اخبار اقتصاد ایران

فساد میلیارد دلاری شرکت واردکننده چای | تشکیل پرونده توسط سازمان بازرسی

این گروه تجاری ۷۹ درصد ارز تخصیص یافته به واردات چای را به خود اختصاص داده است

تحقیقات سازمان بازرسی نشان می دهد که کل ارز دریافتی یک شرکت خاص از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۷ (در قالب واردات چای و ماشین آلات) معادل ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار بوده که حدود یک میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار آن از محل واردات بوده است. واحد پول نیمایی . به ماشین آلات و بقیه برای واردات چای اختصاص داشت.

ایران تحلیل به نقل از میزان، در جریان رسیدگی به عملکرد گروه مذکور در زمینه انتقال ارز و واردات چای تخلفات فراوانی کشف و در نهایت سازمان بازرسی علیه این گروه شکایت کرد. شرکت ها به دلیل عدم پرداخت تعهدات ارزی.

پرونده دستگاه هایی که به این شرکت ارز تخصیص داده بودند نیز به دلیل بررسی برخی تخلفات به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارجاع می شود. بخش دیگری از این پرونده هم اکنون در دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی در حال رسیدگی است.

خدائیان رئیس سازمان بازرسی در این خصوص نتایج بررسی های این سازمان را در خصوص «واردات چای و ماشین آلات مربوطه به کشور در سه سال اخیر و عدم انجام تعهدات ارزی توسط سازمان بازرسی» تشریح کرد. یک واردکننده.» «گروه اقتصادی» و با بیان اینکه میزان چای مورد نیاز کشور حدود ۱۰۰ هزار تن در سال است که حدود ۷۰ درصد آن وارداتی است، گفت: در حالی که نزدیک به صد شرکت تولیدی و بازرگانی به واردات چای مشغول هستند. مشغول؛ با این حال، بیشتر واردات توسط گروه خاصی از شرکت ها انجام می شود.

وی افزود: این گروه از شرکت ها از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۳۹۷ حدود ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار برای واردات چای و ماشین آلات پیشرفته چاپ و بسته بندی ارز دریافت کرده اند و در این مدت ۷۹ درصد ارز دریافت کرده اند. اختصاص داده شده برای واردات چای به گروه شرکتی واگذار شد.

رئیس سازمان بازرسی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ کل ارز واردات چای حدود یک میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار بوده که از این میزان یک میلیارد و ۱۰۱ میلیون دلار به این گروه اختصاص یافته است.

خدائیان با بیان اینکه مجموعه شرکت های مذکور به تعهدات خود در قبال یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ارز دریافتی عمل نکرده و کالایی به کشور وارد نکرده اند، ادامه داد: با بررسی های به عمل آمده مشخص شد که بخشی از این گروه ارزهای دریافتی در بازار آزاد به مبلغ بالاتری فروخته شد. لازم به ذکر است که علاوه بر مبلغ مذکور (یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار)، مهلت باقیمانده ارزهای دریافتی این گروه نیز به پایان می رسد و میزان ارز غیرمجاز در حوزه چای نیز به پایان می رسد. واردات این شرکت تقریباً ۲ میلیارد دلار است که قابل افزایش است

خدائیان همچنین به بخش واردات ماشین آلات مرتبط این گروه بازرگانی گفت: علاوه بر ارز اختصاص یافته برای واردات چای، در سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ بالغ بر یک میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار برای واردات به این گروه تجاری اختصاص داده شده است. ماشین آلات مرتبط تعهدات این شرکت جمع شده و پس از انقضای مدت قانونی به میزان تعهدات حل نشده منقضی شده اضافه می شود.

وی با اشاره به عدم ثبت سفارش چای خارجی ممتاز و واردات چای درجه دو کنیایی و ایرانی توسط این شرکت، گفت: در حالی که این گروه در حال ثبت سفارش چای ممتاز هندی دارجیلینگ به ارزش هر کیلو ۱۴ دلار است. اما در عمل چای کنیا و چای درجه دو صادراتی ایران را به ارزش حدود ۲ دلار آمریکا وارد کرد و سازمان غذا و دارو بر اساس نمونه برداری با هماهنگی ارزیاب گمرک به صورت سیستمی کیفیت چای های وارداتی را تایید کرد.

رئیس سازمان کنترل یکی دیگر از تخلفات را در ترخیص کالا ذکر کرد و توضیح داد: مسیری که گمرک برای ترخیص کالاهای این گروه در نظر گرفته بود عمدتاً «مسیر سبز» بوده است، یعنی فقط از طریق سامانه، تیک های کالا در مورد آن اظهار نظر شد و در نتیجه کالا ترخیص و به کشور وارد شد. در حالی که واردات چای مستلزم استعلام سایر نهادها برای تایید کیفیت است، اما طبق مقررات، واردات این محصول عموماً باید از مسیر زرد یا قرمز انجام شود.

رئیس سازمان بازرسی تصریح کرد: واردات چای و ماشین آلات از این گروه از شرکت ها مستلزم ثبت سفارش و تاییدیه وزارت صلح، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی بود و در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هماهنگی ها توسط سازمان بازرسی انجام شد. سفارشات روسای مؤسسات مذکور از این گروه به میزان بیشتری ثبت می شود. تایید نیاز کشور و پس از ارائه به بانک مرکزی، تخصیص لازم انجام شد. در حالی که سایر شرکت های متقاضی شرایطی مانند سابقه واردات گذشته و … را ملاک تایید قرار می دادند، برخی واردکنندگان می گویند گاهی هیچ یک از سفارش های درخواستی آنها تایید نمی شود.

خدائیان با اشاره به تاکیدات مکرر رئیس قوه قضائیه مبنی بر برخورد با فردی که ارز را گرفته و در جای مناسب خرج نکرده است و همچنین پاسخگویی نهاد پرداخت کننده ارز، از انتقال پرونده خبر داد. گفت: در خصوص تخلفات مدیران دستگاه های مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت حراست، گمرک، استاندارد و برخی بانک ها گزارش ویژه ای از سوی سازمان بازرسی تهیه و به دادسرای ویژه ارسال می شود. دفتر رسیدگی به جرایم اقتصادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا