اخبار اقتصاد ایران

فسادی در واردات برنج نداشتیم | سهم ۱۵ درصدی شرکت‌ها در واردات

معاون وزیر جهاد کشاورزی موضوع فساد مالی یکی از برندهای واردکننده برنج را تکذیب کرد و گفت: بیش از ۱۲۰ شرکت برنج وارد کرده اند. هیچ شرکتی بیش از ۱۵ درصد سهم واردات برنج کشور را نداشته است.

ایران تحلیل احمد خانی نوذری در جمع خبرنگاران و در حاشیه هفتمین نشست مشترک کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که آیا موضوع فساد مالی در برنج توسط یکی از برندهای مطرح که اخیرا در رسانه ها مطرح شده است. درسته یا نه؟ وی گفت: طبق قانون ابتدا کالا وارد کشور می شود و پس از واردات در نوبت تخصیص ارز قرار می گیرد. سیاست وزارت جهاد در این زمینه نیز کاملا شفاف است. در مورد کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می کنند، ارزش آنها به ترتیب اولویت ورود کالا پرداخت می شود و سپس ارز آنها به صورت مرحله ای با تاخیر و گذر زمان پرداخت می شود.

وی ادامه داد: در خصوص کالاهایی که ارز دریافت می کنند و پس از دریافت ثبت سفارش، ارزش خود را از بانک مرکزی خریداری می کنند و سپس کالا را وارد می کنند، از سال گذشته این شبهه وجود دارد که مراجع و نهادهای نظارتی در حال پیگیری هستند. “

معاون توسعه و بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی در مقطع فعلی کاملا مشخص است. عملاً هر مرحله از تالارها به طور کامل در حال انجام است و تاریخ نحوه پرداخت ارز نیز اعلام می شود. واردکنندگانی که در آن تاریخ کالا را وارد کرده اند و اعلام کرده اند که واردات کالا در واقع به پایان رسیده است در صف تخصیص ارز قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: اینکه چه میزان ارز به هر شرکتی پرداخت می شود در نهایت در اختیار بانک مرکزی است. وزارت جهاد نظر سازمان را اعلام می کند. یعنی با توجه به کالاهای وارد شده به کشور و زمان واردات کالا، کدام شرکت ها در اولویت دریافت ارز هستند. پس از دریافت نظر این واردکننده، وی باید ریال خود را به حساب بانک مرکزی واریز و ارز خود را دریافت کند، بنابراین چه کسی ارز را در نهایت دریافت می کند در اختیار بانک مرکزی است.

خانی نوذری در ادامه گفت: برنج از سال گذشته کالایی نبوده که ارز ترجیحی دریافت کند. برنج نصف ارز دریافت کرده است. ارز نیمایی در سال گذشته قیمتی نزدیک به بازار داشت و واردات برنج در سال گذشته دور از انتظار نبود. در ۱۰ سال گذشته واردات برنج چندین بار به ۱.۷ میلیون تن رسیده است.

وی ادامه داد: اسناد و مدارک مشخص است و به تمامی نهادهای نظارتی ارائه شده است. ثبت درخواست بین تمامی واردکنندگان برنج بوده است. بیش از ۱۲۰ شرکت برنج وارد کرده اند. هیچ شرکتی بیش از ۱۵ درصد سهم واردات برنج کشور را ندارد. عملا مبنای ثبت سفارش پس از سیستمی شدن سقف، سابقه و رتبه تاجر است. صحبت هایی که اخیرا در برخی رسانه ها مبنی بر فساد یکی از برندهای واردکننده مطرح شده صحت ندارد.

معاون توسعه و بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته تولید برنج کمتر از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن و رقم واردات در این زمان یک میلیون و ۷۷۰ هزار تن بوده است. برای امسال میزان تولید ۲.۵ میلیون تن است که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش تولید داشته است. همچنین واردات امسال کمتر از یک میلیون تن است. تا پایان سال کمتر از یک میلیون تن واردات خواهیم داشت.

معاون توسعه و بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: برنج ایرانی و برنج خارجی دو محصول متفاوت هستند که درصد مصرف آنها نیز متفاوت است. برنج ایرانی مشکل تحریک تقاضا را دارد که در ستاد تنظیم بازار مطرح شده و قرار است ردیف اعتباری در نظر گرفته شود تا اقشار و دهک های مصرف کننده برنج ایرانی، فروشگاه های زنجیره ای و فعالان این بخش بتوانند بیشتر داخلی را جذب کنند. برنج و با تحریک تقاضا مدیریت شود در بخش واردات نیز اعلام کردیم برای کسانی که در خرید برنج ایرانی مانده به دست تولیدکنندگان کمک کنند، دستور حمایت خواهیم داد. یعنی به فردی که بتواند برنج بیشتری جمع کند سفارش مازاد بر سهمیه تعلق می گیرد. میزان واردات را در سال جاری بر اساس کسری تقاضا بین تولید و مصرف واقعی بازار تامین کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا