فرهنگ و هنر

قسمت آخر زخم کاری رسید / فصل چهارم در راه است؟ :: افق میهن

راز محبوبیت و موفقیت دیگرزخم کاری» مهدویان وارد عرصه داستانی جدیدی شدند. با اتفاقات و شخصیت هایی که پیش از این در عرصه سریال سازی و حتی سینما نمایش داده نشده بود. «زخم کاری از این نظر شبیه هیچ فیلم و سریال دیگری نیست و رمز موفقیت و محبوبیتش همین است.

به گزارش افق میهن، سرانجام پس از چندین هفته فراز و نشیب و جنجال، فصل سوم سریال «زخم کاری” به قسمت پایانی هم رسید. سریالی که می توان از آن به عنوان یکی از بهترین و به گفته برخی بهترین آثار شبکه نمایش خانگی در سه چهار سال اخیر نام برد. اثری تکان دهنده و پرتنش درباره لایه های پنهان روابط و روابط اقتصادی که با بیان داستان مردان و زنانی که در راه بالا رفتن از پله های قدرت پشت نمی کنند، خیلی زود خود را به عنوان یکی از پرمخاطب ترین سریال های تاریخ شبکه نمایش خانگی معرفی کرد و تعجب آور است که در حتی در ضعیف ترین دوره های روایت، مسیر پرفراز و نشیبی که او بعدها طی کرد از این مکان دور نمانده و همیشه به نحوی در اطراف قله سرگردان بوده است.
اما آنزخم کاری» چرا و چگونه به چنین مقام و مقامی دست یافت; این به چند عامل بستگی دارد …
«زخم کاری«به خصوص فصل اول و با کمی اغماض: سری سوم – از همان ابتدا از استانداردهای روایت و ظرفیت های داستانی بیشتری نسبت به بسیاری دیگر از سریال های ایرانی – اعم از تلویزیون و شبکه نمایش خانگی – بهره می برد. استانداردهایی که مخاطبان طرفدار پاکستان از همان ابتدا برای “زخم کاریآنها آن را طوری ترتیب دادند که حتی فرود نسبی فصل دوم سریال هم نتوانست مخاطب را از سریال دور کند وزخم کاریحتي در اين ضعيف‌ترين فصل، به مراتب از بسياري از سريال‌هاي شبكه نمايش خانگي پرمخاطب‌تر و مرهون منبع اقتباس «زخم كاري: رمان بيست» بود. زخم کاری نوشته محمود حسینی زاد; از نظر تنوع و عمق شخصیت های داستانی، خط داستانی قدرتمند و تنوع و تعدد وقایع داستانی – به گونه ای که در هر فصل مخاطب را با یک یا دو اتفاق تأثیرگذار روبرو می کند -زخم کاری” باعث شد یک سر و گردن بالاتر از سریال های دیگر به نظر برسد!

اما جالب تر، منابع ثانویه اقتباس سریال بود. “زخم کاریکه علاوه بر رمان «بیست زخم کاری»، تعدادی از اتفاقات دیگر به ویژه شخصیت سرنوشت ساز سمیرا با بازی رعنا آزادی ور نیز از نمایشنامه «مکبث» اثر ویلیام شکسپیر اقتباس شده است. او این رویکرد را در فصل های دیگر هم ادامه داده بود و مثلاً فضا و حال و هوای فصل دوم سریال و شخصیت میثم پسر مالیک را از نمایشنامه «هملت» شکسپیر اقتباس کرده بود. رویکردی که نه تنها غنای روایت را به گونه‌ای برجسته می‌کرد و خلأ عناصر دراماتیک را در غیاب منبع اقتباسی مانند «بیست» به چشم می‌آورد. زخم کاریدر فصول بعد به سریال کیفیتی فراتر از سایر رقبا داد و همین باعث شد که «زخم کاری» در هر سه فصلی که منتشر شد، حتی یک لحظه از رقبای خود عقب نماند و عنوانی را به خود اختصاص نداد. یکی از موفق ترین سریال های تلویزیونی به سریال دیگری.

این نوع رویکرد به اقتباس را می توان حاصل هوشمندی محمدحسین مهدویان دانست که پیش از این سریال نیز با آثاری چون «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز»، «درخت گردو» در سینما حضور داشت. ، “لاتاری” و حتی “سیشلیک”. او نشان داده که ترسی از پیمودن مسیرهای نرفته و ورود به مناطق آزمایش نشده ندارد. اما این فیلمساز در عرصه سریال سازی که بسیار با تجربه تر از سینماست، قدم برداشت و حداقل زمانی که در کارنامه سینمایی خود با نوعی انحطاط و انحطاط مواجه شد، با پیمودن این مسیر دوباره قیام کرد و مهدویان دیگر را به نمایش گذاشت. که نه تنها چیزی از مهدویان، فیلمساز ارگانیک سوژه های جنجالی کم ندارد، بلکه حتی از نظر کیفیت سینمایی هم می تواند جلوتر و فراتر از آن مهدویان باشد!
راز محبوبیت و موفقیت دیگرزخم کاری» مهدویان وارد عرصه داستانی جدیدی شدند. با اتفاقات و شخصیت هایی که پیش از این در عرصه سریال سازی و حتی سینما نمایش داده نشده بود. «زخم کاری از این نظر شبیه هیچ فیلم و سریال دیگری نیست و رمز موفقیت و محبوبیتش همین است. این را بگویم در شرایطی که در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی، بخش بزرگی از داستان‌های احساسی است. و روابط عاشقانه، مثلث ها و مربع های عاشقانه، ازدواج، طلاق و مسائلی از این دست دور می زند و از معدود سریال هایی که در مورد این داستان ها نیستند، برای الگوبرداری از شخصیت ها استفاده می شود و روابطی را روایت می کنند که گویی از سیاره ای دیگر به زمین ما فرود آمده اند “زخم کاری«با داستان‌هایی که از روابط پنهان قدرت و ثروت روایت می‌کند، نه خودش و تمامیتش، نه فضا و داستان‌هایش و نه شخصیت‌هایش شبیه به سریال‌های دیگر نیست و این باعث می‌شود این سریال در نگاه به یک اثر جدید و ارزشمند تبدیل شود. از مخاطبان
بسیاری در رابطه با زخم کاری از جواد عزتی و نوع بازی و حضور او در نقش به ظاهر متناقض ملک – باهوش، بی رحم و جذاب – یاد می کنند و به هر دلیلی از او تمجید می کنند. اما اشتباه نیست اگر از این لایه سطحی فاصله بگیریم و به بازیگر دیگری اشاره کنیم که در “زخم کاری» جلوه های جدیدی از حضور، قدرت و عمق حضور را به نمایش گذاشته است – و از این منظر یکی از دلایل اصلی قوت و قوت داستان سریال بوده است. بله؛ می گویم رعنا آزادی ور – که «زخم کاری نشان داد که چه گوهری می تواند باشد و اگر کارگردان از ریسک کردن نترسد، چه ابعاد عجیبی از یک شخصیت دست نیافتنی می توان به نمایش گذاشت.

البته بازی های خوب این سریال به رعنا آزادی ور و جواد عزتی محدود نمی شود و علاوه بر این دو – و شاید کمی بهتر از این دو – می توان الناز ملک را هم مثال زد – در نقشی که به نظر می رسد از نظر سنی کمی با او فاصله دارد. ، خونسردی، آرامش، ظلم و البته ظرافت و شکنندگی زنانه را در لحظه از خود نشان داد و در این نقش – که از اولین کارهایش بود – شخصیت قدرتمندی را ترسیم کرد که همیشه یکی از قله های کارنامه او محسوب می شود.

به هر حال؛ فصل سوم زخم کاری به پایان رسید و همانطور که شنیده می شود فصل چهارم نیز منتشر خواهد شد. خبری که در کنار امیدواری طرفداران سریال، نوعی تردید و تشویش را نیز در خود جای داده است – آیا ادامه سریالی که منبع اقتباسی آن در همان ابتدا و دو فصل آینده به پایان رسید، فقط و فقط به دلیل ظرفیت بزرگ شخصیت اصلی داستان منبع اقتباس خوب است یا نه؟ و آیا این نمی تواند کم کم محبوبیت و جذابیت سریال را از بین ببرد؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا