بانک و بیمه

فعلا امکان تک نرخی کردن نرخ ارز را نداریم

به گزارش ایران تحلیل، رئیس کل بانک مرکزی در نشست تحلیلی «تبیین و ارزیابی سیاست های پولی و ارزی» که در سی و یکمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی برگزار شد، گفت: در شرایط فعلی و تحریم های ناشی از تحریم ها. به محدودیت‌ها، امکان نرخ یکنواخت وجود ندارد. از سوی دیگر ایجاد انتظارات تورمی منفی از کانال های غیررسمی و بازار قاچاق بر نرخ ارز تاثیر گذاشته و روند التهابی از طریق قیمت گذاری غیررسمی نیز دلیلی در این شرایط شده است، بنابراین علاوه بر شوک ها و ریسک های سیاسی، نرخ ارز گاهی اوقات متلاطم است. بنابراین برای تامین نیازهای اساسی مردم و حفظ هویت قابل پیش بینی بازار چاره ای جز اجرای سیاست های تثبیت نداریم. با این حال، در عین حال، شکاف بین تعرفه ها باید به حداقل برسد، زیرا پایه اجاره در قیمت ها گنجانده شده است.

محمدرضا فرزین بحث تامین مالی بهینه و ارزان پروژه های بزرگ را یکی از دغدغه های سیاست گذاران پولی و دولت عنوان کرد و تصریح کرد: وقتی بحث مهم تامین مالی مطرح می شود، نباید همیشه تمرکز بر استفاده باشد. اما اگر بخواهیم به اهداف توسعه ای کشور برسیم باید به دنبال روش های جدید و جایگزین تامین مالی باشیم تا در این شرایط هم رشد اقتصادی و هم کنترل تورم اجرا شود.

وی نظام تامین مالی را بانک محور خواند و گفت: طبق آمار بیش از ۹۲ درصد تامین مالی کشور بر عهده نظام بانکی است و ۸ درصد باقی مانده از طریق سایر روش های تامین مالی مانند بازار سرمایه و سرمایه خارجی تامین می شود. این مشکل کنترل تورم و رشد نقدینگی و حفظ آرامش در اقتصاد را برای بانک مرکزی بسیار دشوار کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به افزایش بازدهی اوراق دولتی در ماه های اخیر به دلیل برنامه ریزی دولت برای واگذاری این اوراق در اوایل سال جاری، گفت: برای حل مشکل تامین مالی باید به صورت کلی و با هماهنگی به این موضوع رسیدگی شود. بین مجموعه دولت و سیستم بانکی باید این مشکل حل شود و نیاز به این مشکل روی آوردن به استفاده از روش های نوین تامین مالی است.

فرزین خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی و تحریم‌ها به دلیل محدودیت‌ها نمی‌توان نرخ ارز را یکسان کرد نرخ و روند التهابی از طریق قیمت گذاری غیررسمی نیز در این شرایط دلیلی شده است، بنابراین در کنار شوک ها و ریسک های سیاسی، نرخ ارز گاهی دچار نوسان می شود و خدمات بدون وقفه به کشور، به منظور تامین نیازهای اساسی مردم و حفظ هویت قابل پیش بینی بازار، چاره ای جز اجرای سیاست تثبیت نداریم. به همین دلیل است که معتقدم نمی‌توان همزمان با اجرای اقدامات تثبیت‌کننده، نرخ ارز را تک نرخی کرد، اما در عین حال باید تلاش کنیم تا اختلاف نرخ ارز را به حداقل برسانیم، زیرا بروز اختلاف بین نرخ‌ها منجر به مبنای اجاره می شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به چارچوب سیاستی بانک مرکزی بر اساس سه مقوله «سیاست کلان اقتصادی»، «سیاست کلان احتیاطی» و «سیاست خرد احتیاطی» خاطرنشان کرد: این سه مقوله سیاستی بیانگر بحث قانونمندی در سیاست گذاری است، زیرا باید قوانین در اقتصاد ایران جدی گرفته شود.

وی افزود: متأسفانه عده ای در کشور که منافعشان از نظم سیاست گذاری رنج می برد، همه سیاست ها را زیر سوال می برند و سعی می کنند این نظم ناشی از نظم را مخدوش کنند و ما به عنوان بانک مرکزی باید قوانین را جدی بگیریم. و قوانین را رعایت کنید؛ باید نظارت را تقویت کنیم و نظارت باید در کنار سیاست نظارتی و سیاست های کلان اقتصادی صورت گیرد و امیدواریم در معاونت جدیدی که ایجاد می کنیم بتوانیم با حداقل شوک اقتصاد را کنترل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا