ترندهای روز

فیزیکدانان می‌خواهند برای کشف راز پروتون‌ها، حفره‌ای به عمق ۵ کیلومتر روی ماه حفر کنند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

گروهی از فیزیکدانان قصد دارند حفره‌ای به عمق ۵ کیلومتر در ماه حفر کنند تا شواهدی مبنی بر جداسازی پروتون‌ها از یکدیگر بیابند.

به گفته نیوساینتیست، مدل استاندارد فیزیک ذرات، که بهترین تصویر ممکن را از نحوه تعامل نیروها و ذرات تشکیل دهنده جهان ما ارائه می دهد، می گوید که پروتون ها پایدار هستند و برای همیشه زندگی می کنند. البته این مدل دارای نقص هایی است و برخی نظریه های دیگر ادعا می کنند که پروتون ها می توانند به ذرات دیگر شکسته شوند.

آزمایش‌هایی که تاکنون روی زمین انجام شده است چیزی شبیه به این را نشان نداده‌اند، و به همین دلیل، پاتریک استنگل از موسسه ملی فیزیک هسته‌ای ایتالیا و همکارانش ایده کاوش در اعماق ماه را برای جستجوی نشانه‌هایی از فروپاشی پروتون‌های باستانی پیشنهاد کرده‌اند.

بررسی سنگ های زیر سطح ماه برای کشف راز پروتون ها

آنها می گویند سنگ های متراکم ماه ممکن است شواهدی از این تجزیه را در ترکیب معدنی خود حفظ کرده باشند.

استنگل و تیمش بر اساس محاسبات خود اعلام کرده اند که در فاصله حداقل ۵ کیلومتری از سطح ماه، ممکن است چنین شواهدی پیدا شود، بنابراین برای به دست آوردن نمونه مورد نظر، باید یک مته قدرتمند به ماه فرستاده شود.

نمونه سنگ سپس با تجهیزات میکروسکوپی پیچیده روی ماه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد، زیرا انتقال آن به زمین می تواند باعث تغییراتی در ساختار سنگ به دلیل پرتوهای کیهانی شود. استنگل می گوید:

“این ایده کاملا مشکوک است. شما باید تا عمق ۵ کیلومتری پایین بروید، سنگ های ماه را استخراج کنید و از تکنیک های میکروسکوپی پیشرفته استفاده کنید. همه این چیزها بسیار دشوار است.”

دیوید واترز از دانشگاه کالج لندن نیز می گوید:

این ایده اساساً جذاب است. به جای استفاده از آشکارسازهایی با وزن چندین هزار تن و مشغول نگه داشتن آنها برای چندین سال، نمونه‌های کوچک معدنی، شاید فقط ده‌ها یا صدها گرم را بررسی می‌کنیم که ممکن است در ساختار خود فعل و انفعالات ذرات را ثبت کرده باشند. برای صدها میلیون سال.”

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا