اخبار اقتصاد ایران

فوری/ مشکل پرداخت وام با کارت یارانه حل شد

خبرنگار شکیبا باخال زاده: گرفتن وام با کارت یارانه ای بدون نیاز به ضامن یکی از بحث های داغ سال های اخیر بوده که عوارض زیادی را به همراه داشته است.

یکی از مشکلاتی که عموم مردم هنگام دریافت وام از بانک ها و وام با آن مواجه هستند، بحث ضمانت و یافتن ضامن معتبر است. به همین دلیل وقتی صحبت از دریافت وام با کارت یارانه می شود، استقبال از این طرح ها با توجه به اینکه اکثر افراد یارانه دریافت می کنند افزایش پیدا می کند.

موضوع وام با کارت یارانه ای از سال ۱۳۹۵ با بخشنامه بانک مرکزی آغاز شد، زمانی که بانک ها اعلام کردند منابع لازم برای پرداخت وام یارانه ای به مشمولان را ندارند و البته بانک مرکزی نیز مسئولیتی بر عهده بانک مرکزی قرار نداد. شبکه بانکی دو سال بعد همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران، دولت دوازدهم وام های یک میلیون تومانی پرداخت کرد که هر ماه اقساط آن از حساب کارت یارانه متقاضیان کسر می شد.

با این حال همچنان این سوال وجود دارد که آیا با کارت یارانه می توان وام گرفت؟

در سال های اخیر برخی بانک ها از ظرفیت حساب یارانه نقدی سرپرستان خانوار برای تسهیل در پرداخت وام های خرد استفاده کرده و از این طریق به متقاضیان خود وام داده اند.

وام ۳۰۰ میلیونی با بازپرداخت ۲۰ ساله

به عنوان مثال در اواخر دهه ۹۰ بانک کشاورزی به عنوان اولین بانک کشور در راستای اجرای دستور بانک مرکزی، تسهیلاتی با کارت اعتباری یارا برای کشاورزان در نظر گرفت. در این طرح کشاورزانی که در بانک کشاورزی حساب اعتباری داشتند و یارانه خود را از طریق این بانک دریافت می کردند؛ آنها می توانستند از این کارت برای خرید کالا و خدمات تا سقف ۵۰ میلیون ریال استفاده کنند و پشتیبانی این کارت نیز حساب های یارانه ای مردم بود.

با این حال گاهی اخباری مبنی بر تخصیص وام با کارت یارانه ای از سوی برخی قرض الحسنه و بانک ها به گوش می رسد.

حساب یارانه ضمانت پرداخت تسهیلات بانکی است

بهمن اعضای شورای اسلامی ماه گذشته در جریان بررسی بند هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، حساب یارانه و حقوق صاحبان سهام را ضمانت پرداخت تسهیلات بانکی کردند.

اگرچه این موضوع در بودجه سال گذشته لحاظ شده بود اما ضمانت اجرای کامل برای آن در نظر گرفته نشد و به درستی اجرا نشد. وثیقه کارت یارانه مخالفانی دارد که معتقدند مبلغ حساب یارانه افراد تنها می تواند بخش کوچکی از مبلغ پرداختی وام از جمله وام ازدواج را پوشش دهد و بنابراین نمی توان وام های با مبالغ بالا را تنها با حساب یارانه تضمین کرد. انصاف.

مدت بازپرداخت وام قرض الحسنه پنج سال است و مانند تمامی وام های قرض الحسنه با کارمزد ۴ درصد پرداخت می شود. نکته مهم در مورد وام قرض الحسنه ۳۰۰ میلیون تومانی این است که پس از اینکه بانک مرکزی سقف این وام را به ۳۰۰ میلیون تومان رساند، دلیل آن برای کسانی که می خواهند وام قرض الحسنه فوری دریافت کنند بهتر است. برای این مقدار است که دلشان را خوش کند.

مدت بازپرداخت وام قرض الحسنه پنج سال است و مانند تمامی وام های قرض الحسنه با کارمزد ۴ درصد پرداخت می شود. نکته مهم در مورد وام قرض الحسنه ۳۰۰ میلیون تومانی این است که بانک مرکزی پس از افزایش سقف این وام به ۳۰۰ میلیون تومان، شرایط دریافت آن را برای متقاضیان تسهیل کرده است. است.

بر اساس اطلاعیه جدید بانک های عامل برای پرداخت این وام فقط باید از متقاضی ضامن رسمی بخواهند. اما این وام قرض الحسنه که به وام ناچیز و فوری نیز معروف است، دریافت آن چندان فوری نیست!

وام بدون ضامن وام ۳۰۰ میلیونی

یعنی روند دریافت این وام در هر بانکی متفاوت است و ممکن است حداقل سه تا شش ماه طول بکشد.

برخی از بانک هایی که از سوی بانک مرکزی برای پرداخت قرض الحسنه معرفی شده اند، شرایط پرداخت ویژه خود را دارند.

جدا از اعتبار حساب که شرط مهم دریافت این وام است، برای دریافت وام ۳۰۰ میلیون تومانی باید چندین ماه در بانک سپرده گذاری کرد.

در حال حاضر سه بانک ملی سپه و رسالت مسئولیت پرداخت این وام را بر عهده دارند و شرایط دریافت وام از هر بانک با بانک دیگر متفاوت است.

تمامی کسانی که حساب قرض الحسنه دارند و به هیچ بانکی بدهکار نیستند، می توانند با داشتن مبلغ مورد نظر برای سپرده گذاری و البته داشتن ضامن معتبر نسبت به دریافت این وام اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا