بانک و بیمه

فروش گواهی سپرده غالباً به صورت خرد و به عموم مردم صورت گرفته است

به گزارش ایران تحلیل، بانک مرکزی با انتشار پاسخی به گزارش روزنامه خراسان درباره تبعات انتشار سپرده با سود ۳۰ درصدی واکنش نشان داد. متن کامل این پاسخ در زیر آمده است:

بانک مرکزی با هدف تحقق شعار سال ۱۴۰۲ “کنترل تورم و رشد تولید” و به عنوان نهاد متولی سیاست های پولی در کشور و در راستای رسالت خود جهت هدایت نقدینگی جامعه به سمت بخش های تولیدی به رشد اقتصادی تبدیل خواهد شد. ، منجر به ایجاد اشتغال و بهبود فضای کسب و کار و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی می شود که مربوط به صدور گواهی سپرده (گواهی ویژه) به مبلغ حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی کشور برای تامین مالی پروژه های مولد با بالا می باشد. راندمان و درایو که به صورت کامل برای فروش ارائه می شوند

رصد و نظارت بر عملکرد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در این خصوص نشان می‌دهد که فروش گواهینامه‌ها اغلب به صورت خرده‌فروشی و عموم مردم بر اساس دستورالعمل‌های تعیین‌شده توسط این بانک انجام می‌شود.

تامین مالی پروژه های تولیدی با ۳۰ درصد پیش پرداخت
طرح های مورد نظر شبکه بانکی کشور توسط بانک ها تامین مالی می شود و فهرست نهایی آنها شامل پروژه های تامین مالی در بخش های تولیدی اقتصاد اعم از نساجی، دارویی، کشاورزی، تبدیلی، صنایع غذایی و … است که به بانک مرکزی ارسال می شود. ضمناً طرح های مذکور در هیات مدیره بانک ها مورد بررسی و تصویب قرار گرفته و مورد بررسی و نظارت ویژه بانک ها بر مصرف قرار دارد.

اسکناس سپرده ویژه یکی از ابزارهای سیاست پولی است. این ابزار می تواند به بهبود متغیرهای پولی و دستیابی به اهداف در مسیرهای در نظر گرفته شده کمک کند. این ابزار یکی از روش هایی است که می تواند به طور ویژه در تامین مالی شرکت ها کمک کند، یعنی تامین مالی سرمایه در گردش شرکت ها از طریق این ابزار قابل انجام است، زیرا تقریبا ۸۲ درصد از فرصت های ارائه شده در شبکه بانکی، بخش صنعت پرداخت می شود. به سرمایه در گردش شرکت ها خدمت می کند و در مجموع حدود ۶۵ درصد تسهیلات بانکی برای سرمایه در گردش است.

بر این اساس، استفاده از این ابزار مالی در بازار پول، ضمن جلب مشارکت مردم در تامین مالی طرح‌های تولیدی کشور و کاهش انگیزه سفته‌بازی، منجر به جهت‌گیری دارایی‌های نقدی به سمت تولید و اشتغال خواهد شد. این مرکز برای استفاده از ابزار گواهی است. سپرده ویژه باید برای تامین سرمایه در گردش بنگاه ها استفاده شود تا گواهی سپرده ویژه بنگاه ها و پروژه های خاص منتشر شود و این وجوه صرف تامین مالی بنگاه های متقاضی شود.

شایان ذکر است؛ نرخ سود گواهی سپرده بر اساس کارایی پروژه ها تعیین می شود و در نتیجه مشارکت واقعی بین سرمایه گذار و سرمایه گذار ایجاد می شود. بنابراین گواهی سپرده ویژه هم کارکرد تامین مالی سرمایه در گردش و هم تامین مالی پروژه های توسعه و راه اندازی بلندمدت شرکت ها را پوشش می دهد و یک نوآوری جدی محسوب می شود. این بدان معنی است که منابع به طور خاص، مؤثرتر و کارآمدتر به بخش های اقتصادی مولد هدایت می شوند.

این اوراق با نرخ سود وعده داده شده توسط بانک عامل عرضه می شود. همچنین امکان بازخرید این گواهی قبل از موعد مقرر وجود دارد. در صورتی که دارنده اوراق به وجوهی که برای خرید این گواهی قبل از سررسید هزینه کرده است نیاز داشته باشد، می تواند با اتکا به شعبه صادرکننده آن را بازخرید کند.

علاوه بر این، گواهی سپرده (ویژه) برای یک پروژه سودآور خاص صادر می شود و امکان کسب سود معین علاوه بر سود تعهدی پرداختی به خریداران وجود دارد و بسیاری از پروژه های تولیدی که نیاز به تامین مالی دارند می توانند از این ابزار بهره مند شوند. .

این گواهی ها از پرداخت مالیات معاف هستند و از آنجایی که قرارداد اعطای تسهیلات مبتنی بر گواهی سپرده ویژه است، در نهایت با سررسید اوراق، نرخ سود ثابتی وجود خواهد داشت. همچنین با توجه به نیاز به تعیین سود نهایی، این ابزار دارای حسابرسی ویژه و مستقل است و بانک مرکزی نظارت لازم را در این زمینه خواهد داشت.

لذا تاکید می شود صدور گواهی سپرده (ویژه) اقدامی موقتی از سوی بانک مرکزی نبوده و با توجه به مقتضیات زمانی و نیاز به مدیریت هدفمند نقدینگی در بازه های زمانی مورد نظر اجرا خواهد شد. تدوین و به شبکه بانکی کشور مخابره شد. بانک ها و موسسات اعتباری می توانند در چارچوب این دستورالعمل ضمانت سپرده ویژه صادر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا