فرهنگ و هنر

فصل دوم «افعی تهران» در راه است؟ :: افق میهن

پخش سریال «عافی تهران» در حالی به پایان رسید که گمانه زنی ها برای ساخت فصل دوم آن آغاز شده است، در حالی که تورج اصلانی بازیگر این سریال بعید به نظر می رسد که فصل دوم این سریال وجود داشته باشد.

به گزارش افق میهن، همزمان با پایان سریال افعی تهرانگمانه زنی ها در مورد تولید فصل بعدی آن آغاز شد. این گمانه زنی ها در حالی است تورج اصلانیبازیگر این سریال به خبرنگار سینمایی ایرنا گفت: با توجه به کیفیت تیم سامان مقدم نسبت به جهت گیری کمیت، بعید است که فصل دومی برای آن وجود داشته باشد افعی تهران با این حال، تصمیم نهایی بر عهده کارگردان، تهیه کننده و پلتفرم است.

اصلانی درباره تجربه بازیگری در این سریال نیز توضیح داد: آقای مقدم تاکید داشتند که کارهایی که در پشت صحنه هستند واقعی باشند و تاکید داشتند که هر شخصیت دقیقا همان شغل را داشته باشد تا در سکانس هایی که با ابزار کار می کند مخاطب باشد. می فهمد که کار خودش را انجام می دهد. می داند

وی ادامه داد: محتوای نمایش داده شده در سریال بر اساس واقعیت پشت پرده سینما است. در بخش دولتی، دولت تصمیم می گیرد بودجه فیلم را تامین کند و در بخش خصوصی، سرمایه گذاران تصمیم می گیرند.تهیه کننده سریال نظر مساعدی درباره ساخت فصل دوم نداشت و گفت: به فصل بعدی «عفی تهران» فکر نکرده ایم. ساخت فصل ۲ برای یک سریال در کشور ما کار بسیار سختی است و فکر می کنم فصل های بعدی سریال در کشور ما هم چندان موفق نبوده است.

به هر حال فصل اول افعی تهران در حالی به پایان رسید که پس از پایان سریال هنوز زمزمه ساخت فصلی دیگر به گوش نرسیده است. سامان مقدم او در متنی که برای قدردانی از همکاری تیم این سریال نوشته، اشاره ای به ادامه این سریال نکرده و به نظر می رسد تصمیمی برای تولید فصل دوم گرفته نشده است.

تهیه کننده سریال جواد فرحانی همچنین در مصاحبه ای که اخیرا منتشر شده، نظر مساعدی درباره ساخت فصل دوم نداشته و گفته است: به فصل بعد. افعی تهران ما فکر نکرده ایم و مهمتر از همه به یک پایان خوب برای فصل اول این سریال فکر کرده ایم. ساخت فصل ۲ برای یک سریال در کشور ما کار بسیار سختی است و فکر می کنم فصل های بعدی سریال در کشور ما هم چندان موفق نبوده است.

هر چند سری های دیگر نمایش خانگی مانند شهرزاد و زخم کاری که در سال های اخیر با اقبال خوبی مواجه شد، به فصل های بعدی هم رسید، اما خلاصه و شنیده های خبرنگار ایرنا نیز نشان می دهد که تصمیمی برای تولید فصل دوم این سریال گرفته نشده است و با توجه به کیفیت محور بودن سریال تیم تولید سامان مقدم نسبت به کمیت مرکزی، بعید است که فصل دوم برای افعی تهران سر کار باشد

سریال افعی تهران با همه فراز و نشیب ها، در حالی که نام از ابتدا به پایان رسید پیمان معادی به عنوان فیلمنامه نویس و همکاری او با سامان مقدم بعد از ۲۰ سال نکته مهمی بود که کم کم تاثیرش در پیچ و خم های مختلف سریال دیده شد.

افعی تهران ابعاد مختلفی داشت. از آموزش و نقد نظام آموزشی تا مسائل مربوط به روان رنجوری و اتاق درمان. در این میان خط اصلی بر اساس زندگی یک هنرمند بود تا مخاطب را با مسائل مربوط به زندگی هنرمندان و سینماگران مواجه کند، چیزی که کمتر در آثار نمایشی به ویژه آثار سینمایی دیده شده است.آنچه سریال در مورد مسائل سینما به نمایش گذاشت آنقدر در زخم شخصیت اصلی داستان پیچیده بود که برای هنرمندان قابل درک بود. هیچ اعتراضی از جانب روانشناسان نشد و بس مهر این تاییدی بود بر درک مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد

بعد دیگر سریال نیز مبتنی بر قتل و انتقام بود که از همین روان رنجوری ها سرچشمه می گرفت. بنابراین نوک پیکان سریال به سمت روان انسان و مشکلات آن بود. به همین دلیل روانشناسان و جزییات درمان در این سریال اهمیت پیدا کرد و بحث درباره مسائلی را که برخی از مراجعان در روند درمان با روان درمانگران خود دارند و سال هاست با آن مواجه هستند باز کرد. مهر باقی مانده بود

صرف نظر از رویه ای که سریال در رابطه درمانگر و مراجع داشت که انتقادات زیادی هم به آن وارد شد، رابطه ای که یک هنرمند یا بهتر بگوییم پدر زخمی یک هنرمند با پسرش داشت زیر ذره بین بود. از طریق همین ارتباط بود که زخم ها ایده آل رسا در سریال ظاهر شد و با آن شناسایی شد.

به نظر می رسد آنچه سریال قصد گفتن در مورد مسائل و پشت صحنه سینما را داشته آنقدر در زخم شخصیت اصلی داستان پیچیده شده است که برای هنرمندان قابل درک است. از سوی دیگر اعتراض گسترده ای از سوی روانشناسان صورت نگرفت و بس مهر این تاییدی بود بر درک مشکلاتی که ممکن است از سوی آنها وجود داشته باشد.

همچنین نقطه پیکان نقدهای سریال به این سمت است که چگونه در این اثر، قاتل به صورت مردمی نشان داده شده و به این ترتیب او آزادانه در سطح شهر تردد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا