اخبار اقتصاد ایران

فیلتر می‌کنند و مالیات هم می‌خواهند!

ایران تحلیل – گروه شبکه: سه سال پیش بود که سازمان امور مالیاتی تصمیم گرفت از اینفلوئنسرهای اینستاگرام مالیات بگیرد. از زمانی که این موضوع مطرح شد تا الان که دوباره مطرح شده است، این موضوع با انتقاداتی به خصوص از سوی این اینفلوئنسرها مواجه شده است. منتقدان در این مورد […]

ایران تحلیل – گروه شبکه: سه سال پیش بود که سازمان امور مالیاتی تصمیم گرفت از اینفلوئنسرهای اینستاگرام مالیات بگیرد. از زمانی که این موضوع مطرح شد تا الان که دوباره مطرح شده است، این موضوع با انتقاداتی به خصوص از سوی این اینفلوئنسرها مواجه شده است. منتقدان استدلال می کنند که چرا باید شبکه ای که آنها فیلتر می کنند مالیات بگیرد. در همین رابطه ایسنا در گزارشی گزارش داد: به من نگاه کن.
برای اینکه مشهور بمانم و پول در بیاورم، اما نمی‌خواهی مالیات بدهم.» این ممکن است خطی از آنچه وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرهای اینستاگرام این روزها می گویند باشد. کسانی که گروه هواداران خود را یا به قیمت تولید محتوای خاص پیدا کرده اند یا صرفاً به این دلیل که قبلاً شناخته شده بودند، دیگران همه اعمال و رفتار آنها را دنبال می کنند و این نیز عاملی برای کسب درآمد از آسان ترین راه برای آنها است. چیزی که پس از صرف زمان کمی برای پیمایش در اینستاگرام اکسپلورر خواهید دید، تعداد زیادی صفحه Creator برای افراد تأثیرگذار و افراد مشهور و صفحات تجاری برای مشاغل است. تکلیف دسته دوم که کاملاً روشن است; ما با صفحه ای روبرو هستیم که در مورد محصول یا خدماتی که ارائه می دهد به شکل خاصی محتوا تولید کرده و مکانیزم پرداخت را برای دریافت خدمات یا محصول مشخص کرده است. دسته دوم این صفحات اما معمولاً محتوایی با محوریت سبک زندگی، آشپزی، حجاب، موسیقی، کتاب و … را با کمی چاشنی از زندگی شخصی خود تولید می کنند و علاوه بر آن احتمالاً تبلیغاتی نیز دریافت می کنند و در آن کسب درآمد می کنند. مطابق با محتوایی که تولید می کنند؛ البته شاید قسمت اول کمی سخت باشد
شاید به نظر برسد اما تولید محتوا از زندگی روزمره و شخصی کار چندان سختی نیست و همین موضوع نیز باعث شده در سال های اخیر با موجی از وبلاگ نویسان مواجه شویم که بدون انجام کار خاصی به سادگی زندگی خصوصی خود را در فضا به اشتراک می گذارند. موارد مجازی توانستند مخاطب را در مورد ماجرایی کنجکاو کنند که شاید واقعی نباشد و فقط برای جذب مخاطبان بیشتر طراحی شده بود.

مرا ببین تا تجارت کنم!
کار این نوع صفحات وبلاگ ساده به نظر می رسد، آنها از هر چه دارند، بدون تعهد به مکان خاصی، درآمد کسب می کنند. دختران جوانی که به محض ازدواج با ایجاد صفحه ای در اینستاگرام مراحل خرید جهیزیه را به اشتراک می گذارند و ماجرای ازدواج و بچه دار شدن را تعریف می کنند تا مراحل طلاق خود را با مخاطبان کنجکاو اعلام کنند و کسب درآمد کنند. که به دلیل ترند بودن کلمات یا قطعات، آهنگی از آنها در این پلتفرم ها محبوبیت پیدا کرده است و احساس می کنند راه آسان تری برای کسب درآمد پیدا کرده اند. دقیقا مشابه آنچه اخیرا در ماجرای «صادق بوقی» شاهد بودیم. مردی که در سن ۷۰ سالگی به یکباره راه جدیدی برای درآمدزایی و مقبولیت یافته است تا جایی که ضرغامی – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – فیلم دعوت صادق بوقی از مردم را برای حضور در گیلان می داند. غرفه نمایشگاه گردشگری حتی چشمگیرتر از مسی است. !

کسب درامد با کمترین دردسر
بنابراین، به لطف رشد این فضا، فرقی نمی‌کند شما یک نوجوان ۱۵ ساله باشید که تصمیم دارد قبل از رفتن به مدرسه روتین پوست صبحگاهی خود را با دیگران در میان بگذارد یا پیرمرد یا پیرزنی باشید که نوه ها برخی از جوک ها و آهنگ های شما را در صفحه خود قرار داده اند و اکنون دیده اند که مادربزرگ یا پدربزرگ شادشان طرفدارانی پیدا کرده است. شما کشف کرده‌اید که چگونه می‌توانید با کمترین دردسر و در عین حال مشهور شوید، درآمد کسب کنید.

یک انجمن رایگان برای گفتگوهای پرهزینه
اگرچه این تنها یک روی سکه است. در سوی دیگر ماجرا، افرادی هستند که به دلیل بستری که فضای مجازی در اختیار طرفداران خود قرار داده است، مقبولیت نسبی پیدا کرده اند و به همین دلیل گاهی فالوورها نقش مرجع را بازی می کنند. نقطه شروع دردسر زمانی است که این فرد بدون تخصص و اطلاعات در مورد موضوعی خاص شروع به تجویز و اظهارنظر می کند که می تواند آسیب و هزینه برای جامعه به همراه داشته باشد. فرآیند نظارت بر این صفحات
در مجموع بر عهده پلیس فتا است اما بسته به نوع فعالیت یا انجام کار مشخص، ساترا، سازمان فضای مجازی وزارت ارشاد و … نیز ممکن است کار نظارت را انجام دهند. روندی که مانع از انتشار محتوای مجرمانه می شود، اما قطعا نمی تواند مانع از انتشار مطالبی شود که حتی در درازمدت می تواند سبک زندگی افراد را تغییر دهد.

قانونی که رعایت نمی شود
در این بین شاید مالیات در کنار نظارت و کنترل این صفحات بتواند یکی از راهکارهای جلوگیری از روند رو به رشد ایجاد این صفحات باشد اما در این زمینه به نظر می رسد سازوکار آن به درستی تبیین نشده است. در روزهای اخیر اعتراض شهربانو منصوریان – فعال ووشوکار و فضای مجازی –
با نزدیک به یک میلیون فالوور، اداره مالیات استان تهران تماس گرفت و از این اداره خواست تا در خصوص مبلغ قابل توجهی که به حساب این ورزشکار واریز شده است، توضیح دهد و موضوع مالیات وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرها مجددا مطرح شد. ماجرا از این قرار است که ظاهرا اداره مودیان متوسط ​​اداره کل امور مالیاتی استان تهران بر اساس مبلغ قابل توجهی که به حساب شهربانو منصوریان واریز شده است با این ورزشکار و البته وبلاگ نویس فضای مجازی تماس گرفته و جویا شده است. او توضیح دهد که چگونه و کجا این مبلغ را واریز کنیم.
پیشنهاد. این درخواست عصبانیت این ووشوک و وبلاگ نویس را برانگیخت تا جایی که در پیامی تصویری در صفحه شخصی خود گفت: آقا امروز کمی ناراحتم، کمی عصبی هستم، دو سه بار از اداره مالیات تهران به من زنگ زدند که اگر نیایید پرونده شما را به دادگاه می فرستیم تا حساب شما را مسدود کند، می گویم برای چه؟ می گوید نام شما به عنوان وبلاگ نویس رد شده است.
من یک ورزشکار و قهرمان کشورم هستم. من ۱۰ بار در کشورهای دیگر پرچم جمهوری اسلامی را برافراشتم. ۲۰ مدال جهانی و آسیایی دارم. خب تکلیف ما رو مشخص کن آیا من یک وبلاگ نویس هستم؟ اگر می گویید من وبلاگ نویس هستم، من یک وبلاگ نویس هستم، اگر من یک ورزشکار هستم … چه کسی نام من را به عنوان وبلاگ نویس رد کرد؟ …» سخنان جنجالی شهربانو منصوریان با این لحن که به نوعی می خواهد از وبلاگ نویسی فاصله بگیرد، در شرایطی مطرح شد که صفحه او در فضای مجازی میلیون ها فالوور دارد و پست ها و استوری های تبلیغاتی ارسال می کند. طبق اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان مالیاتی، «اداره متوسط ​​مالیات دهندگان هنوز رقمی برای مالیات این وبلاگ نویس تعیین نکرده و فقط از او خواسته است که منبع و محل واریز هنگفت به حسابش را توضیح دهد. این احتمال وجود دارد که پرونده مالیاتی وی با اعتراض و توضیحات قانع کننده منصوریان با رای منع تعقیب مالیاتی مواجه شود.
همانطور که گفته شد، این اتفاق موضوع اخذ مالیات از وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرها را به منصه ظهور رساند. اما اسفند ماه سال ۱۳۹۷ بود که نمایندگان شورای اسلامی تصویب کردند که از درآمد کاربران فضای مجازی که علاوه بر فعالیت عادی در صفحات خود تبلیغ می کنند و کسب درآمد می کنند، مشمول مالیات شود. بر این اساس، بر اساس دستورالعمل اجرایی بند ی تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، درآمد کاربران بالای ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه های کاربر محور از سایت های تبلیغاتی مشمول درآمد شد. مالیات؛ همانطور که وزیر اقتصاد در روزهای اخیر در خصوص اخذ مالیات از وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرها اعلام کرده بود: مالیات بر این افراد در بودجه لحاظ شد که ۵۵۱ کاربر شناسایی و مشمول حکم قانون بودجه ۱۴۰۱ شدند که از این تعداد ۱۳۱ فعال بیش از ۲۳۰۰ نفر درآمد کسب کردند. میلیارد تومان و وزارت اقتصاد پیگیر اجرای قانون است که البته بخش بزرگی از این افراد به قانون تمکین نکرده اند و پیگیری هایی برای اجرای قانون انجام شده است.»

فیلتر می کنند و مالیات می خواهند!
البته این موضوع در ابتدا مخالفانی نیز داشت; برخی معتقد بودند که تعداد فالوورها معیار مناسبی برای دریافت مالیات نیست و برخی دیگر معتقد بودند که وقتی پلتفرمی شناخته نمی شود و حتی مکانیزمی برای فیلتر کردن آن دارد، چرا باید از آن استفاده کرد؟ آیا درآمد حاصل از تبلیغات باید مشمول مالیات شود؟ اگرچه به نظر می رسد
دو مورد ذکر شده از جمله کسانی هستند که به هر طریقی در این فضا کسب درآمد می کنند
انجام می دهند، متوقف نشده است. از طرفی شاید با این قانون فعالیت صفحاتی با بیش از ۵۰۰ هزار فالوور بهتر شود (البته هنوز نظارت دقیقی بر محتوای غیر مجرمانه وجود ندارد). اما مشخص نیست چه اتفاقی برای صفحاتی با کمتر از ۵۰۰ هزار فالوور خواهد افتاد و احتمالاً رشد آنها ادامه خواهد داشت. با تمام این اوصاف، تأثیر این صفحات بر مردم همچنان ادامه دارد. تاثیرات تغییر سبک زندگی، ترویج مصرف گرایی، ایجاد نگاه مقایسه ای بین زندگی یک فرد عادی و یک وبلاگ نویس و… تنها بخشی از آن است.

مزایای اینستاگرام برای کسب درآمد
در همین رابطه امان الله قرایی مقدم – استاد دانشگاه خوارزمی و جامعه شناس درباره علت گرایش مردم به کسب درآمد از طریق ایجاد صفحه در اینستاگرام گفت: نیازی نیست مردم به دنبال اجاره مغازه، خرید سرقفلی باشند. و غیره برای کسب درآمد از طریق اینستاگرام.در عین حال برخی از آنها که بیش از ۵۰۰۰۰۰ فالوور ندارند مشمول مالیات نمی شوند؛ بنابراین صفحه اینستاگرام ساده ترین راه برای فروش محصولات یا دریافت تبلیغات به نظر می رسد. وی با بیان اینکه کسب درآمد از اینستاگرام تنها محدود به ایران نیست و در سایر نقاط دنیا نیز شاهد فعالیت این صفحات هستیم، گفت: افراد با این روش در خانه کار می کنند بدون اینکه بسیاری از مشکلات واقعی کار را داشته باشند.

دنیا در حال تسخیر فضای مجازی است
قرایی مقدم معتقد است امروزه فضای مجازی همه چیز را تسخیر کرده است و ادامه می دهد: مردم یا فالوورها نیز از این فضا لذت می برند و ترجیح می دهند در این فضا وقت بگذرانند یا به خرید و دریافت خدمات بپردازند. وی با تاکید بر اینکه لازم است قوانین خاصی برای فعالیت در این صفحات اینستاگرام وجود داشته باشد، تصریح کرد: اما مشکل اینجاست که دنیا در حال تسخیر فضای مجازی است و ممکن است راه فراری برای هر قاعده ای وجود داشته باشد. این فضا به زندگی انسان کمک کرده اما در عین حال آسیب های خاص خود را دارد.

قوانین لازم است اما …
این جامعه شناس در عین حال نکته مطرح شده از سوی برخی صاحبان صفحات اینستاگرام با بیش از ۵۰۰ هزار فالوور را مبنی بر اینکه چرا از یک پلتفرم فیلتر شده مالیات دریافت می کنند، دانست و گفت: وقتی یک پلتفرم فیلتر می شود چگونه می توان از آن مالیات گرفت؟ ? ضمن اینکه با لزوم داشتن قاعده مشخص برای فضای مجازی موافقم، نکته ای که صاحبان این صفحات مطرح می کنند نیز صادق است. وی با بیان اینکه نظریه «تمدن نفسانی و مادی» در جامعه شناسی مطرح است، تصریح کرد: ذهنیت انسان تاکنون سه تغییر کرده است، از ذهنیت عقلانی به ذهنیت شهودی و سپس به ذهنیت مادی که اکنون در دوره سوم است. . در این طرز فکر، ظاهر فرد است که آنها را مشخص می کند، زیرا افراد شناخت عمیقی از یکدیگر ندارند و حضور در فضای اینستاگرام می تواند بستری برای خودنمایی و افشای آنچه انتخاب کرده اند برای دیگران باشد. در این فضاست که بحث خود محوری مطرح می شود که هم شخص را به دیگران می شناساند و هم از آن استفاده می کند.
یا سوء استفاده تبدیل به بستری برای کسب درآمد او می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا