ترندهای روز

قرص جدید سرطان ریه در آزمایش‌های بالینی عملکرد قابل‌توجهی از خود نشان داد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

سرطان ریه در صدر فهرست مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان قرار دارد. نتایج آزمایش یک قرص جدید سرطان ریه بر روی افرادی که از شایع ترین نوع این سرطان رنج می برند نشان می دهد که ۶۰ درصد از آنها با گذشت ۵ سال از مصرف دارو هنوز زنده هستند و بیماری در آنها پیشرفت نکرده است.

پروتئین لنفوم کیناز آناپلاستیک (ALK) رشد سلول ها را در بدن تنظیم می کند. این سلول توسط ژن ALK در بدن تولید می شود. برخی از انواع سرطان، مانند سرطان سلول غیر کوچک ریه (NSCLC)، این ژن را دستکاری کرده و باعث رشد و گسترش سرطان می شود.

سرطان ریه سلول غیر کوچک یکی از شایع ترین انواع سرطان ریه است و ۸۰ تا ۸۵ درصد از سرطان های ریه را تشکیل می دهد. ۳ تا ۵ درصد از سرطان های NSCLC دارای تومورهای ALK مثبت هستند که نوع تهاجمی تری از سرطان ریه است و در افراد جوان بدون سابقه مصرف دخانیات یا با سابقه مصرف سبک سیگار دیده می شود.

Lorlatinib یک داروی جدید سرکوبگر ALK نسل سوم است که اولین خط درمان برای بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول غیر کوچک ALK مثبت است. یک کارآزمایی بالینی جدید توسط محققان مرکز سرطان پیتر مک کالوم در ملبورن استرالیا، تاثیر طولانی مدت این دارو را بر پیشرفت سرطان بررسی کرده است.

نتایج بسیار خوب یا به قول دانشمندان “بی سابقه” بوده است. آنها نتایج مطالعه خود را در مجله Clinical Oncology منتشر کرده اند.

نتایج قرص جدید سرطان ریه

در مرحله سوم کارآزمایی، ۲۹۶ بیمار مبتلا به NSCLC ALK مثبت درمان نشده و پیشرفته به طور تصادفی برای دریافت Lorlatinib یا Crizotinib تقسیم شدند. کریزوتینیب یک مهارکننده ALK نسل اول است که با نام تجاری Xalkori به فروش می رسد. لورلاتینیب قرصی است که یک بار در روز مصرف می شود، در حالی که کریزوتینیب باید دو بار در روز مصرف شود.

هدف اولیه آزمایش بقای بیمار و توقف پیشرفت سرطان بود. هدف ثانویه اصلی بقا و درمان کامل سرطان بود. هدف ثانویه دیگر جلوگیری از گسترش (یا متاستاز) سرطان در مغز بود.

پنج سال پس از درمان، ۶۰ درصد از بیماران Lorlatinib بدون علائم پیشرفت سرطان زنده بودند. این عدد برای بیمارانی که از کریزوتینیب استفاده می کردند هشت درصد بود. همچنین در مقایسه با کریزوتینیب، Lorlatinib خطر ابتلا به سرطان یا مرگ را تا ۸۱ درصد و خطر متاستاز سرطان در مغز را تا ۹۴ درصد کاهش داد.

این کارآزمایی در ادامه یک آزمایش سه ساله بود که نتایج مشابهی داشت.

نتایج هر دو کارآزمایی نشان داد که Lorlatinib باعث افزایش لیپیدهای خون (کلسترول و تری گلیسیرید) و افزایش خطر حوادث شدید در بیمار شد. اما این خطر را می توان با کاهش دوز دارو، بدون تأثیر منفی بر اثربخشی آن، کنترل کرد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا