اخبار اقتصاد ایران

فروش ۱۲۰ هزار خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار تا پایان سال+ جزئیات

در جلسه ای منطقی با قطعه سازان و خودروسازان تصمیم گرفته شد

انجمن قطعه سازان، وزارت ایمنی و خودروسازان در نشستی در ایمنی وقت سه تصمیم مهم در خصوص تقویت نقدینگی، افزایش تولید و کاهش قیمت در بازار آزاد و همچنین توقف زیان خودروسازان اتخاذ کردند.

ایران تحلیل به نقل از ایسنا، روز چهارم آبان انجمن صنفی قطعه‌سازان و مجموعه‌های خودروسازی کشور در ماه جاری با وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص هماهنگی در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان جلسه‌ای برگزار کرد.

به دنبال جلسه فوق الذکر، در تاریخ ۱۰ آذر ۱۴۰۲ جلسه ای با حضور معاون صنایع حمل و نقل وزارت حراست، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و مدیرعامل ساپکو به نمایندگی از مدیرعامل سایپا، دبیر انجمن قطعه سازان تشکیل شد. و مدیران برخی شرکت های قطعه سازی در وزارت حراست که طی آن به منظور افزایش نقدینگی، سه تصمیم مهم و اساسی برای تولید و کاهش قیمت خودروهای این خودروسازان در بازار آزاد اتخاذ شد.

با توجه به صورتجلسه منتشر شده جلسه مذکور با موضوع تقویت نقدینگی، افزایش تولید و کاهش قیمت خودرو و پرداخت مطالبات قطعه سازان، تصمیمات ذیل در سه بند ذکر شده است:

تخصیص ۲.۵ سهم اوراق گام به خودروسازان و ۵ سهم اوراق خرید بدهی به قطعه سازان

در بند «الف» صورتجلسه این جلسه با موضوع «بهبود نقدینگی» آمده است:

۱- مقرر شد از محل تفاهم نامه جدید سه جانبه منعقده بین وزارت امنیت، وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی. ۲.۵ اوراق همات گام باید ظرف مدت دو هفته در اختیار هر یک از خودروسازان ایران خودرو و سایپا قرار گیرد.

۲- به منظور اثربخشی اوراق قرضه گام، مقرر شد با ذوب آهن مبارکه اصفهان و تامین کنندگان محصولات آلومینیوم، مس و پتروشیمی هماهنگ شود. پذیرش مدارک مرحله ای در ازای تحویل محصول به قطعه سازان باید از طریق وزارت حریم خصوصی انجام شود. به طوری که از دو هفته آینده واگذاری مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان در ازای دریافت این اسناد محقق خواهد شد.

۳- به منظور جبران کمبود نقدینگی قطعه سازان مقرر شد هماهنگی های لازم توسط وزارت حراست با بانک های عامل از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی برای تحویل ۵ حمت اوراق بدهی به قطعه سازان بدون دریافت ودیعه اتفاق افتادن؛ به طوری که انتقال این اوراق از دو هفته آینده سرعت بیشتری خواهد گرفت.

۴- به منظور کاهش کسری نقدینگی قطعه سازان و امکان تولید قطعات مورد نیاز طرح های افزایش تولید خودروسازان. تصمیم گرفته شد مبلغ پنج قرارداد مرابحه یا SCF بین بانک های عامل و قطعه سازان با هماهنگی وزارت حراست با وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی منعقد شود.; به طوری که انعقاد این آیین نامه از دو هفته آینده سرعت بیشتری خواهد گرفت.

ایجاد بستر قانونی برای فروش محصولات مازاد بر تعهدات سیستم یکپارچه

در ادامه این صورتجلسه در بند «ب» با موضوع «تنظیم بازار خودرو و کاهش قیمت در بازار آزاد» آمده است:

۵- به منظور کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد مقرر شد شرکت های ایران خودرو و سایپا ملزم و متعهد به انجام تعهدات خود در قبال خریداران در سامانه یکپارچه نوبت دهی خودرو باشند.

۶- به منظور کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد مقرر شد وزارت صمت بستر قانونی لازم برای آن باشد فروش محصولات مازاد بر تعهدات سامانه یکپارچه صف خودرو شرکت های ایران خودرو و سایپا در سمت بازار از طریق نمایندگان دو شرکت. به گونه ای فراهم شود که این شرکت ها تا پایان سال جاری تولید خودروهایی را که اختلاف قیمت بیشتری در بازار دارند تا حد امکان و حداقل ۶۰ هزار دستگاه افزایش دهند و این محصولات در حاشیه بازار و با نرخ پنج درصد کمتر از نرخ بازار به گونه ای به فروش برسد که تا پایان سال جاری شکاف قیمتی هر محصول در بازار آزاد با قیمت مصوب به حداقل برسد.

توقف ضرر خودروسازان

همچنین در بند «ج» این جلسه با موضوع «جلوگیری از ضرر خودروسازان» آمده است:

۷- به منظور توقف زیان شرکت های سایپا و ایران خودرو مقرر شد وزارت حراست اقدامات قانونی لازم را برای افزایش قیمت محصولات زیان ده این دو خودروساز انجام دهد و ترجیحاً در کمترین زمان ممکن سود حدود ۲.۵ درصدی را برای این محصولات اعمال کند.

۸- به منظور کاهش هزینه خودرومقرر شد وزارت بهداشت اقدامات قانونی لازم را برای مدیریت قیمت مواد اولیه ای که از طریق بورس کالا در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد به گونه ای انجام دهد که قیمت این محصولات از قیمت بازار لندن بیشتر نشود. LME).

لازم به ذکر است در حاشیه این صورتجلسه خطاب به منوچهر لگی – معاون صنایع حمل و نقل وزارت ایمنی – خاطرنشان می شود که در این جلسه مقرر شد مطالبات قطعه سازان برای بیشتر پرداخت شود. بیش از ۱۲۰ روز؛ ضمنا موضوع از خودروسازان پیگیری و نتیجه اعلام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا