بانک و بیمه

فروش ۷۷ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم

به گزارش افق میهن، سید احسان خاندوزی در گفت و گوی تلویزیونی گفت: ۸۰ درصد از کل افزایش سرمایه انجام شده در بانک های دولتی تاکنون در دولت سیزدهم صورت گرفته است. مثلا بانک صادرات که ۲۲ سال بود سرمایه خود را افزایش نداده بود در این دولت سرمایه خود را افزایش داد. افزایش سرمایه بانک ها قدرت وام دهی آنها را افزایش می دهد.

وزیر امور اقتصادی در خصوص اجرای قانون خروج بانک ها از فعالیت بانکی گفت: بانک باید فعالیت های بانکی یا مرتبط با آن مانند بیمه، ارز یا بورس را انجام دهد که در دنیا طرفدار دارد. اما دخالت بانک ها در مدیریت کارخانه اشتباه است زیرا بانک تخصص صنعتی، معدنی، انرژی و … ندارد.

به گفته وی، از سال ۱۳۹۳ که قانون خروج بانک ها از شرکت های سهامی تصویب شد تا اینکه شهریور ۱۴۰۰ یعنی در ۶ سال حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان مازاد دارایی توسط بانک ها فروخته شد اما در دولت سیزدهم ۷۷ هزار میلیارد تومان مازاد دارایی توسط بانک ها فروخته شد. برای سال ۱۴۰۳ این رقم با تایید خوب سازمان دولتی برای تسهیل فروش اموال بانکی احتمالا به میزان قابل توجهی بیشتر خواهد شد.

خاندوزی همچنین در خصوص برنامه های تسهیل تجارت و گمرک افزود: دستورالعمل وزارت اقتصاد و گمرک در خصوص تسهیل تشریفات گمرکی این است که بتوانیم اسناد تجاری را به صورت آنلاین از گمرک مبدا به محل فعالیت خود منتقل کنیم. می خواهد به کشور ما حمله کند. ارتباطات الکترونیکی گمرکی با برخی از کشورهای همسایه برقرار شده است و ما در حال گسترش آن به سایر شرکای تجاری هستیم.

وی گفت: البته توجه داشته باشید که در این مسیر باید تشریفاتی را انجام دهیم که می خواهیم در کمترین زمان ممکن به آن برسیم. به عنوان مثال، مهم نیست که چقدر زمان لازم برای تأیید مدارک بازرگانان را کاهش دهیم، ممکن است ۴۸ ساعت تا ۵ روز طول بکشد تا بخشی از محموله را نمونه برداری کنند، آن را به آزمایشگاه ببرند و پاسخ را دریافت کنند. زیرا در برخی موارد سلامت افراد در خطر است. اینها مواردی هستند که خارج از قوانین گمرکی و رویه های تجاری است. خود دلالان اعلام کردند که مسیرها و فرآیندها ساده تر است. ما نیز در سال ۱۴۰۳ مصر هستیم تا این مسیر را ادامه دهیم و از دستاوردهای کنونی راضی نیستیم و امیدواریم همچنان اخبار خوبی در زمینه تسهیل تجارت و تولید تجاری دریافت کنیم.

وزیر اقتصاد درباره حمایت از بنگاه های اقتصادی نیز گفت: دولت برای کمک به بنگاه های کوچک و متوسطی که برای دریافت وام بانکی با نرخ سود بالا دچار مشکل می شوند، بخشی را در تبصره ۱۸ بودجه به عنوان حمایت دولتی برای تسهیلات در نظر گرفته است. با نرخ بهره ترجیحی (تقریباً نیمی از تعرفه بانکی) در نظر گرفته شده است. دولت یک منبع فراهم می کند و بانک ها را هدایت می کند تا این منبع را همراه با منابع بانکی با قیمت ترجیحی در اختیار تولیدکنندگان کوچک و متوسط ​​قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا