ورزشی

فساد جدید در فوتبال ایران؛ قراردادهای دوگانه برای دور زدن سقف بودجه

اگرچه مدیران فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ با تصویب قوانینی از جمله دستورالعمل سقف بودجه باشگاه ها سعی در جلوگیری از هزینه های بی رویه در فوتبال دارند اما در سال های اخیر برخی باشگاه ها برای دور زدن این قوانین از انواع ترفندها استفاده می کنند. در همین راستا خبرنگار ایسنا به اطلاعاتی دست یافت که نشان می دهد برخی باشگاه های لیگ برتری چگونه می توانند با جعلی جدید قرارداد بازیکنان گران قیمت خود را ۷۰ درصد کمتر از مبلغ واقعی در سازمان لیگ ثبت کنند.

به گزارش ایسنا، با فرا رسیدن پیش فصل لیگ بیست و چهارم، رعایت ضوابط سقف بودجه از سوی باشگاه ها به مهم ترین سوژه اخبار نقل و انتقالات تبدیل شد. در هفته های اخیر درخواست های متعددی با محوریت دو باشگاه استقلال و سپاهان برای افزایش سقف بودجه مطرح شد که با مخالفت فدراسیون فوتبال مواجه شد. در این بین یکی از باشگاه های مخالف این اتفاق پرسپولیس بود. باشگاهی که با کسر سهمیه بازیکنان خارجی نیز مواجه شده است.

فارغ از درخواست دو باشگاه استقلال و سپاهان برای افزایش سقف بودجه، در این گزارش ماجرای عجیبی از تخلف برخی باشگاه ها برای دور زدن قانون محدودیت بودجه داریم. این تخلف یا ترفند مالی اغلب در قرارداد بازیکنان خارجی رخ می دهد که دلیل آن تفاوت قدرت عمل آنها در مراجع قضایی فوتبال است زیرا طبق دستورالعمل حاکم بر قراردادها فقط برگه قراردادی است که در لیگ ثبت شده است. سازمان در مراجع قضایی ملاک قرار می گیرد. این ماده بخشنامه فقط برای بازیکنان داخلی قابل استفاده است که شکایت آنها فقط در کمیته های قضایی فدراسیون فوتبال بررسی می شود.

در مقابل، بازیکنان خارجی می توانند با هر برگه قراردادی از باشگاه خود به کمیته های قضایی فیفا شکایت کنند و پرونده خود را به نتیجه برسانند. به همین دلیل ایسنا در این گزارش معیار عقد قرارداد با بازیکن خارجی را تعیین کرده است که البته یکی دو باشگاه نیز از این ترفند برای ثبت نام بازیکنان داخلی خود استفاده کرده اند.

این تقلب در سال گذشته توسط چند باشگاه اتفاق افتاد اما امسال در بین باشگاه های لیگ برتری رواج یافته است. برای درک بهتر مخاطب، داستان را با مثال روایت می کنیم.

تقلب در قرارداد بازیکنان خارجی

فرض کنید یک باشگاه لیگ برتری وجود دارد که برای دو سال ۲ میلیون دلار (۱ میلیون دلار در سال) برای جذب بازیکن خارجی پیشنهاد داده است. آن باشگاه می داند که اگر بخواهد طبق دستور ناظر قرارداد برای آن بازیکن قراردادی دو ساله به ارزش سالانه یک میلیون دلار (حدود ۶۰ میلیارد تومان) ببندد، باعث می شود باشگاه از سقف بودجه خود خارج شود. (فرض کنید حد بودجه باشگاه فرضی ما فقط ۲۰ میلیارد تومان جا دارد. در این شرایط راه حلی که به ذهن باشگاه می رسد چیست؟

در چنین شرایطی باشگاه برای انعقاد قرارداد بازیکن خارجی مورد نظر و تجاوز نکردن از سقف بودجه دست به کلاهبرداری می زند. این باشگاه به جای دادن یک نسخه از قرارداد دو ساله به ارزش ۲ میلیون دلار در سال به بازیکن خارجی، با این بازیکن موافقت می کند که برای این دو سال دو قرارداد یک ساله با او امضا کند. به این ترتیب با توجه به محدودیت بودجه او برای سال اول قرارداد ۳۰۰ هزار دلاری و سپس با الحاقیه سال دوم یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار با این بازیکن منعقد می شود.

از آنجایی که قرارداد سال دوم بیش از ۳۰ درصد قرارداد سال اول است و این برخلاف دستورالعمل حاکم بر قراردادها است، باشگاه فقط قرارداد سال اول بازیکن را در سازمان لیگ ثبت می کند و قرارداد سال دوم را ارائه نمی کند. به سازمان لیگ، تا سازمان لیگ اصلا متوجه نشود. که این بازیکن قراردادی دو ساله با این باشگاه امضا کرده است. بنابراین قراردادی ۳۰۰ هزار دلاری (حدود ۱۸ میلیارد تومانی) به جای قرارداد یک میلیون دلاری (حدود ۶۰ میلیارد تومانی) در سازمان لیگ ثبت شد تا باشگاه متخلف با استفاده از این ترفند ۴۲ میلیارد تومان از آن را به دست آورد. هزینه هایی که در اسناد مربوط به سازمان انجام داده است، لیگ را به همراه نداشته و سقف بودجه را دور زده است.

یک بازیکن خارجی چگونه پول واقعی خود را بدست می آورد؟

حال سوال اینجاست که ممکن است بازیکن ادعا کند من روی درآمد سال اولم یک میلیون دلار حساب کرده ام و این میزان درآمد را می خواهم. در این شرایط باشگاه تفاهم نامه دیگری با این بازیکن امضا می کند و با درخواست بازیکن و با توجه به نیاز وی به کمک مالی، مبلغ ۷۰۰ هزار دلار از مبلغ سال آینده به صورت علی الحساب به وی پرداخت می شود تا بازیکن همچنین می تواند در سال اول به خواسته مالی شما برسد.

البته این پایان ماجرا نیست و در پایان فصل باشگاه متخلف می تواند مجدداً قراردادهای امضا شده را با توجه به مبلغ پرداختی به بازیکن اصلاح کند و برای فصل بعد کمتر از مبلغ واقعی قرارداد ثبت کند. (یک میلیون دلار) در سازمان لیگ.

یعنی طی دو فصل، باشگاه متخلف هزینه ۸۰ میلیارد تومانی (با فرض ثابت ماندن قیمت دلار) را از سازمان لیگ مخفی کرد تا از سقف بودجه فراتر نرود. چرا این صورت های مالی برای باشگاه مشکل ساز نمی شود؟ دلیلش هم این است که این فرم ها فقط در باشگاه موجود است و برای اطلاع به سازمان لیگ ارائه نمی شود.

حتی اگر بازیکن به پولش نرسد می تواند با در دست داشتن نسخه دوم قرارداد به مراجع قضایی فیفا شکایت کند و خیلی راحت پول خود را به همراه خسارت به طور کامل دریافت کند.

هشدار به سازمان لیگ فوتبال

این تقلب اتفاقی است که در نقل و انتقالات سال گذشته به صورت محدود رخ داده و در نقل و انتقالات امسال به شکل گسترده تری در حال رخ دادن است. در چنین شرایطی انتظار می رود فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ با هوشیاری بیشتری اتفاقات نقل و انتقالات را رصد کنند تا در این بین حق باشگاه های قانون مدار ضایع نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا