اخبار اقتصاد ایران

قطعی برق به زمستان‌ها هم می‌کشد | توانیر حتی توان مدیریت خاموشی را هم ندارد

استاد برق دانشگاه شریف درباره افزایش تقاضا و کاهش تولید برق گفت: امسال و سال گذشته بیش از ۵ درصد افزایش مصرف داشتیم. برای امسال تا ۸ درصد اعلام شد. تقاضا هر سال ۷ درصد افزایش می یابد. از طرفی میزان تولید ما به دلیل قدیمی بودن تجهیزات ۵ درصد کاهش می یابد.

افق میهن به نقل از انتخاب، کمبود برق این روزها صدای همه را از صنایع گرفته تا خانه را بلند کرده است. دولت مرحوم رئیسی مدعی حل مشکل کمبود برق بود اما خاموشی چیز دیگری می گوید. وضعیت به جایی رسیده است که بخش داخلی هر روز ۲ ساعت قطع برق را تجربه می کند.

هاشم اورعی استاد برق دانشگاه شریف درباره افزایش تقاضا و کاهش تولید برق گفت: امسال و سال گذشته بیش از ۵ درصد افزایش مصرف داشتیم. برای امسال تا ۸ درصد اعلام شد. تقاضا هر سال ۷ درصد افزایش می یابد. از طرفی میزان تولید ما به دلیل قدیمی بودن تجهیزات ۵ درصد کاهش می یابد. با گرم شدن هوا، تولید برق کاهش می یابد. این دو عامل دست به دست هم داده و باعث شده از یک طرف تولید را ثابت نگه نداشته باشیم و تقاضا رو به افزایش باشد. البته این آمار بستگی به این دارد که چند نیروگاه جدید در این مسیر بیاوریم.

وی در ادامه در خصوص کمبود برق در صنایع و شهرها در سال ۱۴۰۳ اظهار داشت: مشکل اصلی کمبود برق صنایع است. چرا مردم تا سال گذشته کمبود برق را احساس نمی کردند؟ چرا که وزارت نیرو تقریبا تمام کسری برق در تابستان را به گردن صنایع انداخت. امسال با بدتر شدن وضعیت، نه تنها صنایع تعطیل شدند، بلکه بخش خانگی نیز تعطیل شد. وقتی همه خاموشی ها را بر دوش صنعت می گذارند، اقتصاد کشور هم با مشکل مواجه می شود. در چند روز اخیر پیام های زیادی از خراسان رضوی، تهران و اصفهان مبنی بر اینکه صنایع هر روز بدون برنامه درگیر قطعی برق هستند، منتشر شد.

وی در خصوص تلفات ناشی از کمبود برق گفت: همیشه می گفتم اسم این کار مدیریت مصرف نیست، مدیریت خاموشی است. به جرات می توانم بگویم که توانیر حتی توانایی مدیریت خاموشی ها را ندارد. صنایع و شهرها چگونه می توانند با این وضعیت فاجعه بار زندگی کنند؟ ما مبالغ قابل توجهی در کمبود برق پرداخت می کنیم. سال گذشته به دلیل کمبود برق و تولید ۸ میلیارد دلار ضرر داشتیم و امسال احتمالاً ۱۲ میلیارد دلار ضرر خواهیم داشت.

استاد مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف درباره عدم سرمایه گذاری در حوزه تولید برق گفت: برای برق سرمایه گذاری لازم را انجام ندادیم، بخش خصوصی هم وارد نمی شود چون پولی به تولیدکنندگان ندادند. سرمایه گذاری در بخش برق از دیدگاه بخش خصوصی یک سرمایه گذاری پر ریسک است. گاز لازم برای تولید برق نداریم. اکثر نیروگاه های ما به جز انرژی های تجدیدپذیر و بوشهر که ۳ درصد برق کشور را تامین می کنند، عموماً با گاز کار می کنند. در نتیجه تنها راه ما استفاده از انرژی های تجدیدپذیر است و متأسفانه عملاً در این زمینه کاری انجام نشده است.

اوره ای درباره تداوم قطعی برق در تمام فصول سال گفت: این روند در زمستان نیز ادامه دارد. مصرف برق دو کاربرد دارد، اولی شارژ اولیه ای است که همیشه به آن نیاز داریم. تا اینجا مشکل ما بار پایه نیست، بلکه بار متغیری است که در طول گرما افزایش می یابد. با این ترتیب حرکت می کنیم به عدم تعادل در بار پایه نیز می رسیم. ناهماهنگی در برپایه یعنی در تمام فصول با مشکل برق مواجه هستیم. با توجه به کمبود گاز و اینکه سرمایه گذاری لازم را انجام ندادیم کم کم وارد مرحله ای می شویم که امکان تامین بار پایه را از دست می دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا