو هفته است اکران خود را آغاز کرده و دو میلیارد تومان فروش داشته است.

داستان دو فیلم کمدی برتر و دو فیلم درام برتر باکس آفیس به شرح زیر است.

“تگزاس ۳” از هشتم خرداد این فیلم به کارگردانی سید مسعود اطیابی درباره رابطه خانوادگی با پژمان جمشیدی، سام درخشانی، مهدی هاشمی و ژاله صامتی است که اتفاقات زندگی آنها با سرنوشت قاچاقچیان مواد مخدر گره خورده است.

«خجالت نکش ۲» زوج اصلی فیلم را به جدایی و طلاق می کشاند. آنچه از تیزر فیلم مشخص است حضور این زوج روستایی در شهر برای طلاق و جدایی است. خط داستانی که انگار قنبر و صنم را از شیرینی و سادگی قسمت اول جدا کرده و به حاشیه می کشاند. «خجالت نکش ۱» طرفدار بچه دار شدن در پس زمینه بود و حالا با جدایی قنبر و صنم باید دید این محوریت از فیلم حذف می شود یا به شکل دیگری ادامه پیدا می کند.

«مست عشق» ساخته حسن فتحی با بازی هانده اورچل، پارسا پیروزفر و شهاب حسینی که اقتباسی آزاد از داستان شمس و مولانا است.

فیلم سینمایی «سوغات جنوب» با بازی وحید رهبانی و الناز شاکر دوست، صابر ابر و سحر دولتشاهی داستان خیانت، جنایت و در نهایت عشق و انسانیت را روایت می کند. داستان فیلم در مورد عشق دختر و پسر و ازدواج آنها در حالی که دختر در کما است و ازدواج آنها باعث ایجاد شرایط پیچیده ای می شود.

ماهرخ عباسپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا