محیط زیست

قم و بوشهر رکوردار آلودگی هوا در کشور است/ شاخص کیفی ۱۹ کلانشهر سالم و پاک ثبت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل، با نگاهی به امروز – سه شنبه دوازدهم تیرماه – می توان میزان و شدت آلودگی هوا را که آسمان شهرهای مختلف را فرا گرفته است، احساس کرد. از این رو خبرگزاری ایران تحلیل شاخص کیفیت هوای شهرهای مختلف را اندازه گیری کرده است.

به گزارش سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوای هیچ شهری مانند دیروز در وضعیت خیلی خطرناک (قهوه ای) و بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد.

در همین راستا، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه شهرهای قم با شاخص ۱۸۰ و بوشهر با شاخص ۱۷۷ در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد، این در حالی است که شهر زاهدان به ثبت رسیده است. مدار قرمز دیروز

شایان ذکر است امروز وضعیت کیفی هوای کلانشهرهای اصفهان با شاخص ۱۴۴، شهرکرد با شاخص ۱۰۸، زاهدان با شاخص ۱۳۰ و اراک با شاخص ۱۱۸ در وضعیت ناسالم هوا برای گروه‌های حساس قرار دارند. نارنجی)، اما دیروز شهرهای اصفهان، تهران و شهرکرد در یک مدار ناسالم (نارنجی) بود.

گفتنی است بر اساس سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، شهرهای کرج با شاخص ۸۸، تهران با شاخص ۹۷، بیرجند با شاخص ۵۴، مشهد با شاخص ۵۹ بجنورد با شاخص ۷۵، اهواز با شاخص ۸۸ و زنجان با شاخص ۶۲، سمنان با شاخص ۶۵، سنندج با شاخص ۶۴، کرمان با شاخص ۹۱، کرمانشاه با شاخص ۵۹. ، یاسوج با شاخص ۵۹، همدان با شاخص ۶۲ و یزد با شاخص ۸۳ در هوای سالم (زرد) قرار دارند.

لازم به یادآوری است روز گذشته یازدهمین تیر اندازه گیری کیفیت هوا در شهرهای کرج، بیرجند، مشهد، بجنورد، اهواز، زنجان، سمنان، قزوین، قم، سنندج، کرمان، کرمانشاه، یاسوج، اراک، همدان و یزد در سال جاری ثبت شد. هوای سالم (زرد).

در این راستا سنجش کیفیت هوا در کلانشهرهای تبریز با شاخص ۳۷، ارومیه با شاخص ۴۶، اردبیل با شاخص ۲۴، ایلام با شاخص ۳۳ و رشت با شاخص ۴۶ در یک رتبه قرار دارد. پاک (سبز) اما دیروز شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، ایلام، بوشهر و رشت در وضعیت پاک (سبز) به ثبت رسیدند.

به این ترتیب امروز وضعیت کیفی هوای کلانشهرهای شیراز، قزوین، گرگان، خرم آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، به طوری که شهرهای شیراز، گرگان، خرم آباد، ساری و بندرعباس نیز بدون داده ثبت شدند. دیروز.

در نهایت بر اساس اطلاعات موجود سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفیت هوا، امروز هیچ یک از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه ای) یا بسیار ناسالم (بنفش) ثبت نشدند. اما دو شهر ناسالم (قرمز)، چهار شهر ناسالم (نارنجی)، ۱۴ شهر سالم (زرد)، پنج شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده ثبت شدند، در حالی که دیروز یک شهر ناسالم (قرمز)، سه شهر ناسالم (نارنجی). ، ۱۶ شهر سالم (زرد)، شش شهر پاک (سبز) و پنج شهر بدون داده های ثبت شده.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا