اخبار اقتصاد ایران

قرارنیست ارز۲۸۵۰۰ تومانی حذف شود/ از حذف ارز ۴۲۰۰ درس گرفتیم! :: افق میهن

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه از سیاست شکوار برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی درس گرفته ایم، گفت: قرار نیست ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان حذف شود.

به گزارش افق میهن، محمد قاسمی در خصوص افزایش تورم با افزایش نرخ توافقی ارز گفت: خط قرمز بودجه این بود که به معیشت مردم لطمه ای وارد نشود. از سیاست حذف ۴۲۰۰ تومانی شوکوار درس گرفتیم. در همان زمان جلسات متعددی برگزار شد و من به عنوان کارشناس گفتم که این کار به یکباره انجام نشود. در نتیجه قرار نیست ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان حذف شود. در طول سال و با توجه به نرخ رشد نقدینگی و سایر متغیرها، تعدیل هایی بر روی آن انجام خواهد شد.

وی افزود: در خصوص تعدیل نرخ ارز کالاهای غیر ضروری در گمرک تلاش بر این است که نرخ محاسبه ارزش به تدریج به قیمت بازار نزدیک شود. معادل این اتفاق این است که نیاز دولت یا کسری بودجه دولت به دلیل افزایش واردات کاهش یابد. در نتیجه زمانی که این دو عامل در تعامل هستند، انتظار داریم تورم کاهش یابد.

قاسمی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در خصوص نرخ ارز در حوزه صادرات و واردات یک روال وجود دارد. مانند مبنای ارزش کالاهای صادراتی و وارداتی. اگر منفعلانه اجازه دهیم نرخ ها به همین منوال ادامه پیدا کند، کسری تراز تجاری به گونه ای پیش می رود که دوباره جهش ارزی خواهیم داشت.

تلاش دولت این است که سیاستی فعال داشته باشد و در مواردی که به معیشت مردم مربوط نمی شود، بتوان نرخ واحدی برای تشویق صادرات و کنترل واردات نیز داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا