اخبار اقتصاد ایران

فولاد ایران به ۴۰ کشور دنیا صادر می‌شود/ سهم ۱.۵ درصدی فولاد مبارکه از تولید ناخالص ملی :: ایران تحلیل

صنعت فولاد با وجود تحریم ها موفق بوده است. این را وحید یعقوبی از اعضای انجمن فولاد می گوید و معتقد است: ایران بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد جزو ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد جهان است.

به گزارش ایران تحلیل، یکی از اعضای انجمن فولاد با بیان اینکه این صنعت ستون فقرات اقتصاد ایران است، گفت: صنعت فولاد به دلیل کاربرد گسترده آن در ساختمان سازی، سدسازی، پل سازی، خانگی از دیگر صنایع کشور است. لوازم خانگی، خودرو، پتروشیمی و حمل و نقل. نقشی خاص و بی بدیل دارد. به همین دلیل باید برای ایفای نقش بیشتر در اقتصاد کشور، چالش های پیش روی این صنعت حل شود.

سهم صنعت فولاد در تولید ناخالص ملی

وی در خصوص سهم فولاد از تولید ناخالص داخلی گفت: سهم صنعت فولاد از تولید ناخالص داخلی ۵.۵ درصد است. این در حالی است که فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین کارخانه فولاد کشور، سهمی معادل ۱.۵ واحد درصد از تولید ناخالص ملی (GDP) دارد.

یکی از اعضای انجمن فولاد درباره صادرات فولاد در سال گذشته گفت: صادرات صنعت فولاد در سال گذشته ۷.۸ میلیارد دلار بوده است که پیش بینی می کنیم این رقم در سال ۱۴۰۳ افزایش یابد و در عین حال طبق آماری که انجمن فولادسازان ایران ارائه کرده است. عملکرد یک ساله فولادسازان کشور از نظر صادرات، زنجیره فولاد با جهش ۶۶ درصدی صادرات در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ با درآمد ۷.۶ میلیارد تن از مرز ۳۰ میلیون تن گذشت. به دلار رسیده است.

رشد ۵.۸ درصدی تولید فولاد در سال گذشته

یعقوبی با اشاره به رشد تولید و صادرات فولاد در سال گذشته گفت: وضعیت تولید انواع محصولات فولادی در سال ۱۴۰۲ حاکی از رشد ۵.۸ درصدی تولید فولاد و رونق تولیدات فولادی اعم از آهن، میلگرد و … است که این محصولات نه تنها توانسته پاسخگوی نیازهای داخلی باشد، بلکه موجب ارزآوری برای کشور شده است.

وی ادامه داد: صادرات فولاد ایران شامل تمام مراحل میانی مانند شمش و بیلت و محصولات نهایی مانند تیرآهن و میلگرد است. صادرات زنجیره فولاد کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۶۶ درصدی را به ثبت رساند و از مرز ۳۰ میلیون تن گذشت و ۷.۶ میلیارد دلار برای کشور درآمد داشت.

یکی از اعضای انجمن فولاد با بیان اینکه بر اساس اعلام انجمن جهانی فولاد ایران در فهرست ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد جهان قرار گرفته است، گفت: ایران بیشترین رشد تولید فولاد خام را در ماه اول سال جاری داشته است. سال ۲۰۲۴ با ۲.۶ میلیون تن در بین این کشورها با ۳۹. ۳ درصد ثبت شده است.

وی ادامه داد: ایران توانست رتبه نهم را در بین بزرگترین تولیدکنندگان فولاد کسب کند.

چالش های پیش روی صنعت فولاد

همچنین مجید سعیدیان یکی دیگر از کارشناسان حوزه فولاد درباره چالش های پیش روی صنعت فولاد در ایران گفت: عوارض صادراتی، مالیات و نرخ ارز سه چالش بزرگ پیش روی صنعت فولاد در کشورمان است.

وی ادامه داد: تغییرات قیمت مواد اولیه، نوسانات بازار جهانی، تغییرات سریع فناوری های تولید، توسعه ناموزون زیرساخت ها، لجستیک، هزینه های ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی و تامین انرژی مورد نیاز برای تولید فولاد از جمله موارد است. سایر چالش های پیش روی صنعت فولاد

به گفته سعیدیان، امروزه تامین انرژی و چالش تخصیص ارز یکی از اساسی ترین چالش های صنعت فولاد است چرا که عدم تعادل برق و گاز هر ساله منجر به اعمال محدودیت های سنگین برای صنایعی مانند صنعت فولاد می شود. محدودیت ها منجر به زیان چند هزار میلیاردی می شود.

صادرات فولاد ایران به ۴۰ کشور جهان

این کارشناس صنعت فولاد گفت: فولاد ایران به ۴۰ کشور دنیا صادر می شود.

وی ادامه داد: کشورهای چین، اندونزی، تایلند، امارات، عمان، ترکیه، غنا و عراق از جمله مقاصد صادراتی فولاد ایران هستند. حتی توانسته ایم به آمریکای جنوبی فولاد صادر کنیم. فولاد ایران توان صادرات ۱۰ میلیارد دلاری را دارد. اما چالش های موجود مانند عوارض صادراتی، مقررات ارزی و لغو معافیت های مالیاتی باعث کاهش صادرات فولاد شده است. اگر دولت به سمت توسعه صادرات برود، هدف گذاری ۱۰ میلیون دلاری بعید نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا