ترندهای روز

قوی‌ترین طوفان خورشیدی دو دهه اخیر به زمین رسید؛ پیدایش شفق قطبی در کشورهای مختلف

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (NOAA) از ورود زودتر از حد انتظار طوفان خورشیدی قدرتمند و کمیاب به زمین خبر داد که قوی‌ترین طوفان ژئومغناطیسی در ۲۰ سال اخیر محسوب می‌شود. این پدیده آب و هوایی باعث ایجاد شفق قطبی در برخی از مناطق جهان از جمله اروپا و حتی مناطق جنوبی آمریکا شده است و به گفته کارشناسان می تواند برق و ارتباطات الکترونیکی را مختل کند.

بر اساس گزارش NOAA، طوفان خورشیدی مذکور همچنین می تواند شفق قطبی را در جنوب ایالات متحده و ایالت هایی مانند آلاباما و کالیفرنیای شمالی ایجاد کند. اما پیش بینی آن دشوار است و کارشناسان تاکید کرده اند که این پدیده بیشتر شبیه پاشیدن رنگ های مایل به سبز خواهد بود. همچنین این طوفان به عنوان G5 طبقه بندی می شود که قوی ترین سطح طوفان های ژئومغناطیسی است.

تأثیر طوفان خورشیدی بر روی زمین

قوی ترین طوفان خورشیدی دو دهه اخیر به زمین رسید.  ظهور شفق قطبی در کشورهای مختلفشفق قطبی بر فراز خلیج ویتلی در ساحل شمال شرقی انگلستان در روز جمعه، ۱۰ می ۲۰۲۴

NOAA به اپراتورهای نیروگاه ها و فضاپیماهای در حال گردش برای انجام اقدامات لازم و همچنین آژانس مدیریت اضطراری فدرال هشدار داده است. با این حال، راب استاینبرگ، دانشمند مرکز پیش بینی آب و هوا NOAA، گفت که مردم عادی مجبور نیستند اقدامات خاصی انجام دهند.

در هشدار NOAA آمده است:

“ممکن است مشکلات گسترده ای در زمینه کنترل ولتاژ و سیستم حفاظتی رخ دهد. برخی از سیستم های شبکه ممکن است دچار فروپاشی یا خاموشی کامل شوند. “ترانسفورماتورها ممکن است آسیب ببینند.”

قوی ترین طوفان خورشیدی دو دهه اخیر به زمین رسید.  ظهور شفق قطبی در کشورهای مختلفشفق شمالی در اوایل روز شنبه آسمان شب منطقه مسکونی شیرکه در شمال آلمان را روشن کرد

به گفته NOAA، حتی زمانی که طوفان تمام می شود، سیگنال های ماهواره های GPS و گیرنده های زمینی ممکن است مختل یا گم شوند. البته تاثیر آن بر روی ماهواره های ناوبری نباید خیلی طولانی باشد.

خورشید از روز چهارشنبه شعله های بسیار قدرتمندی تولید کرده است که منجر به حداقل هفت انفجار پلاسما شده است. هر یک از این فوران ها – که به عنوان پرتاب جرم تاجی شناخته می شوند – می توانند حاوی میلیاردها تن پلاسما و میدان های مغناطیسی از جو بیرونی خورشید یا تاج باشند.

آخرین طوفان ژئومغناطیسی G5 در اکتبر ۲۰۰۳ برق را در سوئد قطع کرد و به ترانسفورماتورهای آفریقای جنوبی آسیب رساند. همچنین شدیدترین طوفان خورشیدی ثبت شده در تاریخ به سال ۱۸۵۹ برمی گردد که باعث شفق قطبی در آمریکای مرکزی و حتی بخش هایی از هاوایی شد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا