ترندهای روز

فروش ۷۲۰ میلیارد تومانی «لبوبو» در ایران؛ تب ۴ میلیارد دلاری چین در جهان

افق میهن پایگاه داده اخبار تحلیلی (ofoghmihan.ir):

Labobo و انیمیشن این مسابقه مرزهای صنعت سرگرمی را با فروش ۲ میلیارد دلاری در سراسر جهان جابجا کرده اند. فقط در ایران تا به امروز بیش از یک میلیون در ایران فروخته شده است.

Labobo ، یک عروسک با چهره ای عجیب و غیرمعمول ، این روزها به بهترین کالای فرهنگی فروشنده در جهان تبدیل شده است. محصول شرکت چینی پاپ مارت ، همانطور که توسط روزنامه Farhikhtegan گزارش شده است ، تنها بیش از یک میلیون نسخه در ایران فروخته است و موجی از تغییرات فرهنگی در بازار جهانی ایجاد کرده است.

در کنار موفقیت انیمیشن ، کل فروش این دو محصول در سراسر جهان نزدیک به ۵ میلیارد دلار تخمین زده می شود. رقمی که باعث شده صنعت سرگرمی آمریکا به طور جدی به چالش بکشد.

تب جهانی Labobo

Labobo اکنون در دنیای عروسک ها از نیویورک تا توکیو حضور دارد. گزارش مجله Forbes از این عروسک عجیب به عنوان “تب جهانی” یاد می کند. فروش جهانی این عروسک تاکنون به ۱.۵ میلیارد دلار رسیده است. تعدادی از ۵ برابر بودجه سالانه فرهنگ و هنر ایران.

فروشندگان در ایران می گویند هزاران نفر از لابوها ماهانه وارد کشور می شوند و در همان لحظه اول فروخته می شوند. یکی از توزیع کنندگان در تهران می گوید: “Labobo هیچ فرصتی برای فروش بدون تبلیغات نداشت.” تبلیغات گسترده و هدفمند بوده است. از ریحانا و کیم کارداشیان گرفته تا گروه کیپپ بلکپینک در کره جنوبی ، همه در معرفی و مشهور شدن شرکت کرده اند.

ستاره های پاپ و رشد ۵ ٪ در ایالات متحده

شبکه NBC گزارش داده است که محبوبیت Labobo در بازار ایالات متحده به شدت تحت تأثیر پشتیبانی لیزا ، عضو گروه Blackpink قرار گرفته است. وی بارها و بارها علاقه خود را به این شخصیت در مصاحبه ها و شبکه های اجتماعی ابراز کرده است که منجر به تشکیل صف های خرید طولانی در فروشگاه ها شده است. تنها در شش ماه اول سال جاری ، فروش پاپ مارت در قاره ایالات متحده پنج برابر افزایش یافته است.

فروش یک میلیون لب در ایران

براساس داده های میدانی در گزارش روزنامه Farhikhtagan ، بیش از یک میلیون نسخه از Labobo در بازار ایران فروخته شده است. اگر حداقل قیمت ۴۰۰۰ دلار برای هر عروسک باشد ، رقم فروش داخلی به حدود ۲ میلیارد تومانس خواهد رسید. فروش ادامه دارد و انتظار می رود تا پایان سال افزایش یابد.

با این حال ، بیشتر لب های موجود در بازار ایران اصلی نیست. این عروسک با هشت کیفیت مختلف توسط کپی رایت چینی تولید و وارد می شود. برخی از فروشندگان اصرار دارند که هیچ یک از لب های وارد شده به ایران تا به امروز نسخه اصلی نبوده است.

شوک بزرگی به هالیوود

در کنار Labobo ، انیمیشن نیز سوابق خیره کننده ای را تعیین کرده است. این انیمیشن بیش از ۱.۵ میلیارد دلار با تولید فقط ۵ میلیون دلار به فروش رسانده است. عددی فراتر از کل فروش بسیاری از محصولات هالیوود در سال ۲.

در مقایسه ، بهترین انیمیشن هالیوود در همان سال به سختی از مرز ۱ میلیارد دلار عبور کرد. یعنی با بودجه ۵ میلیون دلار بیشتر از مسابقه.

هژمونی فرهنگی

ترکیب فروش Labobo و مسابقه تاکنون به ۵ میلیارد دلار رسیده است. معادل بودجه فرهنگی ایران در دو سال گذشته. تخمین ها نشان می دهد که تا پایان سال ، فروش نژادی به ۱.۵ میلیارد دلار و عروسک Lebubo به حدود ۵ میلیارد دلار افزایش می یابد.

چینی ها با معرفی شخصیت هایی که نیازی به “زیبا بودن” ندارند ، توانسته اند نسل Z و آلفا را به خود جلب کنند اما برای مخاطبان خنده دار هستند. در مقابل ، به نظر می رسد شخصیت های کلاسیک هالیوود مانند باربی یا پرنسس دیزنی دیگر برای گذشته جذاب نیستند.

آینده Labobo در ایران

فروشندگان ایرانی بر این باورند که احتمالاً تب Labobo تا پایان سال ادامه خواهد یافت و سپس فروکش می کند. با این حال ، پاپ مارت هر هفته مدل های جدیدی را معرفی می کند ، و این تنوع احتمالاً موج را طولانی تر می کند.

حتی اگر این یک تب کوتاه مدت باشد ، یک نکته واضح است: چین نه تنها در فناوری ، بلکه در صنعت سرگرمی و فرهنگ عامه به عنوان اولین بازیگر جهان نیز یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا