بانک و بیمه

فروش هزار و ۸۳۹ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله| حراج شمش طلا سامانه‌ای خواهد شد؟

به گزارش افق میهن، اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادلات طلا و ارز ایران گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم مرکز مبادلات، برگزاری مزایده شمش طلا در سال گذشته در ۷ فروردین بود. دی اولین حراج شمش طلا در مرکز مبادلات و حراج حضوری تا پایان ۱۵ برگزار شد. این شمش ها متعلق به صادرکنندگانی است که در ازای پرداخت تعهدات ارزی خود با واردات شمش طلا به کشور موافقت کرده اند.

وی افزود: شمش های طلای وارداتی صادرکنندگان باید در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران عرضه شود چرا که سازوکار خوبی در این مرکز بر خلاف فضاسازی ها ایجاد شده است، اما خوشبختانه این حراج ها نقش مهمی در این امر ایفا کردند. اینکه صادرکنندگانی که باید به تعهدات ارزی خود عمل کنند، شمش وارد کرده بودند تا بتوانند به تعهدات ارزی خود عمل کنند. سال گذشته در مجموع ۱۸۳۹ کیلو شمش طلا در ۱۵ حراج عرضه و فروخته شد.

این مسئول گفت: در واقع این ۷۵۰۰ میلیارد تومان منابعی بود که متعلق به صادرکنندگان بود و خوشبختانه با هماهنگی های لازم این منابع در اختیار صادرکنندگان قرار گرفت که باعث شد تا حراج شمش طلا در مرکز مبادلات با استقبال خوبی مواجه شود. و اکنون درخواست های زیادی وجود دارد. حراج شمش سهم دیگری داشت که عرضه قابل توجهی را در اختیار مصرف کنندگان واقعی شمش در کشور قرار داد، یعنی این هزار و ۸۳۹ کیلو شمش به گروهی که از شمش به عنوان مواد اولیه استفاده می کنند، واگذار شد. نکته دیگر اینکه همه حراج ها بر اساس مکانیزم نزدیک به بازار انجام شده است.

وی ادامه می دهد: بنا به دلایل ذکر شده امیدواریم در سال ۱۴۰۳ به خدا امیدواریم و با توجه به استقبال خوب صادرکنندگان، مزایده ها را ادامه خواهیم داد. مشخص می شود که فرآیند فروش را در قالب یک مزایده سیستماتیک انجام خواهیم داد.

وی همچنین درباره تاثیر حراج شمش طلا در بازار بیان کرد: این ۱۸۳۹ کیلو شمش طلا که عرضه می شد در نهایت به دست مصرف کننده نهایی تولید کننده مصنوعات طلا رسید در حالی که تولیدکننده طلا به اندازه کافی شمش طلا برای فروش دارد. آنها، مصنوعات تبدیل شده و برای فروش به بازار نهایی ارسال می شوند. اگرچه افزایش قابل توجهی در تقاضای جهانی طلا داشتیم، اما این موضوع به دلیل عرضه کافی نقش مهمی در مدیریت بازار طلا داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا