فناوری

قانون مصونیت مادام‌العمر لوکاشنکو؛ تثبیت استبداد در بلاروس

پایگاه خبری تحلیلی میهن تجارت (mihantejarat.com):

دویچه وله: الکساندر لوکاشنکو، دیکتاتور بلاروس، با امضای قانون جدیدی که به او مصونیت مادام العمر می دهد و در عین حال مشارکت مخالفان در سیاست را دشوارتر می کند، گام دیگری در جهت تحکیم حکومت استبدادی خود برداشت.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس و متحد اصلی روسیه در جنگ اوکراین، قانون جدیدی را امضا کرده است که به او مصونیت مادام العمر می دهد و در عین حال مشارکت سیاسی مخالفانش را دشوارتر می کند.

طبق قانون جدیدی که روز پنجشنبه سیزدهم به تصویب رسید دی ماه امضا شد، یک قدم به تحکیم قدرت مطلق و بلامنازع خود و تضمین مصونیت مادام العمر خود نزدیکتر شد.

بر اساس قانون جدید، اگر لوکاشنکو از سمت خود کناره‌گیری کند، او «نمی‌تواند برای اقداماتی که در رابطه با اعمال اختیارات ریاست‌جمهوری خود انجام داده است، پاسخگو باشد».

قانون جدید همچنین حمایت مادام العمر دولت از لوکاشنکو و خانواده اش را تضمین می کند. بر اساس این قانون، در صورت کناره گیری لوکاشنکو از قدرت، وی به عضویت مادام العمر در مجلس علیای پارلمان بلاروس خواهد رفت.

اگرچه ظاهراً قرار است این قانون شامل همه روسای جمهور سابق و اعضای خانواده آنها شود، اما در عمل فقط در مورد لوکاشنکو ۶۹ ساله اعمال می شود که نزدیک به ۳۰ سال است که در قدرت بلامنازع بلاروس بوده است. به نظر می رسد امضای قانون جدید برای تضمین جایگاه وی در کشور تجارت در سال ۲۰۲۵ باشد.

سیاستمداران اپوزیسیون که از بلاروس گریخته اند نمی توانند نامزد تجارت داخلی باشند

علاوه بر این، این قانون شرایط را برای نامزدهای ریاست جمهوری آینده به میزان قابل توجهی دشوارتر می کند. طبق آیین نامه جدید ، سیاستمداران مخالف که در سالهای اخیر از کشور فرار کرده اند ، نمی توانند دوباره وارد کشور شوند. طبق قانون جدید، تنها شهروندان بلاروسی که حداقل ۲۰ سال در این کشور زندگی کرده اند و هرگز اجازه اقامت در کشور دیگری را نداشته اند می توانند در میهن ترادات شرکت کنند.

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس در تبعید گفت که قانون جدید پاسخ لوکاشنکو به “ترس از آینده ای اجتناب ناپذیر” است.

تیخانوفسکایا در نمایشگاه قبلی بلاروس در تابستان ۲۰۲۰ حریف لوکاشنکو بود، اما نمایشگاه تجاری جنجالی و رویدادهای بعدی او را مجبور به ترک کشور و فرار به لیتوانی کرد.

اتحادیه اروپا نتایج ریاست جمهوری بلاروس در تابستان ۲۰۲۰ و ریاست جمهوری لوکاشنکو را به رسمیت نمی شناسد. در آن زمان اعتراضات گسترده مردم بلاروس به این نتایج با سرکوب شدید حکومت مواجه شد و بسیاری از مخالفان و چهره های اصلی اپوزیسیون این کشور به زندان افتادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا