ترندهای روز

قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی ۱۳ هزار ساله در ترکیه کشف شد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

باستان شناسان می گویند که حکاکی هایی که بر روی یک ستون سنگی بزرگ در “گوبکلی تپه” در جنوب ترکیه یافت شده است، احتمالاً قدیمی ترین تقویم خورشیدی و قمری جهان را نشان می دهد.

این ستون شامل ۳۶۵ نماد V شکل است و محققان دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند معتقدند که هر نماد نشان دهنده یک روز است و کل تقویم از “۱۲ ماه قمری به اضافه ۱۱ روز اضافی” تشکیل شده است.

علاوه بر این نمادها، محققان حکاکی از یک “جانور پرنده شکل” با شکل “V” در اطراف گردن آن را تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که این سنگ نگاره می تواند “انقلاب تابستانی در آن زمان” را به صورت نجومی نشان دهد.

کتیبه‌هایی که احتمالاً در حدود ۱۰۸۵۰ سال قبل از میلاد در صخره‌ها حک شده‌اند، گمان می‌رود که راهی برای ثبت برخورد یک دنباله‌دار با زمین باشد که حدود ۱۳۰۰۰ سال پیش اتفاق افتاد.

برخورد این جرم آسمانی با زمین باعث ایجاد عصر یخی ۱۲۰۰ ساله شد و بخش قابل توجهی از حیوانات بزرگ منقرض شدند.

دانشمندان این رویداد را نقطه عطفی در تاریخ بشر می دانند و می گویند برخورد دنباله دار بر زمین باعث شد تا بشر از سبک زندگی شکارچی-گردآورنده به کشاورزی و اسکان دائمی روی آورد.

به گفته باستان شناسان، نگاره های تازه کشف شده نشان می دهد که ساکنان این منطقه می توانستند مشاهدات خود از خورشید، ماه و صورت های فلکی را در قالب یک تقویم خورشیدی ثبت کنند.

محققان بر این باورند که برخورد این دنباله دار با زمین که ممکن است باعث عصر یخبندان شده باشد، برای ایجاد تغییر فرهنگی در گوبکلتپه کافی بوده و حتی ممکن است به شکل گیری «فرقه یا مذهب جدید» منجر شده باشد.

مارتین سویتمن، محقق دانشگاه ادینبورگ و نویسنده این مطالعه، می گوید: “به نظر می رسد ساکنان گوبکلی تپه ناظران مشتاقی بوده اند که به آسمان توجه کرده اند.” با برخورد دنباله دار.”

وی افزود: این اتفاق ممکن است با آغاز دینی جدید و با ایجاد انگیزه در توسعه کشاورزی برای مقابله با اقلیم سرد باعث پیدایش تمدنی جدید شده باشد، احتمالاً تلاش آنها برای ثبت آنچه دیده اند، اولین گام در راه است. توسعه نوشتن در هزاره های بعدی.

گوبکلی تپه، قدیمی ترین بنای شناخته شده برای بشر، در استان شانلی اورفا ترکیه در نزدیکی مرز سوریه قرار دارد و قدمت آن به ۹۶۰۰ تا ۸۲۰۰ قبل از میلاد می رسد.

در این مکان خرسنگ هایی شامل ۲۰۰ ستون سنگی به ارتفاع تقریبی شش متر وجود دارد که مربوط به مراحل اولیه دوره نوسنگی قبل از سفال بوده و گمان می رود عبادتگاه بوده است.

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی «Time and Mind» منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا