اخبار اقتصاد ایران

فوری: واریز ۸/۹۰۰/۰۰۰ به حساب بازنشستگان از ساعاتی دیگر

دولت با امضای رئیس سابق نهاد ریاست جمهوری لایحه اصلاح بند ۲ بند «ر» ماده ۲۸ و تبصره ۴ ماده ۲۹ برنامه پنج ساله هفتم توسعه جمهوری اسلامی را به شورای اسلامی ارسال کرد. ایران در زمینه تناسب حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی. این لایحه در راستای اصلاح حقوق حداقل حقوق بگیران تهیه شده است.

در مقدمه توجیهی این لایحه در قانون برنامه هفتم آمده است که دولت موظف است حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را تا سقف ۹۰ درصد حقوق شاغلان تعدیل کند که فقط مختص به مستمری بگیران غیرحداقل است. از آنجایی که ۷۵ درصد مستمری بگیران تامین اجتماعی حداقل دستمزد یا کمتر دریافت می کنند. بنابراین وجود عبارت غیر حداقل مزد در این ماده از قانون برنامه هفتم موجب عدم مشمول تناسب این افراد می شود.

در ماده ۱ لایحه اصلاحی قسمت ۲ بند «ر» ماده ۲۸ و تبصره ۴ ماده ۲۹ قانون برنامه ۵ ساله هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، درخواست حذف عبارت غیر حداقلی

همچنین در خصوص «تعدیل حقوق مستمری بگیران تأمین اجتماعی تا سقف ۱۰ درصد حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار برای کارگران که همه ساله تعیین می شود» تبصره ای به این ماده الحاق می شود.

روز گذشته عیدعلی کریمی، دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین با اشاره به عدم تعادل درآمد و هزینه های سازمان تامین اجتماعی، خواستار توجه جدی دولت جدید به پرداخت بدهی های این سازمان شد. وی تاکید کرد: دولت باید اقدامات مناسب را انجام دهد و از همان ابتدا این موضوع حیاتی را در اولویت برنامه های خود قرار دهد.

وی با اشاره به تاکید مسئولان فعلی بر پرداخت بدهی دولت به این سازمان گفت: از مدیریت فعلی تامین اجتماعی می خواهیم با ما صادق باشند. نباید گفت بدهی دولت به تامین اجتماعی و همچنین بدهی تامین اجتماعی به داروخانه ها و بیمارستان ها تسویه شده است.

وی گفت: هفته گذشته با یکی از بیمارستان های تامین اجتماعی جلسه داشتیم و اعلام کردند بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان در حوزه درمان بدهکار هستند. به دلیل این بدهی، بیمارستان ها مجبور به کاهش پرسنل خود شده اند.

کریمی گفت: این بدهی ها باعث شده بیمارستان ها نتوانند به تعهدات خود در قبال بیماران عمل کنند. ضمن اینکه طبق قانون تکلیف صفر تا صد هزینه درمان باید رایگان باشد اما اینطور نیست.

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین به عدم اجرای تناسب اشاره کرد و گفت: بازنشستگان تامین اجتماعی نگرانند که قانون تناسب با پرداخت ۳ میلیون تومان مابه التفاوت قبل از انتخابات تمام شود. از مسئولین تقاضا داریم در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف تناسب اقدام نمایند. همچنین قانون تناسب بازنشستگان تامین اجتماعی تغییر کند. امیدوارم دولت و مسئولان بعدی متوجه وضعیت نامناسب معیشت بازنشستگان باشند و تناسب را به نحو شایسته اجرا کنند.

کریمی گفت: ۵ ماه از سال گذشته می گذرد و هنوز این قانون اجرایی نشده است. وزیر کار باید پاسخگو باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا