اخبار بورس

فشار بر سرمایه‌گذاران، با ریسک‌های خارج از اختیار آن‌ها

بازار سرمایه به نحو مطلوب مدیریت نمی شود

متأسفانه علاوه بر خطرات سوء مدیریت، یک سری خطرات قانونی نیز وجود دارد. در شرایط کنونی بازار سرمایه مدیریت بهینه ای ندارد و سازمان نظارتی نیز وظایف خود را به خوبی انجام نمی دهد.

«اخبار بورسا»:
احسان مدنی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایران تحلیل به بررسی ریسک های سیستماتیک و غیرسیستماتیکی پرداخت که عموما در بحث های مالی داریم و مربوط به ریسک های بازار یا ریسک های خود سهام است. در ایران، ریسک‌های فراتر از کنترل سرمایه‌گذاران، همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نمونه بسیار بارز آن مشکلات مربوط به تحریم ها، تهدیدات سیاسی و جنگ در خاورمیانه است و گاهی حملاتی که در آنجا صورت می گیرد واقعاً مؤثر است.

نکته اینجاست که ما علاوه بر مخاطرات سیاسی موجود، متأسفانه یکسری خطرات تقنینی نیز داریم که می توان خطرات سوء مدیریت را نیز به آن اضافه کرد. این بدان معناست که حتی در شرایط کنونی نیز بازار سرمایه مدیریت بهینه ای ندارد و سازمان نظارتی نیز وظایف خود را به خوبی انجام نمی دهد.

وی افزود: حجم معاملات و عمق بازار نیز به این دلیل است که پس از اتفاقات سال ۲۰۱۹، مدتی است که عمق بازار بسیار ضعیفی داشته ایم و پول کلانی وارد نشده است و این عملکرد ناقص رگولاتوری تضمین کرده است که پول کلانی که به آن اعتماد ندارند ایجاد بازار؛ بنابراین، مسائل سیاسی و بین‌المللی بازار را به سمتی سوق می‌دهد که سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه رویگردان شوند و به سمت دارایی‌های فیزیکی بروند. این مشکل یک طرف مشکل است و طرف دیگر مشکل این است که متاسفانه چرخه های تورم بسیار طولانی شده است، از ۵ سال به ۴ سال، از ۴ سال به ۳ سال. الان هم با این تورم می تواند در کمتر از سه سال به بالای ۴۰ درصد برسد. بنابراین، سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف طبیعتاً هیچ ریسکی برای سرمایه‌گذاری در بازار اوراق بهادار و مالی یکسان نمی‌پذیرند و تا زمانی که یک سرمایه‌گذاری بازدهی معقولی به دست نیاورد، تورم باعث رشد بسیار خوب و با ریسک به مراتب کمتری در سایر بازارها شده است. از این منظر، اگر هدفمان بهبود باشد، الان وضعیت ما چندان جالب نیست. رویدادهایی مانند برجام منجر به کاهش بسیاری از خطرات مرتبط با تهدیدات و تحریم‌های سیاسی شد که می‌تواند مفید باشد.

معمولاً بازار قبل از انتخابات بهبود می یابد اما; متأسفانه امسال این اتفاق نیفتاد و فکر نمی‌کنم دیگر بتوانیم رابطه علت و معلولی پیدا کنیم، اما؛ من فکر می کنم بازار حداقل در وسط است اسفند بعدا بهتر میشه اما این بهبود ربطی به انتخابات ندارد و متاسفانه می توان گفت از زمان انتخابات ریاست جمهوری از سال ۱۴۰۰ به بعد، بازار سرمایه به نوعی کارکرد و واکنش هایی را که نسبت به سایر بازارها و در رابطه با اخبار سیاسی داشت، از دست داده است. و فقط می توان گفت که دولت به عنوان بازاری نگاه می کند که کسری بودجه را از آنجا تامین می کند.
دیدگاه موجود یک دیدگاه سرمایه گذاری نیست و از نظر ارزش دلاری نیز می بینیم که نسبت سقف در سال ۲۰۱۹ که حدود ۳۹۹ میلیارد دلار بود، این است که اکنون بازار چقدر پایین تر است و نزدیک به ۱۵۵ میلیارد دلار است که یعنی بیش از نیمی از کاهش ارزش دلاری بازار ناشی از عدم حمایت واقعی دولت و خوب نبودن بازار بوده است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا