فناوری

قانون سامانه جامع تجارت برای صنعت طلا قابل اجرا نیست / موازی کاری در سامانه‌های دولتی

به گزارش میهن تجارت، اجرای همزمان سامانه مودیان مالیاتی و سامانه تجارت از ابتدای آذرماه به اعتراضات گسترده صنعت طلا در شهرهای مختلف منجر شده است. در همین راستا نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر، اجرای نظام صنفی را عامل اصلی اعتراض صنف طلا می داند. او اجرای این سیستم را با شرایط فعلی غیرقابل اجرا می داند!

عجله دولت برای اجرای قانون نظام جامع تجارت

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه مسئولان باید ابهامات مربوط به اجرای سامانه جامع تجارت را رفع کنند، تصریح کرد: سامانه جامع تجارت صنعت طلا قابل اجرا نیست زیرا شرایط تولید و توزیع در صنعت طلا دارای فرآیند خاصی است، تشکیل کارگروه های تخصصی و برگزاری یک سری جلسات کارشناسی ضروری است.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات و جلساتی با مسئولان انجام شده اما تکمیل نشده است، گفت: اکنون بحث اجرای نظام مالیاتی و پایانه های فروشگاهی و همچنین سامانه جامع تجارت مطرح است و نظام مالیاتی این موضوع را مطرح نمی کند. شرایط خاصی دارد و اداره شفاف سازی و صورتحساب الکترونیکی است تا فعالانی که بدون مجوز فعالیت می کنند و پرونده مالیاتی ندارند، شناسایی شوند.

وی افزود: همکاران ما باید فاکتورهای الکترونیکی خود را در سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی ثبت کنند، این سامانه یک سری وظایف دارد و نیاز به آموزش و اطلاع رسانی دارد که به نظر می رسد کم بوده است.

بذرافشان در ادامه به سامانه جامع معاملات اشاره و بیان کرد: در حال حاضر مهمترین موضوع صنعت طلا و جواهر و اعتراض همکاران و اتحادیه همین سامانه جامع معاملات است که مربوط به حریم خصوصی است. قانونی که سال هاست اجرا نمی شود و دولت جدید برای اجرای آن عجله دارد».

صنعت طلا از یک سیستم معاملاتی جامع پیروی نمی کند

وی با تاکید بر اینکه شرایط سامانه در صنعت ما به گونه ای است که قابل اجرا نیست، خاطرنشان کرد: قانون نظام جامع معاملات صنعت طلا باید رویکرد خود را تغییر داده و اصلاح شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: سامانه جامع تجارت موضوع تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون قاچاق ارز و کالا است. در خصوص صنعت ما که فرآیند تولید و توزیع خاصی دارد، شرایط سیستم به گونه ای است که امکان اجرای قوانین آن وجود ندارد.

وی افزود: این سامانه دارای نقاط ضعف عمده ای است که همکاران ما آن را رعایت نمی کنند، موضوع ثبت سرمایه اولیه، امنیت سامانه و هویت اطلاعات مصرف کننده در این سامانه نیاز به اصلاح و اطلاع رسانی در سطح جامعه دارد که متاسفانه رفع شده است. است. الان ضعیفه

ناهماهنگی قوانین در نظام های مختلف حکومتی

بذرافشان در ادامه بیان کرد: در سامانه جامع معاملات گفته می شود مصرف کننده یا خریدار ملزم به ارائه کد ملی هستند اما در نظام مالیاتی می گویند الزامی نیست، ناهماهنگی و تعدد سامانه ها باعث سردرگمی شده است. و اعتراض بین همکاران و عموم مردم قبل از تصویب و اجرا باید فرهنگ سازی می شد و موازی کاری است.

اما آیا بالاخره با سازمان امور مالیاتی یا وزارت حریم خصوصی توافقی صورت گرفته است؟ بذرافشان در پاسخ به این سوال گفت: تاکنون به توافقی نرسیده ایم، در خصوص نظام مالیاتی و پایانه های فروشگاهی جلساتی داشتیم اما در کل موضوع توافقی صورت نگرفته است. اما قول همکاری داده اند. “

وی با تاکید بر اینکه اعتراض صنف طلا چندان پیچیده نیست و در خصوص مسائل نظام و شرایط صنعت طلا است، تصریح کرد: قرار بود از اول تیرماه نظام مالیاتی اجرا شود اما با توجه به اینکه مبانی آماده نبودند، به اول دسامبر موکول شد.” موضوع این سامانه قبل از اجرا نیاز به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی داشت. علاوه بر این موضوع، یک سری فضاهای سمی در فضای مجازی ایجاد شد و اطلاع رسانی غیرکارشناسی از مالیات اضافه جدید، شرایط نظام مالیاتی را برای مردم و صنعت طلا سخت کرد.

بذرافشان افزود: گفتند مشاغلی که در نیمه اول سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۸ میلیارد تومان فروش داشته اند موظف به ثبت اطلاعات در نظام مالیاتی هستند اما ۴۸ ساعت قبل از این موضوع بخشنامه ای صادر کردند که پزشکان و طلافروشان مشمول نمی شوند. به این موضوع بخش.”

رئیس اتحادیه طلا و جواهر افزود: علاوه بر آن موضوع قدیمی نظام صنفی که اتحادیه به آن اعتراض داشت اضافه شد و شرایط نامناسب و واکنش صنف طلا را به همراه داشت.

الزام خریدار به ثبت کد ملی خریدار در سامانه تجارت

بازفشان در خصوص سامانه جامع تجارت گفت: این سامانه دارای ثبت سرمایه است و خریدار ملزم به ارائه کد ملی است و علاوه بر آن همکاران ما می خواهند امنیت سامانه را نسبت به سرمایه ای که می گویند حفظ کنند. “

وی با تاکید بر اینکه شرایط صنعت طلا و جواهر متفاوت است، تاکید کرد: در حال حاضر اجرای سامانه جامع تجارت در رابطه با صنعت طلا به دلیل روند خاص چرخه تولید و توزیع طلا قابل اجرا نیست و علاوه بر آن ، تعدد سیستم ها باعث می شود وضعیت فعلی به وجود آمده است.»

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: همکاران ما می گویند که باید مدام درگیر این سامانه ها با شرایط مختلف باشیم، علاوه بر آن شرایط اجرای سامانه جامع تجارت در رابطه با صنعت طلای کشور نیز فراهم است. . الان آماده نیست

گزارش های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا