فرهنگ و هنر

قاچاق «فسیل»؛ یک تهدید بزرگ برای سینمای ایران :: ایران تحلیل

تهیه کننده فیلم سینمایی «فسیل» همزمان با اکران اینترنتی این فیلم درباره قاچاق نسخه باکیفیت آن توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایران تحلیل، سید ابراهیم عامریانوی درباره استقبال مخاطبان گفت: اگرچه هنوز آمار رسمی از استقبال از اکران آنلاین فیلم در دست نیست. فسیلی ارائه نشده اما طبق گزارش ها با استقبال خوبی مواجه هستیم. با توجه به شرایط فیلم در اکران عمومی، قطعا شاهد اتفاق خاصی در اکران آنلاین آن خواهیم بود، حتی در دو روز اول شاهد این استقبال ویژه بودیم و اتفاق متفاوتی نسبت به سایر فیلم های اکران آنلاین برای این فیلم افتاده است. است.

تهیه کننده فیلم فسیل که پس از گذشت حدود یک سال از اکران عمومی و با فروش ۳۲۵ میلیارد تومانی به دومین فیلم پرمخاطب سینمای پس از انقلاب تبدیل شده است همزمان با اکران اینترنتی این فیلم درباره اکران نسخه قاچاق فیلم و تاثیر آن در پیشبرد زمان اکران آنلاین فسیلی وی همچنین توضیح داد: برنامه ما برای اکران اینترنتی این فیلم عید نوروز ۱۴۰۳ بود که متاسفانه نسخه باکیفیتی از این فیلم به صورت غیر رسمی منتشر شد. همچنان از طریق پلیس فتا پیگیر مسئولین این نسخه هستیم. هنوز نمی دانیم دقیقا چه اتفاقی افتاده که باعث قاچاق این فیلم شده است، اما به دلیل این اتفاق مجبور شدیم فیلم را به سرعت آنلاین کنیم. با توجه به تعهد ما به پلتفرم، این فیلم در کمتر از ۲۴ ساعت به صورت آنلاین منتشر شد.

قاچاق فسیل هیچ ارتباطی با آزادی عمان نداشت

امیریان درباره برخی گمانه زنی ها مبنی بر اینکه لو رفتن نسخه باکیفیت این فیلم مربوط به اکران بین المللی آن در کشورهایی مانند عمان است، گفت: این فقط یک حدس است و فکر می کنم از سوی همان دوستانی مطرح شده است که ممکن است انتقاد کرده باشند. فیلم ما بدون دیدن آن! چطور است که من به عنوان تهیه کننده فیلم هیچ اطلاعی از روند قاچاق ندارم اما این دوستان اینگونه در مورد آن گمانه زنی می کنند؟ همه اینها حرف و حدیث است. قطعا اینگونه نیست. تمام نسخه هایی که برای اکران خارج از کشور فرستاده ایم علامت گذاری شده اند و کمترین نکته این است که فیلم زیرنویس عربی برای اکران در عمان دارد! در حالی که نسخه قاچاق زیرنویس ندارد.

اگر آنچه حدس می زنیم ثابت شود، باید گفت که همه سینما در خطر است. برخی از سرورهای مربوط به اکران در سینماهای ایران باید تغییر کنند وگرنه قطعا دیگر فیلمی در سینماهای ایران اکران نخواهم کرد.

وی افزود: نسخه منتشر شده فیلم ما دقیقا همان نسخه ای است که در سینماهای داخل کشور در حال اکران است و حتی تبلیغات اولیه نیز در آن گنجانده شده است. این نسخه فقط برای سینماها موجود است و حتی آزمایشگاه ما نسخه بدون تبلیغات فیلم را دارد! دیسی پی بود و بدون KdiUm قابل استفاده نبود.

عامریان تاکید کرد: پیگیر علت این حادثه هستیم و حدس می زنیم اما امیدواریم اشتباه کرده باشیم. اگر آنچه حدس می زنیم برای ما ثابت شود، باید گفت که همه سینما در خطر است. این اتفاق بسیار بدی برای همه سینمای ایران است که ممکن است به تعطیلی کامل روند اکران منجر شود. برخی از سرورهای مربوط به اکران در سینماهای ایران باید تعویض شوند وگرنه قطعا دیگر فیلمی را در سینماهای ایران اکران نخواهم کرد.

تهيه كننده “فسیلی” وی درباره نقش احتمالی رقبای این فیلم در چرخه اکران فیلم در بحث قاچاق آن نیز گفت: ممکن است این موضوع عمدی باشد و حتی رقبای آن را درگیر کند اما مهمتر این است که چگونه این اتفاق افتاده و فیلم از کجا درز پیدا کرده است. بود. است؟ من تهیه کننده ای هستم که در موقعیت هایی مانند دادن نسخه ای از فیلم به دیگران دقت می کنم و هرگز این کار را نمی کنم. همه دوستان صمیمی من حتی کارگردان این فیلم نسخه ای از آن نداشتند. حتی من یک کپی از فیلم در خانه یا دفتر شخصی ام نداشتم. به همین دلیل از خودم و اطرافیانم کاملا مطمئن هستم و در مورد لوکیشن فیلم لو رفته حدس می زنم.

«فسیل» از اتاق فرمان سینما قاچاق شد

وی افزود: موضوع ما این نیست که چه کسانی فیلم را منتشر کرده اند، حتی اگر رقیب ما باشند، مسئله ما این است که نسخه باکیفیت آن چگونه در اختیار آن افراد قرار گرفته است؟ به خصوص که نسخه منتشر شده حتی یک پرده هم نیست. فیلم کاملاً از روی منبع کپی شده است، قطعاً این اتفاق در یک سینما و توسط یک فیلمبردار رخ داده است. “فسیلی توسط تماشاگران در حال فیلمبرداری از روی اکران کپی نشده، بلکه از اتاق فرمان سینما قاچاق شده است! اگر این موضوع صحت داشته باشد و پیگیری نشود، خطر بزرگ سینمای ایران را تهدید می کند.

عامریان ادامه داد: از آنجایی که این نسخه از کیفیت بالایی برخوردار است، به راحتی در فضای مجازی در دسترس همگان قرار گرفته و حتی شبکه های ماهواره ای نیز می توانند آن را پخش کنند. یعنی اینطور نیست که به دلیل کیفیت پایینش کسی نتواند از آن سوء استفاده کند. یعنی دیگر فیلم های ما در سینماها امن نیست و این خطر بزرگی برای سینمای ایران است.

نگذاشتند رکورد «عقاب ها» را بشکنیم.

تهيه كننده “فسیلی” وی درباره تاثیر لو رفتن نسخه قاچاق این فیلم بر فروش آن در سینماها نیز گفت: تلاش ما این بود که از نظر تعداد تماشاگر برای فیلم رکورد بزنیم. “عقاب ها” بیایید بکوبیم البته منظورمان فیلم خاصی نیست، اما رقابت همیشه شیرین است و دوست داشتیم فیلممان عنوان پرمخاطب ترین فیلم بعد از انقلاب را به خود اختصاص دهد. فیلم “عقاب ها” بیش از ۴۰ سال است که این رکورد را در اختیار دارد و برای عواملش باعث افتخار است. این رکوردی است که اگر بگیریم، روزی که فیلم دیگری بیاید و آن را از ما بگیرد، خوشحال می شویم.

وی افزود: چند قدمی تا شکستن این رکورد فاصله داشتیم اما متاسفانه نگذاشتند به آن برسیم. چه عمدی و چه غیرعمدی این اتفاق باعث شد که این رکورد را نگیریم.

عامریان درباره فیلم های آماده اکران خود نیز توضیح داد: همین الان «تگزاس۳» برای هدایت مسعود اطیابی من آن را آماده کرده ام و “هفتاد و سی” کارگردانی شده توسط بهرام افشاری با وجود صدور مجوز اکران، مسئولان ارشاد تصمیم گرفتند که نوروز در جشنواره و اکران نباشد که ما هم پذیرفتیم. غیر از این دو فیلم “مرد عینکی” همچنین کارگردانی شده است کریم امینی تکمیل شده و در شرف اکران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا