ترندهای روز

قدرت درک زبان؛ سگ‌ها از کلمات ما چه می‌فهمند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

دانشمندان مدت‌هاست در تلاش بوده‌اند بفهمند که آیا سگ‌ها واقعاً معنای کلماتی که ما استفاده می‌کنیم را می‌فهمند یا فقط به لحن و نشانه‌های محیطی توجه می‌کنند. تاکنون علم نتوانسته پاسخ قطعی به این سوال بدهد.

اما مطالعه جدیدی که روز جمعه در مجله Current Biology منتشر شد، نشان می‌دهد که شنیدن نام اسباب‌بازی‌های مورد علاقه آنها، بخش‌هایی از مغز سگ را فعال می‌کند که با خاطرات آن اسباب‌بازی‌ها مرتبط است.

لیلا ماجاری، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه Ötvös Lorand مجارستان، برای توضیح انگیزه این تحقیق به خبرگزاری فرانسه گفت: «این خیلی واضح نیست که سگ ها معنی «توپ» را بفهمند.

به جز چند استثنای معروف، سگ ها در آزمایش های آزمایشگاهی که از آنها می خواهند پس از شنیدن نام اشیا به دنبال آنها بروند، عملکرد خوبی نداشته اند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که چیزی که سگ ها را کنجکاو می کند بیشتر نحوه و زمان صحبت ما است تا کلماتی که استفاده می کنیم.

برای فریاد زدن “برو چوب را بیاور!” و سگی که با موفقیت آن را به ارمغان می آورد به طور قطعی ثابت نمی کند که آنها معنای کلمه “چوب” را درک می کنند.

حتی دانشمندانی که موافق هستند که سگ ها به آنچه ما می گوییم توجه می کنند، می گویند که آنها به اصوات خاصی با رفتاری آموخته شده پاسخ می دهند نه اینکه واقعاً معنی کلمات را بفهمند (که یک ویژگی منحصر به فرد انسانی است).

در مقاله جدید، ماجاری و همکارانش از یک روش تصویربرداری غیرتهاجمی مغز بر روی ۱۸ سگ که به آزمایشگاه آنها در بوداپست آورده شده بودند، استفاده کردند.

این آزمایش شامل اتصال الکترودهایی به سر سگ ها برای نظارت بر فعالیت مغز آنها بود. صاحبان سگ از کلمات مربوط به اسباب‌بازی‌هایی استفاده می‌کردند که سگ‌ها با آن‌ها آشنایی بیشتری داشتند (مثلاً «Kun-kun، نگاه کن، توپ!») و سپس یا همان اسباب‌بازی یا یک اسباب‌بازی نامرتبط را به آنها نشان دادند.

پس از تجزیه و تحلیل ضبط شده، تیم الگوهای مغزی متفاوتی را در زمانی که سگ‌ها اسباب‌بازی‌های همسان و غیر همسان نشان می‌دادند، پیدا کردند.

این روش آزمایشگاهی برای دهه‌ها بر روی انسان‌ها از جمله نوزادان استفاده شده است و به عنوان مدرکی برای «پردازش معنایی» یا درک معنا پذیرفته شده است.

همچنین مزیت این آزمایش این بود که سگ ها برای اثبات دانش خود نیازی به آوردن چیزی نداشتند.

ماریانا بوروس، یکی از نویسندگان مقاله، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما این اثر را در ۱۴ سگ از ۱۸ سگ یافتیم که نشان می‌دهد تأثیری که در سطح گروه می‌بینیم تنها توسط چند سگ استثنایی هدایت نمی‌شود.»

هالی روت-گاتریج، رفتارشناس سگ در دانشگاه لینکلن بریتانیا که در این تحقیق شرکت نداشت، به خبرگزاری فرانسه گفت که توانایی آوردن اسباب‌بازی‌های خاص به نام قبلاً یک ویژگی خاص محسوب می‌شد.

او به دو سگ معروف «پرورش‌دهنده کولی» اشاره کرد: تعقیب‌کننده، که بیشترین حافظه ثبت‌شده را در بین حیوانات دیگر داشت و ریکو، که اولین سگی بود که در آزمایش‌ها اسباب‌بازی‌ها را با نام بازیابی کرد.

اما روت گاتریج گفت که مطالعه جدید «نشان می‌دهد که حتی اگر سگ‌ها آن را از نظر رفتاری نشان ندهند، باز هم طیف وسیعی از نام‌های اشیاء را بر اساس پاسخ مغز یاد می‌گیرند» و افزود که این یافته «یک ضربه دیگر به این تمایز است و ویژگی های خاص انسان

فدریکو روسانو، دانشمند علوم شناختی در دانشگاه سن دیگو در ایالات متحده، گفت: این مقاله “شواهد بیشتری ارائه می دهد که سگ ها ممکن است معنای آنچه ما می گوییم را خیلی بهتر از آنچه فکر می کنیم درک کنند.”

اما همه کارشناسان نظر مثبتی نداشتند. کلاو وین، رفتارشناس سگ در دانشگاه ایالتی آریزونا، به خبرگزاری فرانسه گفت که نسبت به این یافته ها تردید دارد.

او می‌گوید: «من فکر می‌کنم مشکل این مقاله زمانی است که سعی می‌کند این ادعای بزرگ را مطرح کند که آنها چیزی به نام «درک معنایی» را در سگ‌ها نشان داده‌اند. با این حال، او طراحی خلاقانه این آزمایش را به عنوان روشی جدید برای بررسی کامل “واژگان کاربردی” سگ ها ستود.

به عنوان مثال، آقای وین می گوید که باید کلمه “گرد” را جلوی سگش بنویسد تا حیوان خانگی اش را برای بیرون رفتن هیجان زده کند. اما او مجبور نیست در مقابل همسرش این کار را انجام دهد، زیرا او معنای کلمه را فراتر از یک ارتباط ساده می فهمد.

“آیا پاولوف از این نتایج شگفت زده می شد؟” وین با اشاره به ایوان پاولوف، دانشمند مشهور روسی که ثابت کرد سگ ها را می توان با صدای زنگی که علامت غذا خوردن است، شرطی کرد، پرسید. او گفت: «من اینطور فکر نمی کنم.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا