اقتصاد جهان

فقر در کمین اروپایی ها؛ هزینه های زندگی غیرقابل تحمل شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از یورونیوز، افزایش هزینه های زندگی به بزرگترین نگرانی بیش از ۹۰ درصد اروپایی ها تبدیل شده است.

داده های رسمی از اداره آمار اروپا (Eurostat) به روشن شدن دلایل این نگرانی فزاینده کمک می کند.

داده های هزینه برای خانوارهایی که در اتحادیه اروپا زندگی می کنند نشان می دهد که هزینه ها صرف نیازهای روزمره مانند غذا، مسکن (اجاره)، پوشاک، انرژی، بهداشت و حمل و نقل می شود.

بر این اساس مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها با ۲۴.۱ درصد بیشترین سهم مصرف خانوار در اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص دادند.

پس از آن مواد غذایی و نوشیدنی های غیر الکلی با ۱۳.۶ درصد و هزینه حمل و نقل با ۱۲.۵ درصد قرار گرفتند. اگرچه رتبه بندی این دسته ها در ۲۰ سال گذشته ثابت مانده است، اما نسبت نسبی آنها در طول زمان تغییر کرده است.

هنگام مقایسه این سهام از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲، بیشترین تغییر در ساخت و ساز مسکونی بود که از ۲۱.۱٪ به ۲۴.۱٪ افزایش یافت.

این رقم نشان دهنده افزایش ۳ درصدی در طول دو دهه است. تا سال ۲۰۲۲ این مبلغ به ۲۴۱ یورو افزایش خواهد یافت.

این افزایش بار مالی رو به رشد هزینه های ضروری را بر خانوارهای اروپایی نشان می دهد که احتمالاً به دلیل افزایش قیمت ملک و هزینه های انرژی در دو دهه گذشته است.

با نگاهی به این تغییرات می توان دریافت که سهم هزینه های بهداشت و درمان از کل هزینه های خانوار ۲۲ درصد افزایش یافته است در حالی که سهم هزینه های مسکن ۱۴ درصد افزایش یافته است. با این حال، از آنجایی که سهم هزینه های مسکن بسیار بیشتر است، تأثیر افزایش هزینه های مسکن به طور کلی بسیار بیشتر است.

سهم مخارج خانوار برای مسکن و خدمات آب و برق در اوایل دهه ۲۰۰۰ کمی بیش از ۲۰ درصد بود و به طور پیوسته افزایش یافته است و در سال ۲۰۱۳ به حدود ۲۵ درصد رسیده است.

این دوره بیشترین رشد را داشت و افزایش هزینه های مسکن و آب و برق را برجسته کرد.

پس از اندکی کاهش، این سهم در طول همه گیری کووید-۱۹ دوباره افزایش یافت و در سال ۲۰۲۰ به رکورد ۲۵.۶ درصد رسید.

افزایش کلی هزینه‌های مسکن و آب و برق طی دو دهه اخیر نشان می‌دهد که این هزینه‌ها نشان‌دهنده نسبت فزاینده‌ای از هزینه‌های خانوار است که منعکس‌کننده فشارهای اقتصادی فزاینده و تغییر هزینه‌های زندگی در سراسر اتحادیه اروپا است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا