اخبار اقتصاد ایران

فسادِ ارز چند نرخی از زبان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس :: افق میهن

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی با انتقاد از روند چند نرخی شدن ارز گفت: هر چند ارز چند نرخی فساد زیادی در کشور ایجاد کرده است اما رفع آن نیازمند برنامه ریزی دقیق است.

به گزارش افق میهن، هادی محمدپور عضو کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی در خصوص چالش های ناشی از چند نرخی شدن ارز و تبعات تک نرخی بودن آن گفت: لازم است این سیاست حذف چند نرخی دنبال شود. نرخ ارز با برنامه ریزی دقیق، البته نباید عجولانه عمل کرد و با دقت به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کنیم، این زمینه می تواند تبعات سنگینی برای اقتصاد کشور داشته باشد.

محمدپور با اشاره به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر وجود ارز چند نرخی گفت: رئیس جمهور بر لزوم تک نرخی بودن ارز تاکید دارد و این قابل درک است.

نماینده مردم گناباد در شورای اسلامی با بیان اینکه ارز چند نرخی رانت های زیادی ایجاد کرده است، گفت: در شرایط فعلی ارز تک نرخی امکان رانت خواری و فساد را فراهم کرده و باعث شده است. آسیب جدی به تولیدکنندگان داخلی وارد می شود و از سوی دیگر واردکنندگان نیز از این شرایط سود می برند و کالاهای خود را با ارز ارزان تری وارد می کنند.

محمدپور با تاکید بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان داخلی تصریح کرد: تک نرخی شدن ارز به جای حمایت از واردات با ارز ارزان به بهبود شرایط تولیدکنندگان داخلی و حمایت از تولید داخلی کمک می کند و باید به تدریج و در این راستا برنامه ریزی شود. حرکت کن.”

وی ادامه داد: وزارتخانه های اقتصاد باید با هم افزایی و هماهنگی برنامه جامع تک نرخی شدن ارز را تدوین کنند، این برنامه باید به گونه ای باشد که از افزایش بی رویه قیمت ها جلوگیری کند و از سوی دیگر کمک کند. برای بهبود شرایط تولیدکنندگان داخلی، اما قطعا باید به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کنیم.

محمدپور با اشاره به وضعیت معیشتی مردم به ویژه در روستاها گفت: افزایش قیمت ها به شدت بر وضعیت معیشتی مردم به ویژه دهک های پایین جامعه تاثیر می گذارد، بنابراین در اجرای هر سیاست اقتصادی باید به این موضوع نیز توجه شود. اثرات اجتماعی آن

وی در پایان گفت: تک نرخی شدن ارز یک هدف بلندمدت است و باید با صبر و حوصله به سمت آن حرکت کرد. هیچ عجله ای برای اجرای این سیاست وجود ندارد، اما با این وجود این یک عمل جراحی دشوار است که باید انجام شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا