اخبار اقتصاد ایران

قانون جدید ارث در 1403 اعلام شد

خبرنگار شکیبا باخالزاده: ارث بردن زن بدون فرزند یکی از مواردی است که سوالات زیادی درباره آن مطرح می شود. یکی از مسائلی که در هنگام فوت افراد مطرح می شود، شناسایی وراث و تقسیم ارث بین آنهاست.

طبق ماده ۸۶۲ قانون مدنی، وراث میت به سه طبقه تقسیم می شوند که طبقه اول شامل پدر، مادر، اولاد و نوه های میت می شود.

در قانون مدنی ایران قواعد مربوط به ارث و وصیت به تفصیل بیان شده است. یکی از قوانین ارث مربوط به شرایطی است که زن فوت کند و فرزندی نداشته باشد.

ارث زن بدون فرزند یکی از مواردی است که سوالات زیادی در مورد آن مطرح می شود. یکی از مسائلی که در هنگام فوت افراد مطرح می شود، شناسایی وراث و تقسیم ارث بین آنهاست. یکی از سوالاتی که ممکن است برای مردم مطرح شود این است که ارث زن بی فرزند به چه کسانی می رسد و چه کسانی وارث او محسوب می شوند.

طبق ماده ۸۶۲ قانون مدنی، وراث میت به سه طبقه تقسیم می شوند که طبقه اول شامل پدر، مادر، اولاد و نوه های میت می شود. در این کلاس والدین و فرزندان متوفی در رتبه اول و نوه های وی در رتبه دوم قرار می گیرند.

طبقه دوم وراث شامل اجداد، برادران، خواهران و اولاد آنهاست که اجداد و برادران و خواهران آنها در درجه اول و اولاد آنها در درجه دوم هستند.

کلاس سوم و آخر مختص عموها، خاله ها، خاله ها و عمه ها و فرزندان آنهاست و در این طبقه بندی عموها، خاله ها، خاله ها و دایی ها در درجه اول و فرزندان آنها در درجه دوم قرار دارند. طبق ماده ۸۶۴ قانون مدنی زن و شوهر به دلیل فوت یکدیگر از یکدیگر ارث می برند.

توجه زن به این نکته ضروری است که زن و شوهر تنها در صورت دائمی بودن ازدواجشان در ارث یکدیگر شریک باشند. ماده ۹۴۰ قانون مدنی در این باره می گوید: «زوجینی که ازدواج آنها دائم بوده و منعی از ارث نمی برند، از یکدیگر ارث می برند».

طبق ماده ۸۶۳ قانون مدنی در مورد طبقات و درجات ارث، وراث طبقه بعدی زمانی ارث می برند که از وراث طبقه قبل احدی نباشد. بنابراین با توجه به طبقات و درجاتی که در قسمت فوق ذکر شد، اگر زنی فوت کند و فرزندی نداشته باشد، اولاً پدر و مادر و شوهر او وارث محسوب می شوند.

اگر افراد طبقه اول در دسترس نباشند یا قبل از زوجه فوت کرده باشند، نوبت به افراد طبقه دوم می رسد که ارث ببرند و تا طبقه سوم به همین ترتیب. نکته مهم در این زمینه این است که هیچ مانعی برای ارث بردن از زن بدون فرزند برای مردم وجود نداشته باشد.

مثلاً اگر زنی بی فرزند به دست شوهرش کشته شود، مرد به هیچ وجه از او ارث نمی برد، زیرا طبق ماده ۸۸۰ قانون مدنی، قتل یکی از موانع ارث محسوب می شود.

اگر زنی بمیرد و فرزندی نداشته باشد و تنها وارث او شوهرش باشد، مرد تمام ارث را می گیرد. ماده ۹۴۹ قانون مدنی در این باره می گوید: «اگر غیر از زوج وارث دیگری نباشد شوهر تمام ترکه زن متوفی خود را می گیرد».

نکته قابل توجه این است که در صورت بچه دار نشدن زن، کل ارث به مرد می رسد و در این بین فرزند مشترک یا فرزند همسر سابق زن فرقی نمی کند./باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا