ترندهای روز

قوی‌ترین و گران‌ترین مدل تولید انبوه فراری به بازار آمد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بی بی سی: رونمایی از ابرخودروی جدید فراری، SUV برقی رنو که الهام گرفته از مدل کلاسیک دهه شصت است، معرفی نسل جدید لوکس ترین مدل سیتروئن و رقیب فرانسوی پورشه که با الهام از نمای یک رشته کوه

نماد جدید فراری

فراری می‌گوید مدل جدیدش فصل جدیدی در تاریخ این شرکت است و «مهندسی نهایی» خودروساز ایتالیایی را به نمایش می‌گذارد. این خودرو که نام آن F80 است هفته گذشته در کارخانه فراری در مارانلو ایتالیا رونمایی شد.

F80 عضو جدید گروهی از محصولات فراری است که هر کدام در زمان خود نمادی از کارخانه بودند. طرفداران فراری تاکنون این گروه را “بیگ پنج” یا پنج خودروی برتر این کارخانه نامیده اند که شامل ۲۸۸ (محصول ۱۹۸۴)، F40 (1987)، F50 (1995)، انزو (۲۰۰۲) و لافراری (۲۰۱۳) می شود. ). .

F80 از یک موتور هیبریدی بهره می برد که ترکیبی از یک موتور شش سیلندر و سه موتور الکتریکی است و قدرتی معادل ۱۲۰۰ اسب بخار دارد. موتور بنزینی بر اساس موتور خودرویی ساخته شده است که فراری سال گذشته با آن برنده مسابقات ۲۴ ساعته لمان شد. موتورهای الکتریکی نیز توسط فراری ساخته شده و بخشی از فناوری است که قرار است در اولین مدل تمام الکتریکی این کارخانه در سال آینده استفاده شود.

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت F80 کمی بیشتر از دو ثانیه است و شتاب صفر تا ۲۰۰ این خودرو در ۵.۷۵ ثانیه است. حداکثر سرعت خودرو ۳۵۰ کیلومتر در ساعت است.

فلاویو مانزونی، مدیر طراحی فراری، F80 را با نگاهی به ابرخودروهای قبلی این کارخانه مانند F40 و Enzo طراحی کرد. اما این خودرو ظاهری مدرن دارد که شبیه هیچ یک از مدل های گذشته کارخانه نیست.

فراری همچنین از تجربه خود در مسابقات فرمول یک استفاده کرده است تا مقاومت F80 در برابر هوا را تا حد ممکن کاهش دهد. جریان هوا به گونه ای هدایت می شود که در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت فشاری معادل ۱۰۰۰ کیلوگرم خودرو را به زمین می چسباند.

برای کاهش عرض F80، صندلی راننده در زاویه و کمی جلوتر از صندلی سرنشین کناری قرار می گیرد. صندلی کنار راننده ثابت و رنگ آن متفاوت است. مانند سایر مدل های فراری، بیشتر کنترل ها از جمله دکمه روشن و خاموش روی فرمان است. F80 به جای آینه عقب دارای نمایشگر است. دو صفحه نمایش روی داشبورد تعبیه شده است و می توان صفحه سوم را برای سرنشین جانبی سفارش داد.

فراری قیمت F80 را اعلام نکرده است اما رسانه ها قیمت پایه این خودرو را ۳۶۰۰۰۰۰ یورو (۳۹۵۰۰۰۰ دلار) اعلام کرده اند. با این قیمت، F80 گران ترین خودروی فراری است که به تولید انبوه می رسد.

فراری ۴۹۹ دستگاه از لافراری را در سال ۲۰۱۳ تولید کرد، اما می‌گوید کارخانه کلکسیونرهای بیشتری نسبت به ده سال پیش دارد و در نتیجه ۷۹۹ دستگاه از F80 تولید خواهد کرد. به گفته این کارخانه، فروش این خودروها باعث افزایش درآمد فراری بین سال های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ خواهد شد.

نزدیک ترین رقیب به F80 مک لارن W1 است که چند روز پیش رونمایی شد. W1 دارای پیشرانه هیبریدی است که ۱۲۷۵ اسب بخار نیرو تولید می کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو در ۲.۷ ثانیه و شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت کمتر از ۶ ثانیه است. حداکثر سرعت W1 به ۳۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است.

AMG زیر مجموعه خودروهای اسپرت مرسدس بنز یکی از رقبای فراری F80 با مدل One است. پورشه در سال ۲۰۲۳ یک کانسپت تمام الکتریکی به نام «ماموریت X» را به نمایش گذاشت که گفته می‌شود اساس یک ابرخودروی است که در چند سال آینده به رقابت‌های فراری F80 اضافه می‌شود.

شلوار جین رنو

رنو در نمایشگاه خودروی پاریس از مدل جدیدی به نام ۴ رونمایی کرد که از یکی از معروف ترین خودروهای کلاسیک این شرکت الهام گرفته شده است. رنو ۴ یک SUV کوچک الکتریکی با قیمت پایه کمتر از ۳۵۰۰۰ یورو است که برای رقابت با محصولات چینی که به بازار اروپا هجوم آورده اند طراحی شده است.

رنو ۴ ظاهری مدرن دارد و در عین حال خطوط اصلی خودرو و چراغ های آن یادآور مدل کلاسیک است. رنو بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۹۴ بیش از هشت میلیون دستگاه مدل ۴ تولید کرد. گفته می‌شود که مدیر وقت کارخانه از مهندسانش خواسته است تا ماشینی بسازند که بتواند مانند شلوار جین از آن استفاده کند.

رنو ۴ دومین مدل الکتریکی است که رنو با الهام از خودروهای موفق خود در گذشته طراحی کرده است. این کارخانه به تازگی رنو ۵ الکتریک را روانه بازار کرده است که از مدل معروفی به همین نام در دهه هفتاد الهام گرفته شده است.

رنو ۴ از نظر فنی شباهت های زیادی با رنو ۵ دارد. هر دو خودرو بر روی پلت فرمی ساخته شده اند که توسط آمپر، زیرمجموعه خودروهای برقی رنو توسعه یافته است. قدرتمندترین مدل رنو ۴ ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد، با یک بار شارژ می تواند تا ۴۰۰ کیلومتر را طی کند و حداکثر سرعت آن ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت است.

اتاق رنو ۴ تا حد زیادی شبیه به رنو ۵ است، اما به دلیل ابعاد بزرگتر، فضای عقب بیشتری دارد. در برخی مدل ها، صندلی ها و داشبورد با پارچه جین مانند ساخته شده از بطری های پلاستیکی بازیافتی پوشیده شده است.

رنو در کنار سایر خودروسازان اروپایی نگران رقبای چینی است که خودروهای برقی آنها دارای امکانات بیشتر و قیمت پایین تری هستند. در عین حال، کاهش فروش خودروهای برقی، خودروسازان اروپایی را نیز نگران کرده است.

رنو هر دو مدل ۴ و ۵ را با توجه به قیمت محصولات چینی قیمت گذاری کرده است و امیدوار است این دو مدل با ایجاد حس نوستالژی مشتریان زیادی را به خود جذب کنند.

رنو در نمایشگاه پاریس کانسپتی از نسل جدید مدل توینگو را نیز به نمایش گذاشت که کوچکترین مدل برقی رنو است و در سال ۲۰۲۶ با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو روانه بازار می شود.

لوکس ترین مدل سیتروئن

سیتروئن ظاهر نسل جدید شاسی بلند C5 ایرکراس را با کانسپت در نمایشگاه خودروی پاریس به نمایش گذاشت. این مدل جدید قرار است اواسط سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه شود و لوکس ترین مدل این خودروساز فرانسوی خواهد بود.

تیری کوسکاس، مدیر سیتروئن در مراسم رونمایی گفت که این کانسپت تا ۹۵ درصد از ظاهر نسل جدید C5 Aircross را نشان می دهد.

C5 Aircross از پلتفرمی استفاده می کند که توسط مالک سیتروئن، Stlantis ساخته شده است. پژو و اپل، دو عضو دیگر Stlantis، اخیراً خودروهای SUV را با این پلت فرم ساخته اند. جیپ نیز قرار است از این پلت فرم برای ساخت مدل جدید استفاده کند.

C5 Aircross با پیشرانه های هیبریدی، موتور بنزینی و موتور الکتریکی تولید می شود. سیتروئن می گوید این مدل الکتریکی با یک بار شارژ می تواند تا ۶۸۰ کیلومتر را طی کند.

ظاهر خودرو در عین عضلانی بودن با سطوح صاف طراحی شده تا مقاومت آن در برابر هوا کمتر باشد. سیتروئن می گوید با این طراحی، مدل الکتریکی می تواند با هر بار شارژ ۳۰ کیلومتر بیشتر را طی کند.

سیتروئن نمایش داخلی خودرو را به تعویق انداخته است، اما آقای کوسکاس گفت که کارخانه مانند همیشه بر یک سواری راحت متمرکز است و اتاق C5 Aircross “احتمالا راحت ترین اتاق در کلاس خود خواهد بود”.

رقیب فرانسوی پورشه

آلپاین، زیر مجموعه خودروهای اسپرت مفهومی رنو، مدل جدید خود با نام A390 را در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی کرد. آلپاین جدید یک SUV الکتریکی است که سال آینده عرضه می شود و با خودروهایی مانند پورشه ماکان الکتریک و تسلا مدل Y رقابت خواهد کرد.

مدل جدید آلپاین بر روی همان پلت فرمی ساخته خواهد شد که رنو برای ساخت مدل الکتریکی مگان از آن استفاده کرد. A390 دارای دو موتور الکتریکی در عقب و یک موتور الکتریکی در جلو است. باتری های خودرو نیز ساخت شرکت فرانسوی «ورکور» است و طبق گفته کارخانه، مخصوص خودروهای اسپرت ساخته شده است.

آلپاین اطلاعاتی در مورد قدرت و سرعت خودرو نداد و تنها گفت که A390 با بسیاری از خودروهای اسپرت برقی که فقط در مسیر مستقیم عملکرد خوبی دارند، متفاوت خواهد بود.

آلپاین می گوید کانسپت رونمایی شده در پاریس تا ۸۵ درصد از ظاهر A390 را نشان می دهد.

مدیر طراحی Alpine Anthony Whalen می گوید طراحی A390 از چشم انداز یک رشته کوه الهام گرفته شده است، جایی که قطعات مانند سنگ سخت و سایر قسمت ها مانند برف نرم هستند. دلیل الهام گرفتن از رشته کوه نام کارخانه است. ژان ردل، بنیانگذار آلپاین، یک راننده مسابقه بود که در سال ۱۹۵۵ پس از موفقیت های متوالی در رالی آلپاین، کارخانه خود را آلپاین نامید.

آقای Whalen می گوید خطوط اصلی این خودرو شبیه به Alpine A110 دو سرنشینه است که تا چند ماه پیش تنها مدلی بود که کارخانه تولید می کرد.

به غیر از A110، آلپاین در حال حاضر مدل پیشرفته رنو ۵ الکتریکی را در محصولات خود دارد که A290 نام دارد. این شرکت سال گذشته اعلام کرد که هفت مدل جدید الکتریکی را تا سال ۲۰۳۰ معرفی خواهد کرد.

همزمان، آلپاین اعلام کرده است که سرمایه گذاری خود را در تیم فرمول یک افزایش خواهد داد و قصد دارد در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز شرکت کند. شرکت در این مسابقات به آلپاین کمک می کند تا نام خود را در بین طرفداران خودروهای اسپرت تثبیت کند و به رقیبی جدی برای شرکت هایی مانند پورشه تبدیل شود.

آلپاین می خواهد تا سال ۲۰۳۰ درآمد خود را به بیش از هشت میلیارد یورو (۸.۶ میلیارد دلار) در سال افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا