بانک و بیمه

فضای هیجانی سیگنال خروج برای سهامداران حرفه ای نیست

بازار؛ گروه تبادل: پایتخت در روزهای اخیر به اخبار و هیجانات منطقه واکنش احساسی نشان داده است. دو خبر مثبت روانه بازار شد. اول اینکه نرخ ارز پتروشیمی ها دیگر روی قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان نخواهد بود، بلکه بر اساس قیمت مرکز مبادلات ارزی خریداری می شود. دوم اینکه نرخ ارز نیما به تدریج در حال افزایش است. این روند باعث می شود با کاهش تنش های سیاسی و کاهش قیمت ارز به زیر ۶۰ هزار تومان، تقاضا برای نمادهای صادراتی بورس افزایش یابد. زیرا روند فعلی حکایت از رسیدن ارز نیمایی به ۵۰ هزار تومان دارد. در نتیجه شکاف ارز نیما با بازار آزاد به زیر ۲۰ درصد خواهد رسید.

واکنش بازار سرمایه به ریسک‌های سیاسی نباید شدید باشد زیرا ماهیت آنها موقتی است. در سرتاسر جهان، زمانی که ابهام بر چشم‌انداز سرمایه‌گذاری و جو حاکم است، فعالان اقتصادی به دنبال حفظ ارزش دارایی‌های خود هستند. با این حال، این به معنای فروش دارایی های ارزشمند نیست. اکنون برخی از نمادها در محدوده ارزش قرار دارند. به همین دلیل فروش در خط فروش به معنای خودکشی از ترس مرگ است.

افت اخیر بازار سرمایه کشورمان ساختار اقتصادی ندارد. بنابراین برخی سرمایه گذاران باید در چنین مواقعی خونسردی خود را حفظ کرده و به ارزش سهام خود اعتماد کنند. کسانی که می خواهند با برداشت فوری پول خود از ضرر جلوگیری کنند، در درجه اول سرمایه گذارانی هستند که دیدگاه کوتاه مدتی نسبت به بازار سهام دارند.

در رویدادهای سیاسی مشابه آنچه این روزها در خاورمیانه می گذرد، مردم سعی می کنند منابع مالی خود را به دارایی هایی مانند طلا، املاک و ارز تبدیل کنند تا ارزش خود را حفظ کنند. این در حالی است که افت اخیر بازار سرمایه کشورمان ساختار اقتصادی ندارد. بنابراین برخی سرمایه گذاران باید در چنین مواقعی خونسردی خود را حفظ کرده و به ارزش سهام خود اعتماد کنند. کسانی که می خواهند با برداشت فوری پول خود از ضرر جلوگیری کنند، در درجه اول سرمایه گذارانی هستند که دیدگاه کوتاه مدتی نسبت به بازار سهام دارند. با این حال، اینها نیز باید با قیمت های بالاتر به بازار بازگردند.

نگاه بلندمدت به بازار سهام عمدتاً بدون ریسک است. رویدادهای سیاسی اخیر بیشتر کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است. این همان نشانه ای است که افت بازار سهام موقتی است.

افزایش دادن اعداد برای برداشت پول واقعی در صرافی

آمارهای منتشر شده از تراکنش های خرد هر روز تعداد کمتری را نسبت به روز گذشته نشان می دهد، البته ارقام برداشت پول واقعی از صرافی که هر روز بیشتر از قبل برداشت پول واقعی را نشان می دهد، موید هیجان بازار معاملات است.

فردین آقابزوری کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار تحت تاثیر جو روانی دارای معاملات منفی است، بنابراین نباید محدودیتی در محدوده معاملات وجود داشته باشد زیرا هر نوع محدودیتی در بازار نه تنها نقدینگی را کاهش می دهد، بلکه شفافیت را نیز افزایش می دهد. به عبارت دیگر: این مقررات منجر به افزایش ریسک سرمایه گذاری می شود. این شرایط را برای سرازیر شدن پول به بازارهایی با همان عرض ایجاد می کند.

فرزین آقابوزوری معتقد است فضای هیجانی تنها یک سیگنال خروجی برای سهامداران غیرعادی است. به همین دلیل بر اساس ارزیابی های اولیه این امر برای بازار سرمایه و هر بورسی در دنیا مطلوب نیست

وی تاکید کرد: بازار سرمایه غیرقابل پیش بینی است و جو هیجانی تنها سیگنال خروج سهامداران غیرعادی را می دهد. به همین دلیل بر اساس ارزیابی های اولیه این امر برای بازار سرمایه و هر بورسی در دنیا مطلوب نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه عده ای در زمان هیجانات و اتفاقات خارج از بازار اقدام به خرید سهام می کنند، گفت: شاخص کل سال ۱۳۹۵ با همه رویدادهای سیاسی در سطح ۷۰ هزار واحد رشد کرد و سپس به بیش از ۲ میلیون واحد رسید. این نشان می دهد که رویدادهای سیاسی خارج از بازار موقتی و گذرا هستند و نمی توانند جهت اصلی بازار را تغییر دهند.

آقا بزرگی تاکید کرد: تحقیقات نشان می دهد که کارایی بازار سرمایه همواره بالاتر از بازار مسکن، سکه و ارز است. از آنجایی که سابقه بازار سهام نسبت به طلا، ملک و … سود بیشتری دارد، این بار نیز این عدم پیشرفت نسبت به سایر بازارها بازدهی معقول تری را در میان مدت و بلندمدت به همراه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا