ترندهای روز

قدیمی‌ترین نمونه رژ لب در پنج هزار سال پیش در ایران پیدا شد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

تحقیقات جدید نشان می دهد که قدیمی ترین رژ لب شناخته شده جهان تا ۵ هزار سال پیش در جنوب ایران کنونی استفاده می شده است. سنگی حاوی ماده آرایشی در گورستانی هزاره سوم قبل از میلاد در نزدیکی جاده هلیل در استان کرمان در جنوب شرقی ایران کشف شد.

رنگ قرمز تیره استفاده شده برای لب ها در سنگی که در سال ۲۰۰۱ در یک گورستان باستانی یافت شد، اما شناسایی آن تا امروز طول کشید.

گروه بین المللی محققان می گویند برخلاف رژلب های امروزی، احتمالاً از این ماده با قلم مو استفاده می شد.

به گفته آنها، این کشف نور جدیدی را بر “مفهوم رایج جذابیت زنانه” در عصر برنز که به سرعت در حال تغییر است می اندازد.

ماسیمو ویداله، استاد باستان‌شناسی در دانشگاه پادوآ، ایتالیا و یکی از محققانی که این موضوع را بررسی کرده است، به بی‌بی‌سی نیوز گفت که معتقد است این رژ لب توسط زنان «جوامع ممتاز پنج هزار سال پیش» استفاده می‌شده است.

این یکی از آثار متعددی بود که پس از سیل پدیدار شد و به دست غارتگران در برابر مقامات ایرانی افتاد.

مطالعات آن را به تمدن «قدرتمند» مرشیان عصر برنز مرتبط می‌دانند که در آن زمان در بخش‌هایی از بین‌النهرین شکوفا شده بود.

پروفسور ویدال به بی بی سی گفت: ما شگفت زده شدیم زیرا این ماده با مواد خاکستری فشرده ای که قبلا در سایر جنس ها پیدا کرده بودیم بسیار متفاوت بود.

هنگامی که یک کاوشگر را در دهانه قرار دادیم، یک پودر شل و یکنواخت، به رنگ خاکستری مایل به ارغوانی تیره، بیرون ریخت.

هنگامی که تیم تحقیقاتی پودر خشک شده را تجزیه و تحلیل کردند، دریافتند که حاوی هماتیت (نوعی سنگ آهک) است که “رنگ قرمز تیره ای به مخمر می دهد.”

پروفسور ویدال گفت: “این ترکیب با سایر مواد از جمله روغن های گیاهی و موم ها دقیقاً همان چیزی است که از یک رژ لب مدرن انتظار دارید.”

از عصر مفرغ، جامعه آن منطقه بسیار تغییر کرده است و حکومت دینی ایران نگاه ناخوشایندی به این گونه تزئینات آرایشی دارد.

اما، همانطور که محققان می گویند، آرایش توسط نخبگان نوظهور عصر به عنوان بخشی از “نمایش تجمل و موقعیت برتر” استفاده می شد.

محققان همچنین نیاز به دیده شدن را به عنوان بخشی از “فشار اجتماعی که زنان در زمان تغییرات سریع اجتماعی در معرض آن قرار داشتند” در نظر گرفتند.

پروفسور ویدیل از هرگونه ادعای قطعی در مورد کشف قدیمی ترین رژ لب دنیا محتاط است زیرا همیشه این احتمال وجود داشت که نمونه قبلی پیدا شود.

با این حال، او گفت: اجازه بدهید بگویم که کشف رژ لب ما کاملاً یک نمونه اولیه است و من دوست دارم زنان ایرانی باستان را ستاره‌های جوامع ممتاز پنج هزار سال پیش تصور کنم، اما تحقیقات آینده چیزهای بیشتری را نشان خواهد داد.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا