ورزشی

قلعه نویی دچار دوگانگی ذهنی شده است!

تیم ملی فوتبال کشورمان روز پنجشنبه اولین دیدار خود در مرحله مقدماتی جام جهانی را به مصاف تیم قرقیزستان در اصفهان برگزار می کند. در خصوص شرایط تیم ملی گفت وگویی با مسعود اقبالی، مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا و سرمربی سابق استقلال داشته ایم که در ادامه می خوانید:

میانگین سنی تیم ملی نزدیک به ۳۰ سال است

تیم ملی فوتبال کشورمان ۸ سال است که تقریباً با همین بازیکنان بازی می کند و این ملی پوشان در دو دوره جام جهانی حضور داشته اند و حالا با تغییرات کوچکی تقریباً همان تیم ملی را جمع کرده اند. میانگین سنی تیم ملی نزدیک به ۳۰ سال است. در حالی که در فوتبال امروزی شرایط بدنی خوب نقش مهمی دارد. بازیکنان باید از نظر بدنی، روحی و فنی در اوج آمادگی باشند، اما متاسفانه باید بگویم که تیم ملی شرایط خوبی ندارد! در آسیا متأسفانه دیگر تیم درجه یک آسیا نیستیم.

* قلعه نویی دوگانگی ذهنی دارد!

فوتبال نزدیکتر شده و حالا حتی تیمی مثل ازبکستان به رقیب سرسختی برای ما تبدیل شده است. مخالفان دیگری مانند قرقیزستان، چین و… نیز سخت کار می کنند. حالا امیر قلعه نویی دچار دوگانگی ذهنی و دوسوزی شده است! از یک طرف نمی تواند دست از این بازیکنان بردارد چون ۸ سال است که با هم بازی می کنند و درک متقابل دارند و قلعه نویی می خواهد تیم ملی را به جام جهانی برساند و در این جام شرکت کند. . من اگر مربی تیم ملی بودم شاید همین کار را می کردم! من با این ساختار تیم ملی را به مسابقات می فرستادم.

از طرفی این بازیکنان انگیزه لازم را ندارند و تیم ملی هم پشتوانه خوبی برای این نسل ندارد. چند جوانی که قلعه نویی به تیم ملی دعوت کرده اند کارآمد نیستند و نمی توانند به تیم ملی کمک کنند. شاید قلعه نویی ۵ دقیقه یا ۱۰ دقیقه یا حتی نیم ساعت برای آنها بازی کند اما آنها افرادی نیستند که بتوانند کار تیم ملی را انجام دهند و تیم ملی را تقویت کنند.

* تیم ملی نه برنامه راهبردی دارد و نه برنامه بلندمدتی

با این تیم ملی در جام جهانی ۳ بازی می کنیم و برمی گردیم چون تیم ملی الگوهای تیم ملی را درست نمی شناسد! ساختار دفاعی آن قوی نیست و مقابل تیم های قدرتمند جام جهانی حرف زیادی برای گفتن نخواهیم داشت چون برنامه راهبردی نداریم و برنامه مقدماتی است. اگر می خواستیم با برنامه بلندمدت کار کنیم باید برای جام جهانی ۲۰۳۰ برنامه آماده می کردیم اما برنامه راهبردی برای تیم ملی وجود ندارد. بازیکنانی مثل سردار آزمون و مهدی طارمی در اوج جوانی پولدار شده اند و بهترین بازی های خود را برای تیم ملی انجام داده اند و دیگر انگیزه چند سال پیش را در تیم ملی نخواهند داشت. باید یک برنامه بلندمدت برای تغییر نسل در تیم ملی آماده می کردیم.

*قطر و امارات هم بهتر از ما فوتبال بازی می کنند

در مورد تیم قرقیزستان اطلاعات زیادی ندارم اما قطعا کادر فنی تیم ملی این تیم را به دقت آنالیز و بررسی کرده است. در گروه ما تیم های دیگری مثل قطر و امارات هستند که واقعا بهتر از ما فوتبال بازی می کنند و انسجام بیشتری دارند. حتی تیمی مثل کره شمالی هم خطرناک است و نباید خود را صعود به جام جهانی بدانیم و اگر غفلت کنیم ممکن است به جام جهانی هم نرسیم!

* در فوتبال باشگاهی شاهد فوتبال زیبا و تاکتیکی نیستیم

متاسفانه در فوتبال باشگاهی ما شاهد فوتبال زیبا و تاکتیکی نیستیم. تماشاگران برای لذت بردن از فوتبال و تماشای یک فوتبال زیبا و تماشاگر پسند به ورزشگاه می آیند. امسال قیمت بلیت مسابقات گران شده و اقشار ضعیف جامعه بیشتر تماشاگر فوتبال هستند اما از دیدن یک مسابقه زیبا در ورزشگاه ابایی ندارند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا