قیمتهای جهانی خودرو افزایش مییابد؟
تعرفه دولت ایالات متحده در سه ماهه گذشته میلیاردها دلار در صنعت خودرو خرج کرده است.
براساس اخبار تجاری ، تعرفه های واشنگتن برای صنعت خودرو گران بود. از آنجا که تعرفه قطعات و اتومبیل های وارداتی از ابتدای سال جاری به ۵ ٪ رسیده است ، تعرفه واردات کالاهایی مانند آلومینیوم و فولاد باعث افزایش قیمت مواد مورد استفاده در اتومبیل می شود.
عوارض واردات از ژاپن و اتحادیه اروپا حتی طبق آخرین توافق نامه با این کشورها نسبت به سالهای گذشته هنوز ۵ ٪ و بسیار بیشتر است. با این حال ، تاکنون این هزینه ها به مصرف کنندگان منتقل نشده است.
داده های ارزیابی ایالات متحده از Kelley Blue Book نشان می دهد که قیمت اتومبیل های صفر در ژوئن ۲۰۲۵ در ژوئن ۴.۹ درصد افزایش یافته است. در واقع ، این افزایش قیمت پایین تر از میانگین افزایش بر اساس ۵ سال است ، به این معنی که قیمت خودرو کمتر از حد معمول افزایش یافته است.
ارین کیتینگ ، تحلیلگر Cox Automobile گفت: “این کمی تعجب آور بود ، اما برای مصرف کننده خوب بود.” یکی از دلایل این امر این است که فضاهای پارکینگ فروشندگان که در بهار امسال مورد استفاده قرار می گرفتند پر از اتومبیل هایی بودند که قبلاً بدون تعرفه وارد می شدند.
عامل دیگر این است که شرکت ها از این فرصت استفاده کردند تا در صورت خرید یک ماشین قبل از استفاده از تعرفه ، خریداران جدید را برای مارک های خود بدست آورند و با حرکت قیمت می توانند بیشتر بفروشند. علاوه بر این ، تولید کنندگان خودرو دلیلی داشتند که نگران این باشند که در صورت افزایش قیمت ، خریداران به سادگی از خرید خودداری می کنند.
تاکنون تولید کنندگان بزرگ خودروها آسیب های ناشی از تعرفه ها را متحمل شده اند. در سه ماه گذشته ، تولید کنندگان خودرو صورتحساب گمرک خود را در تماس با سرمایه گذاران ، از جمله ۱.۵ میلیارد دلار آمریکا برای جنرال موتورز ، ۲ میلیون دلار آمریکا برای هیوندای ، بیش از ۵ میلیون دلار آمریکا ، ۱.۲ میلیارد دلار آمریکا برای فولکس واگن و حدود ۱.۵ میلیارد دلار ارائه داده اند.
کیتینگ گفت: “بیشتر تولید کنندگان خودرو واقعاً تعرفه خریداری می کنند.” وی گفت: “تأمین کنندگان نیز با تعرفه ها برخورد می کنند.” البته جنرال موتورز ، هیوندای ، کیا و فولکس واگن با وجود تعرفه ها هنوز هم سودآور هستند. تولید کننده ماشین Stonette سودآور نیست ، اما مشکلات او قبل از مقابله است. با این حال ، این شرکت ها تحت فشار سرمایه گذاران قرار دارند که این هزینه ها را برای همیشه متحمل نشوند.
برخی از شرکت های خودروسازی با انتقال تولید بیشتر به ایالات متحده نسبت به این مشکل واکنش نشان می دهند. الیور بلوم ، مدیرعامل فولکس واگن ، در تماس با سرمایه گذاران گفت: “ما می توانیم در مورد محلی سازی محصولات آئودی فکر کنیم.”
سرانجام ، همانطور که مدیران تعیین کرده اند ، هزینه ها به مصرف کنندگان منتقل می شود.
به عنوان مثال ایوان دارواری ، متخصص ادموند و گربه ها برای Cox Automobile ، به عنوان مثال: اگر اتومبیل های مدل در ماه های آینده عظیم باشند ، زمان طبیعی برای افزایش قیمت خواهد بود.
هاستون پاپلیک مدیا گفت: “ما فرض می کنیم که قیمت چهار تا هشت درصد افزایش می یابد. در حقیقت ، حداکثر افزایش قیمت هشت درصد است.”
منبع: isna