اقتصاد جهان

فشار آمریکا به دیگر اعضای گروه 7 برای تصاحب دارایی های روسیه

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا در گفت و گو با رویترز اعتراف کرد که این کشور و متحدانش در گروه هفت به دنبال توجیه قانونی «محکم» برای مصادره دارایی های خارجی روسیه هستند.

یلن گفت که چنین اقدامی به یک مبنای حقوقی محکم نیاز دارد، اندکی پس از آن که نشست وزرای دارایی گروه ۲۰ در برزیل نتوانست به توافقی در مورد حمایت از کیف با پول روسیه دست یابد.

وی افزود: با وجود عدم تمایل برخی کشورهای اتحادیه اروپا به توقیف این دارایی ها، راه هایی برای استفاده از ۳۰۰ میلیارد دلاری که بانک مرکزی روسیه در اختیار دارد، وجود دارد، مانند استفاده از این وجوه به عنوان وثیقه برای وام.

یلن همچنین به پیشنهاد وام سندیکایی جدید اشاره کرد و آن را “گزینه ای جالب” خواند. وام سندیکایی وام بزرگی است که با همکاری چندین بانک تجاری یا بانک سرمایه گذاری به مشتری اعطا می شود.

این مقام آمریکایی ادامه داد: در اینجا مسائل حقوقی پیچیده ای وجود دارد. ما قبول داریم که هر کاری که انجام می دهیم باید دارای توجیه قوی بین المللی و داخلی باشد.

در حالی که ایالات متحده و بریتانیا به متحدان خود برای تصرف کامل منابع مسدود شده فشار می آورند، اتحادیه اروپا نسبت به عواقب قانونی و مالی چنین اقدامی هشدار داده است.

در نشست روز چهارشنبه در سائوپائولو، برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه، علناً دیدگاه یلن را مبنی بر قانونی بودن استفاده از بودجه روسیه زیر سوال برد و شکاف بین کشورهای G7 را افشا کرد.

لومر گفت: ما در حال حاضر هیچ مبنای قانونی برای توقیف دارایی های روسیه نداریم. (در این زمینه) باید بیشتر تلاش کنیم.

کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که اتحادیه اروپا به دنبال “اقدامی مشروع و قابل اعتماد است که می تواند در کوتاه مدت اجرا شود” تا از درآمدهایی مانند بهره از دارایی های مسدود شده روسیه برای کمک به کی یف استفاده کند.

بر اساس این گزارش، درآمد حاصل از سپرده های بلوکه شده روسیه در سال گذشته به ۴.۴ میلیارد یورو (۴.۸ میلیارد دلار) رسیده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا