اخبار اقتصاد ایران

قیمت‌های جدید بلیت هواپیما اعلام شد | نرخ هر ساعت صندلی پروازی 40 دلار

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی از قیمت جدید بلیت هواپیما توسط شرکت های هواپیمایی خبر داد و گفت: دلالان بازار حمل و نقل هوایی مسافر را به هم ریخته اند.

ایران تحلیل به نقل از تسنیم، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت آزادسازی قیمت بلیت هواپیما اظهار داشت: رای دیوان عدالت اداری بر اجرا تاکید دارد. ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه و ماده ۵۳ قانون برنامه ششم توسعه بود. با توجه به ورود ستاد تنظیم بازار به قیمت گذاری بلیت هواپیما، شرکت های هواپیمایی شکایت کردند و دیوان عدالت اداری رای به نفع آنها صادر کرد.

وی ادامه داد: در واقع در این رای گیری تاکید شد که قانون برنامه پنجم توسعه که بر اساس آن آزادسازی بین سال های ۹۴ تا ۹۷ اجرا شد، همچنان اجرا شود. شرکت های هواپیمایی همواره سعی کرده اند با سازمان هواپیمایی کشوری هماهنگی داشته باشند. تجزیه و تحلیل نرخ مسیرهای پرواز و هزینه هر ساعت صندلی پرواز برای انواع مختلف هواپیما از جمله ایرباس، M دی و ۷۳۷ که بیشترین جابجایی را در کشور انجام می دهند تهیه و به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال شده است.

وی افزود: اسفندماه سال گذشته اعضای شورای عالی هوانوردی به این نتیجه رسیدند که نرخ ساعتی صندلی پرواز ۴۰ دلار تعیین شود. البته پیشنهاد انمان از خطوط هوایی بر اساس تحلیل نرخ ها ۵۱ دلار بود. در حال حاضر با رای دادگاه با وجود افزایش تورم، ایرلاین ها دستمزد و مقداری هزینه ارزی در خارج از کشور دارند، همچنان مسیرهای پروازی را بر اساس همان نرخ ۴۰ دلار برای هر صندلی انجام می دهند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه قیمت‌های جدید در سایت شرکت‌های هواپیمایی بارگذاری می‌شود، گفت: به مردم اعلام کرده‌ایم در صورت خرید بلیت‌های بالاتر از نرخ‌های اعلامی شرکت‌های هواپیمایی، موارد را با شماره زیر اعلام کنند. شماره انجمن که به آن رسیدگی خواهد شد.

سامانی با بیان اینکه طبق قانون شرکت های هواپیمایی مجاز به تعیین قیمت بلیط هواپیما برای مسیرهای پروازی است، افزود: به عنوان مثال شرکت هواپیمایی ماهان برای مسیر زابل – تهران چند نرخ اعلام کرده است که با توجه به عرضه و تقاضا. ، قیمت ها در زمان عرضه تعدیل می شود. او انجام می دهد.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون مصوب مجلس، نرخ بلیت پروازهای داخلی باید آزادسازی شود. با توجه به اجرای نرخ های اجباری، بازار سیاه در حمل و نقل هوایی شکل گرفت و یک سری دلال ها و واسطه ها در این بخش، نرخ هایی را برای بلیط هواپیما تعیین کردند که مورد تایید شرکت های هواپیمایی نبود.

وی ادامه داد: امیدواریم با اجرای رای دیوان عدالت اداری به تدریج شاهد منظم شدن و تعادل بازار باشیم. بهترین کنترل کننده بازار شرکت های هواپیمایی هستند و شرکت های هواپیمایی موظف به کنترل بازار هستند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی تاکید کرد: با آزادسازی، عرضه بلیت افزایش می یابد و قیمت ها کاهش می یابد.

سامانی یادآور شد: در سال ۱۳۹۳ که قانون اجرا شد، در مقطعی شرکت های هواپیمایی اعلام کردند که قیمت ها کمتر از قیمت تمام شده است و شرکت های هواپیمایی در کف قیمت با یکدیگر رقابت می کنند. قطعاً به این مرحله نیز خواهیم رسید.

وی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه سود شرکت هواپیمایی با تعیین قیمت ۴۰ دلار برای هر صندلی پرواز چقدر است، گفت: حدود ۱۰ درصد. البته در حال حاضر به دلیل اینکه بخش زیادی از نیاز ارزی خود را از طریق بازار آزاد تامین می کنیم، شرکت های هواپیمایی سود چندانی ندارند. شرکت های هواپیمایی برای هزینه های جاری به حدود یک میلیارد دلار در سال نیاز دارند. سال گذشته حدود ۴۳۰ میلیون دلار از طریق مرکز مبادلات به شرکت های هواپیمایی داده شد و مابقی را از بازار آزاد خریداری کرده ایم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه ورود شرکت های خارجی برای انجام پروازهای داخلی غیرقانونی و کابوتاژی است، گفت: از سوی دیگر ایران در تحریم است و زمانی که این اتفاق بیفتد شرکت های داخلی متضرر شده و از بازار حذف خواهند شد. فردا اگر ایرلاین خارجی از بازار کشور خارج شود از نظر امنیتی و اجتماعی برای کشور مشکل ایجاد می کند. بنابراین طرح این موضوع به دلیل امنیت ملی خطرناک است و اگر فردی این موضوع را پیگیری کند، کار خوبی نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا